schimmel bestrijden.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

schimmel bestrijden.

Bericht door frans »

Schimmel komt jammer genoeg altijd voor, vooral in koude vochtige opslag plaatsen.
Nu heb ik in het verleden vrij gedachteloos de totale oorlog gevoerd ..... chloor :mrgreen:
Dat werkt maar stinkt, is niet zonder gevaar en ... werkt zolang het er is en daarna .... schimmel.

Nu heb ik een proefje gedaan met zout.
(gedachte...zout droogt op, trekt van nature vocht aan en wordt dan weer vochtig als het kouder wordt... osmose?..)

In ieder geval, men neme een emmer met een beetje water en losse daar een stevige hoeveelheid zout in op..
Sop daar de schimmel mee af en laat het oppervlak vochtig..
De zaak droogt op en dat is het.
Ik heb het op een stuk plank en een stuk leer toegepast, en nog altijd is het schoon.
n.b. als het eventueel wat te vlekkerig zou zijn, (was hier niet het geval!!) gewoon met een droge doek wrijven.
Geen water gebruiken dus. :fff

Eerst ff op een klein stukje uitproberen als je het niet vertrouwd.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door Tim »

Ha,

Hmmm Chloor, lekker fris.

NEE, Chloor, dan is het goed mis!!
Toxicologie en veiligheid

Gasvormig chloor is irriterend aan ogen en luchtwegen en kan brandwonden veroorzaken op de huid. Bij een concentratie van slechts 3,5 ppm is chloor al te herkennen aan de geur; chloor kan acuut dodelijk zijn bij 1000 ppm maar langdurige blootstelling (40 uur per week) moet niet hoger zijn dan 0,5 ppm.

Diatomair chloorgas vervalt door een fotolytische initiatiereactie tot chloorradicalen. Daglicht is genoeg om deze reactie in gang te zetten (zie bijvoorbeeld Chloorknalgas). Het gevaar van deze radicalen is dat ze uiterst reactief zijn en verbindingen aan kunnen gaan met organische stoffen. Een persoon die in contact komt met deze radicalen zou dus geperchloreerd worden en allerlei onnatuurlijke chloorverbindingen in zijn huid, longen, ogen etcetera krijgen.

Bij het mengen van chloor met urine, ammoniak of basische schoonmaakmiddelen kunnen zich giftige mengsels vormen van chloorgas en stikstoftrichloride, daarom moeten deze combinaties vermeden worden.

Sommige chloorverbindingen, zoals keukenzout en salmiak, zijn echter veel minder giftig dan zuiver chloor.
Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door ritsaert snijder »

Frans,
Heb je het idee dat het zout de schimmel voor een lange tijd tegengaat? Als de boel weer vochtig wordt gaat de schimmel toch weer verder?

Ik heb wel eens old style carbolineum gebruikt als noodmiddel omdat ik de zaak niet kon drogen. Vreselijk vies en ongezond maar dat werkt wel.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door frans »

ritsaert snijder schreef:Frans,
Heb je het idee dat het zout de schimmel voor een lange tijd tegengaat? Als de boel weer vochtig wordt gaat de schimmel toch weer verder?
Dat bedoelde ik ook met
(gedachte...zout droogt op, trekt van nature vocht aan en wordt dan weer vochtig als het kouder wordt... osmose?..)
Als het droog is heb je geen last van schimmel..
Als het dan weer vochtig wordt dan begint het weer.
Echter nu lost het zout weer op, geeft zout water.
En mijn idee is dat zout water schimmel d.m.v. osmose misschien het leven zuur..... eh, zout maakt. :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door deleted »

Frans,

Misschien dat de schimmels slecht tegen een hoge concentratie zout kunnen, maar aan de andere kant zal het zout zeker voor een hoger vocht-gehalte zorgen. En dus juist méér vocht....
Lijkt me dus een vorm van gevolgbestrijding die op het eerste (uit)zicht wel even resultaat kan boeken, maar die de werkelijk onderliggende oorzaak feitelijk verergerd.
Eenmaal de zouten in het materiaal zijn ze er nog nauwelijks uit te krijgen.


G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door frans »

Gandalf,
Ik geef alleen de ongevaarlijke manier om met schimmel af te rekenen.
De andere middeltjes die je kan gebruiken zijn wat minder onschuldig voor de mens.
In mijn ervaring is het ook niet zo rampzalig wat betreft het vocht.
Het is gewoon droog en zal misschien af en toe even vochtig worden.
Maar het belangrijkste lijkt me, de schimmels gaan dood en de mogelijkheid om weer
te komen is kleiner.
n.b. Dat schoot me te binnen, broodbakkers kennen het effect, ze houden zout zoveel mogelijk weg bij het gist...
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door Joost »

Beste Tim,

De meeste "chloor" houdende schoonmaakmiddelen bevatten geen Chloor in de vorm Cl2, maar bevatten Natrium Hypochloriet (NaClO) of ook wel chloorbleekloog genoemd. Dit is ook het goedje wat in zwembadwater zit. In oplossing met water vormt zich oa het ClO- ion en dit is de werkzame stof. Wanneer dit met een zuur en licht (gelijktijdig) in contact komt, dan vormt zich chloorgas (wanneer je bijvoorbeeld in een toilet plast vlak na het schoonmaken met hypochloriet).

Joost
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door Tim »

Joost,

Dat bedoel ik, er is niet veel nodig om iets leuks te maken. Elke in de toilet gespoten Cl atoom is er één teveel. Ecologisch gezien tegenover de wereld niet verkeerd.

Je kan van die zwembad pillen leuke oudejaars dingen maken.

OT: Probeer het eens met kalk.

Tim
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: schimmel bestrijden.

Bericht door hein uut mooi drente »

Tim

Ligt dat eens toe van die zwembadpillen en oud en nieuw?
Word wel nieuwsgierig hier.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Plaats reactie