een ei zuinig koken.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Dutch John »

Een ei is eigenlijk al te goedkoop. Zonder fossiele inbreng zal een ei enkele malen duurder zijn dan nu. Trekt de vergelijking nog wat schever. Benzine is spotgoedkoop per eenheid energie. En mede daardoor is een hedendaags ei ook goedkoop. Eigen voedsel kweken leert je de ware prijs ervan.

Ik maakte vroeger wel eens de vergelijking bij afhaalchinees. Een tasje oosters voedsel kostte 2 liter diesel om het af te halen. Moet je dat tasje eens op tafel naast twee literse flessen zetten en daar zwaar over gaan nadenken....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2014, 11:13
Locatie: Hutje op de hei

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Bep »

Als je je aardappels en of groente kookt kunnen de eieren erbij.
Dus geen extra water koken of pannetje en of afwas.
Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat maar ook de sporen die je achterlaat.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Anne2 »

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1393618
Op 5.30 minuten laat hij zien, ei koken (onder water), als het kookt, gas uit, na 8 minuten heb je een hard gekookt ei.

Dus voor mij 8 minuten in de hete thee laten staan.

Maar als je nu geen thee zet... koken onder water en 8 minuten laten staan of koken met beetje water, vraag mij af wat er meer energie zou kosten.

Ik vind het nog een beetje vies idee, ei in de thee. Soms zit er stront op. Ja ik zal ze van te voren wel even wassen (net van te voren anders gaat ei minder lang mee).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Tim »

Hey,

Ik vind dat je een ei niet in afkoelend iets moet garen.

Er kan in een rauw ei toch best wel wat narigheid zitten (de stront op de schil daargelaten), zou toch zeker enige tijd boven de 75grC blijven.

Zuinig in de diarree dat red je niet :mrgreen:

Tim
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Anne2 »

Een ei wordt zo hard gekookt, dan is hij toch niet rauw meer.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Tim »

Anne,

Het ei misschien, maar de beestjes gaan niet dood als het water na 1 minuutje <60 graden komt.

Salmonella, e-coli, etc.

Tim
Kikker
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2014, 12:08

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Kikker »

Ik kook al tijden mijn eieren in een klein laagje water, maar in de thermoskan is inderdaad helemaal geen slecht idee! K ga het een keer proberen.
Dit zijn wel de dingen waarvan mijn omgeving zegt dat ik een beetje doordraaf in mijn duurzaamheidsbezigheden, maar ik zeg: alle beetjes besparing helpen!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Dutch John »

Je omgeving mag dat "doordraven" noemen. Zelf missen ze de creativiteit om het te bedenken. En als ze de kleine dingen niet eens bedacht kunnen krijgen, dan zullen ze in hun leven nog lang, veel en hard moeten werken. Dus de volgende keer dat je zo'n opmerking krijgt, bedenk dan: "Wie is hier de sukkel?"
Of -als je de tegenpartij toch al niet mocht- spreek het uit en geef toelichting.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie