Soda als wasmiddel.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Ik heb weer zeep gemaakt ,een 6 kg reuzel verwerkt de helft met goudsbloem de andere helft met lavendel olie .
Totaal 6817 gr reuzel x 940 gr N a o H MET 2351 GR Water , verder niets toegevoegd , na het mengen en mixen begon het naar wasmiddel te ruiken . na het ; tracing ', [mixen tot dat de structuur veranderd in een soort appelmoes ] de zeep uitgegoten in groot bakblik en na gedeeltelijke afkoeling ingesneden om later in stukken te kunnen breken .nu nog 6 weken drogen en dan kan ik hopelijk hier mee wassen . Nu heb ik ongelijke stukken en ook stukjes die afgebrokkeld zijn ,deze wil ik gaan raspen en voor wasmiddel of afwas sop gaan gebruiken .Voor een volgende keer ga ik kijken naar zeep vormpjes .
Het varken kan ik nu werkelijk van kop tot staart verwerken , al zou ik graag na de volgende slacht ook graag de ouderwetse groene zeep maken . Gr J W
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, het is een kunst om al het vet van een varken om te zetten in iets bruikbaars. Slacht je ze zelf?
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Het vet werd eerder aan de vogels gevoerd ,daarvoor deed ik in het gesmolten vet dan zaden Goot het dan warm in oude bloempoten ,een stok als zit stok en gelijk als afdichting door het bodem gat .Het werd altijd wel ergens voor gebruik ,in de oude landbouw smeerden ze er kennelijk ook de machine,s mee door.
Het slachten , tot nog toe bracht ik een dier naar de slager en haalde het in 2 helften weer op waarna we het thuis verwerken .
Mij is het meermalen gebeurt dat bij verwerking door de slager , ik een bont scharrelvarken weg bracht en dan het vlees terug kreeg van een roze bio-industrie dier .
Bij ons groeien ze in vrijheid op en worden gevoerd met eigen granen erwten bieten en aardappelen ,dat wil ik graag op mijn bord terug zien .We hebben bentheimer s een land ras en daardoor kan ik het verschil in vlees goed herkennen Dit is naast het zelf redzaam zijn een reden waarom ik het zelf ben gaan doen.En worstjes maken is zo leuk om te doen . Zeep stond nog op mijn verlanglijstje .
gr J W
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Moeilijk is het vinden van een slager die te vertrouwen is en die de nodig kennis heeft voor dit soort slachtwerk. Nog verloren traditie en ambachtelijk kennis in verdienste van een overheersende ideologie, steriel, eenvormig en moordende voor de ziel van de mens.

Groette,

Ernest Dubois
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Lieve »

Je kan heel veel dingen maken met varkensvet.
reuzel, potjesvlees, ik verbruik al het vet van een geselecteerd vet varken in de keuken.
Je kan met vet ook kaarsen maken, maar ik weet niet hoe. Schoensmeer.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Ernest , het ambachtelijke slagers vak sterft inderdaad uit , veel slagers laten vlees van een zo ik het zie ,slachtfabrieken komen .
Supermarkten al helemaal ,voorverpakt in een zogenaamd beschermde atmosfeer, op een Duitse t v zender [n d r ] is wel een een informatief programma , voor mij dan geen vlees meer. Ook was er eens een keer een reportage over koffie ,de bestrijding-s middelen nemen daar een groot aandeel in teelt en verwerking in ,zelfs containers worden nog even vol gas gespoten voordat ze op transport naar Europa gaan .Het programma ging eigenlijk over het hoog percentage van alzheimer onder oud personeel ,de oorzaak laat zich raden .

Lieve . Reuzel gebruiken wij ook wel in de keuken potjes staan in voorraad op de stelling net als vet spek en bacon .
Bentheimers zijn van nature wat vetter, mooi geaderd door het vlees ,krijgen deze dieren brok bestaat de kans dat ze over vet worden .
Kaarsen maak ik van bijen was ik meende dat het smeltpunt van reuzel te hoog was [32 gr ] was daarentegen rond de 70 gr.
Ik ben erg geïnteresseerd in meerdere toepassingen ,mocht er een recept zijn om reuzel of ander vet te verwerken in kaarsen hoor ik het graag.Vandaag de 2 e lichting zeep uit de vorm halen ,het is heel bevredigend om zelf van alles te maken .
Hou je zelf varkens
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door ritsaert snijder »

Wij hadden twee varkens (los van de vraag aan Lieve), maar we vonden het niet makkelijk om de geslachte dieren 100% om te zetten in eten en bruikbare dingen. Ik vind het wel ontzettend leuke dieren. Ze slopen wel echt alles!
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Lieve »

Alle dieren eindigen hier als huisdier, de schapen Els en Fredericq, het varken Giselle, zelfs de kippen hebben een naam.
Slachten lukt nooit, aan consumptie niet te denken.

Ik bestel een varken bij 1 van mijn buren, ik wil geen biggetje van 90 kg. Gewenst slachtgewicht 150/160 kg.
Later word ik dan uitgenodigd als de slachter komt, ik kom altijd 2 uur te laat.
Het doormidden gesneden varken breng ik dan mee naar huis, ingewanden en bloed in emmers.
Hier word niets weggegooid, botten en dergelijke gaan naar mijn meute schotse windhonden.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Lieve »

Vetkaarsen worden niet (meer) gebruikt als verlichtingskaarsen. Geven te veel roet en geur.
Werden tijdens de oorlogsjaren nog gebruikt, niet alleen van varkensvet.
Ze worden gebruikt in lederen schoenen die te hard zijn, te veel schuren, in je schoen smeer je het vet en bij het dragen versoepeld het het leder.
Ik kocht het wel eens in een oude ijzerwaren winkel, je voorkomt roestvorming op zagen en ander materiaal, indraaien van vijzen e.d.
Je moet het wel niet in de zon laten liggen.
Ik heb geen idee van de samenstelling, behalve dat het grotendeels varkensvet is.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Vandaag was het 6 weken geleden dat ik zeep gemaakt heb en omdat de zeep nog 6 weken moest na liggen op een rooster om al het vet om te zetten tot zeep, moest ik wachten tot vandaag om het resultaat te ondervinden .
Ik heb dus vandaag mijn handen gewassen met zelfgemaakte zeep van reuzel en het wast perfect en doet niet onder voor een stukje zeep uit de super .De geur is wel anders maar ik heb dan ook geen geur stoffen gebruikt anders dan goudsbloem en lavendel .
De zeep schuimt ook minder dan de zeep uit de super , maar dat vind ik geen probleem .
Nu nog de toepassing als wasmiddel voor kleding uit proberen , het lijkt een goede oplossing te zijn om het vet te verwerken en schone handjes te krijgen . J W
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Ook hier heb ik nog een goede raat nodig , na dat de zeep klaar was heb ik het met een rasp mooi in vormpjes geschaafd ,het schaafsel zou ik met soda tot een wasmiddel voor de wasmachine willen verwerken , wie weet verhoudingen en als het droog gemengd wordt wat kan dan toegevoegd worden om klonteren te voorkomen , Het mengsel zou ook aangemaakt met water in jerrycans van 5 l opgeslagen kunnen worden maar dan vraag ik me af hoe het met de houdbaarheid zit . gr J W
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Dutch John »

Hier staan een paar recepten: http://plazilla.com/page/4295040355/top ... zelf-maken
Over de houdbaarheid kan ik je niets vertellen, maar mij lijkt dat de soda als bacterieremmer zal werken, zeker als je zorgt dat de kannen vol zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door jwardenier »

Bedankt John , ik ga er me aan de slag . gr J W .
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Mees* »

Het ergste vuil zoals bv verf kun je toch ook al los krijgen met een scheutje olijfolie? (hoef je in ieder geval niet de meest agressieve zaken als oplosmiddelen te gebruiken)
Kikker
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2014, 12:08

Re: Soda als wasmiddel.

Bericht door Kikker »

Ik heb een tijdje een mengsel van groene zeep en soda geprobeerd en dan azijn als wasverzachter, maar als ik echt vlekken in m’n kleding had werd het niet schoon. Een vriend had het over speciale wasnoten, maar dat vind ik eigenlijk te duur. Echt vieze was, was ik dus nog steeds met gewoon wasmiddel
Plaats reactie