Soda als wasmiddel.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Pietje »

Ik gebruik 3 eetlepels fijne soda (zonder groene zeep) in het bakje, en lavendel-azijn als wasverzachter. Vetvlekken met ossegalzeep inwrijven en dan in de trommel. Gaat eigenlijk altijd goed.

Wel heb ik het idee dat als je te warm wast de vlekken meer in de kleren trekken. Weet niet of het waar is, hoor! Gewoon op 40 graden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Dutch John »

Onlangs waspoeder gemaakt volgens dit recept: http://www.aromatherapie-info.com/zelf- ... maken.html Is nog makkelijker dan vloeibaar wasmiddel maken. Was wordt niet direct schoner, maar wel frisser. Door het zuiveringszout in combinatie met citroenzuur?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Dutch John »

Het recept van aromatherapie wast uitstekend, maar het middel zelf laat zich slecht bewaren. Het citroenzuur reageert met het zuiveringszout en de soda op het moment dat er een klein beetje vocht bij komt. En aangezien de kristallen hygroscopisch zijn......

Daarom proberen we het nu anders. Het recept samenstellen zonder citroenzuur. Bij een wasbeurt het citroenzuur in het zeepbakje en de rest in een wasbolletje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door WillemLimmen »

Uit nieuwsgierigheid eens 5 liter wasmiddel gemaakt volgens onderstaand recept:

5 liter water
100 gram soda
80 gram zeepvlokken

Gisteravond onder de zelf gewassen lakens gekropen om vervolgens aan een stuk door te niezen..

Andere lakens erop, toen was het weg.

Iemand een idee hoe dit kan en hoe dit te voorkomen of op te lossen is?

Willem
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door kockie »

Ben je niet toevallig allergisch voor de gebruikte zeepvlokken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door WillemLimmen »

@Kockie, zeep was van sunlight, geen rare dingen mee beleeft. Als deze 5 liter op is zal ik eens een andere zeep gebruiken (savon de Marseille of zoiets).

Ik ga ook eens testen of schoonmaakazijn als wasverzachter de zeep compleet wegneemt.

Willem
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door swake »

Het wasmiddel is een beetje 'sterk' en vreet op de ene of andere manier in de lakens. Met als gevolg vorming van stof.

Klinkt misschien wetenschappelijk maar is gewoon eens gissen naar een mogelijkheid.
Plaats reactie