Soda als wasmiddel.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Soda als wasmiddel.

Bericht door frans »

Dit is iets dat hier wel thuis hoort, vind ik.
Wassen is niet echt mijn hobby maar toch.
Ik stelde mijn vrouw voor om i.p.v. al de rijkmakers van de wasmiddelen
industrie eens een beetje soda te gebruiken als wasmiddel in de wasmachine.
Reden voor mij, het is nogal goedkoper, en ik ben gelijk de wereld aan verpakkings materiaal kwijt.
De uitleg aan de vrouw, soda heeft een water verzachtend effect stinkt niet en lost "vuil" op.
Dit is nu al maanden getest en wat ons betreft goed bevonden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Dutch John »

Wij gebruiken sinds een aantal maanden het zelfgemaakte wasmiddel bestaande uit een stuk geraspte handzeep, een paar handjes soda en 5 liter water. Gaat best en lijkt maar niet op te gaan. Een dispensertje op de kleine jerrycan voorkomt knoeien en maakt het zeer praktisch als handzeep. De kostbare en agressieve werkplaatshandzeep wordt alleen nog voor extreme gevallen benut.

Heeft toch wel iets: voor 1 á 2 euro per jaar je handen en kleren kunnen wassen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
verwarm je dat om de boel te mengen?
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Dutch John »

Ja, in heet water lossen zeep en soda beter op. Dan een dag laten opstijven. Spul ziet er niet uit en het schuimt niet, maar wast best en is niet zo agressief als werkplaatshandzeep. Misschien dat overvette zeep nog beter is voor de handen. Volgend experiment....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Anne2 »

Al jaren lees ik dit telkens weer ergens.

Ik heb dat ook geprobeerd, genoeg gratis resten van zeep maken immers. Het maakt niet echt schoon. Je was wordt steeds smoezeliger. Daar staan al veel ervaringen van op internet. Je kan er donkere was mee doen om de beurt wasmiddel en zelfgemaakte bijv. Maar gewoon water werkt misschien net zo goed. Ook een ecologisch Duits tijdschrift heeft dat eens getest, en ook wasnoten, hun conclusie beide maken niet schoon.

Zelf heb ik dit ook gebruikt om muren enz schoon te maken, beviel niet, dof en vettig.

Als je dan die zeep weer uit je was wilt halen zou je azijn als naspoelmiddel moeten gebruiken.

Voor je handen als ze echt vies zijn: sugar scrub. Gewoon suiker die net onder olie staan met evt. geurtje. Of gewoon een stuk zeep maken.

Zoveel verpakkingsmateriaal is wasmiddel toch niet? Ik koop een grootverpakking bij de bouwmarkt, maar ik woon alleen dus doe daar jaren mee. En natuurlijk alleen volle wasmachines draaien, maar dat doen jullie vast al.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door kiekeboe »

Dat was groezelig wordt heeft niet zoveel met vies te maken.
In de moderne wasmiddelen zit een bleekmiddel.

Vroeger deden ze dat in de zon op een bleekveld.

Overigens moet je natuurlijk de chemische slijtage van het wasgoed ook meerekenen.
Er was een aantal jaren geleden een heel aggresief wasmiddel op de markt ( ik weet niet meer welke).
Waste perfect schoon, maar na een paar wasbeurten had je alleen nog de knopen en ritsen over :fff
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door benthuis »

Omo Powerrrrrr bevatte een ingrediënt dat de blekende werking versterkte. Jammer genoeg werd dit misbruikt door de concurrent...
Met dit middel kon je op lage temperatuur door de katalysator met minder chemische toevoeging (bleekmiddel) meer bereiken.
Maar op hoge temperatuur en met gekleurde was was het te actief! Had Proctor en Gamble hier geen misbruik van gemaakt, was onze totale vervuiling een stukje lager....

Blijkt dat je maar zeer weinig wasmiddel nodig hebt om het maximaal resultaat te bereiken.
Rest is om de fabrikant te spekken. Weer een voorbeeld van commerciële belangen boven andere...

Ik houd het bij een heel klein beetje uit zo'n goedkope karton. Doe ruim een jaar met zo'n doos. (met 4 man)
Net als vaatwasser. Daar gaat hier een theelepetje oid in. Blokjes hak ik op in stukjes. Prima voor een schone vaat.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Anne2 »

Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door k!ungel »

Sinds een half jaar gebruiken we (schoonmaak)azijn als toevoeging op regulier vloeibaar wasmiddel.
1/3 vd normale dosering wasmiddel en 2/3 azijn. Ook nog een dopje azijn ipv wasverzachter.
Gezien in een TV programma, zou de genoemde kassa groen aflevering kunnen zijn geweest.
Wast prima schoon, bespaart op zeep en de vetluis is helemaal uit de machine verdwenen.
We gebruiken trouwens lavandel azijn, is wel 2ct /l duurder dan de gewone :fff
als het rammelt, zit het nog vast
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Anne2 »

Ja kwam hierin ook voor. Ik vroeg mij af hoe het werkte. Door azijn bij zeepmiddel te doen heb je minder zeep nodig was de opmerking. Dat was het toch?

Azijn lost zeep op, maar werkt de zeep dan wel? Je spoelt je haar uit met azijn als je met een stuk zeep wast. Maar dan ben je de zeep kwijt.

Weet iemand dat?

Ik heb nooit van lavendelazijn gehoord. Zit daar dan parfum bij de azijn? (wat staat er op het etiket) Waar koop je dat? Ruikt dat dan niet naar azijn?
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door k!ungel »

Het (b)lijkt te werken. Ik meen dat de verklaring was dat een groot deel van het wasmiddel nodig is om het water te ontharden zodat de zeep beter kan werken. De azijn neemt die functie over.
Bij de lokale supermarkt staat ie naast de gewone schoonmaakazijn in groene fles en schoonmaakazijn citroen in gele fles. Bij de Action trof ik zelfs een eucalyptus variant. Allemaal van het merk Groenland. Heb zo gauw geen fles bij de hand maar zal wel een parfummetje zijn.
Het ruikt naar azijn met een vleugje...
als het rammelt, zit het nog vast
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Anne2 »

Dat van die azijn stond in dit programma:

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/se ... _doe_je_zo

http://budgetstijl.nl/?p=183 Hier staan nog tips.

Azijn is zuur, zeep basisch. Ik ben nog niet overtuigd dat je dan minder zeep nodig hebt. Ik denk dat het de werking van zeep juist tegen gaat. Dus water onthard waardoor je misschien minder zeep nodig zou hebben, maar tegelijkertijd de werking van zeep tegen gaat. Ik heb mijn twijfels of daar over nagedacht is.

Als je je haar met een stuk zeep wast moet je het naspoelen met azijn of citroensap, doe je dat niet dan krijg je de zeepresten er niet goed uit, wordt het dof en stug. Dit kan ik uit ervaring bevestigen.

Wel is het goed om je machine te ontkalken, en het zou was zachter maken, dan doe je het in het vakje van de wasverzachter. En als je textiel verft moet je de kleur fixeren met azijn, dus dat geloof ik wel.
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door k!ungel »

Zuur en base, heb ik ook aan gedacht. Maar het wordt wel schoon, dus of de azijn doet iets of de aanbevolen dosering wasmiddel is veuls te hoog.
als het rammelt, zit het nog vast
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Lycopoda »

Azijn toevoegen aan soda zorgt ervoor dat de werking van soda (pH verhogen zodat vuil oplost) niet meer werkt. Je krijgt simpelweg natriumacetaat.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door k!ungel »

Aha... En azijn toevoegen aan wasmiddel?
als het rammelt, zit het nog vast
Plaats reactie