Soda als wasmiddel.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd en ik kwam hier op uit ,dat je het beste geen leiding water maar bv regenwater kunt gebruiken .Ook bij het zeepkruid Sapiona? kregen we teer wit goed schoon .bleken in de zon .
Veder gebruiken we soda om weckpotten goed schoon te maken ,kaasdoeken koken we uit met soda .
Wijnflessen schuren we eerst met fijn zand en water daarna omspoelen met soda en daarna met heet water en dan gaat de volgende oogst er weer in .Zeep heb ik onlangs gemaakt van varkens reuzel en hout as met een geurtje gemaakt van dennennaalden.
Recept staat in leven van het land en moet wel geperfectioneerd worden ,maar het werkt en je hebt gelijk je handen ingevet .
Leuk om te lezen dat anderen er ook mee bezig zijn . vr gr J W
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Ik heb hier ook een par emmers reuzel zitten en wat plakken vet hangen die ik gebruik als smeer middel maar zoek ik altijd voor meerdere toepassingen. Dat zeep idee lijkt een goeie daarvoor. Ik ga dat recept van Landleven opzoeken en proberen.

E.DB.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Het staat in het boek ,leven van het land . Van J Symoer .Het staat een beetje omschreven als zo zou je het kunnen doen .
Het hout as heb ik een 40 l van gebruikt en overgoten met een emmer water 15 l , per keer wat op gegoten ,ik had 1 reuzel kaantjes er uit gebraden en door een doek gezeefd het vocht uit de as voorzichtig door de deels afgekoelde massa mengen dan de olie met dennen geur toevoegen en uitgieten in vormpjes [kub keek vormpjes] je kan nog zeepvlokken toevoegen en ammoniak om de zeep sterker te maken .Zonder schuimt het niet echt, warm water gebruiken met wassen het is nog erg vettig .Het resultaat kan nog erg verbeterd worden . gr J W
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door frans »

http://zeep.vanderleden.com/ is een aardige verzameling over dit onderwerp.
Ik heb nog altijd een blok zeep dat ik ook gebruik om schroeven in te smeren die in hardhout gedraaid moeten worden.
Vond het hele proces van loog en goedkope ( archide) olie omzetten in zeep best wel leuk om te doen en zien.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Het idee is goed en praktische behalve dat zeep trekt vocht aan wat in het geval van eiken bijvoorbeeld lied tot het ontstaan van blauw vlekken rond de schroeven en erger. Je bereikt het zelf resultaat zonder nadelig gevolgen door in plaats van zeep een brok paraffine te gebruiken. Let op dat je geen stomp kaars gebruiken want die zijn tegenwoordig gemaakt van dat goedkoper styreen spul wat bevat silicone wat gevolgen kan hebben voor eventuele afwerking.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Frans , bedankt voor jou link . Ik ga op die site zeker rondkijken ,erg leuk dat er meer mensen zijn die zeep maken .
Ik was een beetje bang rare reacties te krijgen op mijn gepruts met varkensvet toen ik het plaatste .
Echt leuk om te lezen dat op dit forum dit gedeeld kan worden.
Ernst , Ik heb in de tijd voor de schroefboormachine in de bouw gewerkt ,veel ramen en deuren afgehangen[tot vervelens toe] .Schroef gaten voorboren met een booromslag en ook wij gebruikten een soort zeep om de schroeven in te draaien .Hout werd of was geschilderd
Ernest kun je ook aangeven hoe je het vet tot smeervet verwerkt ,Ik knap af en toe een oude machine op ,onlangs een hekel dorser en rosmolen in de smeer bussen zat een opgedroogd vet wat op een dierlijk vet lijkt .Ook de molenaar gebruikt reuzel om de boel te smeren maar daar komt door wrijving warmte in de lagers
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Ernest Dubois »

Dat dierlijk vet kan blijkbaar tegen wat hitte. Ik ben een keer langs bij de molenaar met een par plakken vet maar toen ik er was zag ik dat hij die al hadden hangen dus ik ben die mijn niet kwijt en hangt het nog in de zolder. Om smeer olie van te maken doe ik niks anders dan koken totdat hij is gesmolten en dan door de zeef en de potten in. Ik smeer de hang duimen in en smeer het op de assen van de slijpstenen. Ik ken een iemand in Frankrijk die het op de oliesteen als spoel middle gebruikt voor het slijpen van zijn bijlen. Verder weet ik niet wat ik moet met het doen maar, behalve een dun laag bovenop de wel gaat schimmelen blijft de overgrote meerderheid lange tijd bruikbaar.
Ik denk die vet zou ook goed toepasbaar voor die schroeven. Niet alleen schroeven kun je invetten spijkers ook dan hebben ze minder neiging het hout te splijten als dat een gevaar is en als je eerste de punt plaat slaan. Zeep, kaarsvet, reuzel, ik heb ze allemaal gebruikt maar net zo vaak doe ik hout teer op de schroef of spijker wat ik altijd bij me heb in een afgesloten klein kokertje, dop eraf schroef/spijker onderdompelen, gaat ze soepel het hout in zonder moeite.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door frans »

Ernest Dubois schreef: Het idee is goed en praktische behalve dat zeep trekt vocht aan wat in het geval van eiken bijvoorbeeld lied tot het ontstaan van blauw vlekken rond de schroeven en erger. Je bereikt het zelf resultaat zonder nadelig gevolgen door in plaats van zeep een brok paraffine te gebruiken. Let op dat je geen stomp kaars gebruiken want die zijn tegenwoordig gemaakt van dat goedkoper styreen spul wat bevat silicone wat gevolgen kan hebben voor eventuele afwerking.
Groette,
E.DB.
Aangezien ijzerroest een nogal verwoestend effect heeft op hout, gebruik ik voor alles dat buiten staat RVS schroeven enz..
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door David86 »

W.b.t. de wasmiddel/zeep/azijn kwestie, niet alles dat reinigt is zeep. Volgens mij bevat modern wasmiddel geen zeep meer, het azijn zal dan de zeep niet bijten, die is er immers niet.
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Anne2 »

jwardenier schreef:Zeep heb ik onlangs gemaakt van varkens reuzel en hout as met een geurtje gemaakt van dennennaalden.
Recept staat in leven van het land en moet wel geperfectioneerd worden ,maar het werkt en je hebt gelijk je handen ingevet .
Loog maken met houtas... Op die manier weet je nooit hoe de samenstelling van het loog is. In jouw geval is de zeep blijkbaar overvet (vind ik ook niet lekker), in een ander geval slaat het de andere kant op en heb je een zeer agressieve zeep.

Zelf zou ik zo nooit loog maken. Je kan ook natriumhydroxide kopen om zelf loog te maken, zodat je zeker weet hoe je zeep zal worden. (en ook dan neem je een klein percentage overvet voor de zekerheid) Dit komt heel precies, je hebt dus ook een grammen weegschaal nodig. In het begin had ik een weegschaal die niet meer zo precies werkte, ik weet daardoor wat het is om agressieve zeep te maken.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Anne , heb je een recept , ik heb 2 varkentjes laten slachten om vlees te verkopen . De reuzel,s krijg ik vrijdag terug en wil daar graag weer zeep van maken . Een grammen weegschaal heb ik. Het natriumhydroxide bij wat voor soort zaak kan ik dat halen .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Tim »

J,

Gewoon bij de bouwmakrt of drogist. Gootsteenontstopper in witte korrels. We leven goed etiket lezen of er niets anders door zit.

Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Lieve »

Dit lijkt mij allemaal zeer agressief spul.
Een zeer zachte zeepvorm is panama, panama is een houtsoort die je enige tijd in water laat liggen, het schuimt lichtjes, het is zeer geschikt om glazen te wassen. Ook voor de handwas van wol is het interessant.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door David86 »

Lieve schreef:Dit lijkt mij allemaal zeer agressief spul.
Zoals met zoveel "huishoudelijke chemicaliën" is dat een kwestie van doseren. Het is allemaal zo agressief als dat je het zelf maakt..

Als je weet waar je mee bezig bent is er niets loos.
..
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

bij deze een link waar heel wat recepten te vinden zijn ,ik hoor graag eens resultaten .vr gr J W
www.libervitae.be/Documents/Maken%20van%20zeep.pdf‎
Plaats reactie