Duurzame spullen topic

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Duurzame spullen topic

Bericht door kiekeboe »

Misschien staat het hier wel verkeerd of past het niet in de opzet van het forum, of is er geen behoefte aan; dan moeten de moderators het maar aanpassen of verwijderen.

Wat mij enorm stoort is de troep die tegenwoordig gemaakt en verkocht wordt.
Natuurlijk spant china de kroon, maar ook dichter bij huis voorbeelden genoeg.

Als voorbeeld : kinderschoenen, mijn zoon loopt scheef op zijn schoenen.
Wij dachten we gaan naar een gerenormeerde schoenenzaak en kopen daar goede stevige schoenen voor hem.
Dat kost veel geld, maar wij vinden Goede schoenen belangrijk en geven verder weinig uit aan kleding.
140 euro :shock: moesten ze kosten.

Na drie maanden ligt de zool half los, kijken ze me in de winkel raar aan dat ik dit niet normaal vind.

Daarom is mijn idee het opzetten van een lijst met fabrikanten die wel goede spullen maken.
Het maakt mij niet zo veel uit wat ze kosten als ze maar heel blijven.
En wat mij betreft heel breed; van schoenen tot fietsen en van keuken benodigdheden tot gereedschap.

Om te beginnen:
Ik loop zo goed als dagelijks op off shore laarzen van het merk Emma. Na 2 jaar zijn ze echt op, maar dat mag ook gezien mijn gebruik.
Wat mij betreft een top merk.
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Lycopoda »

Op zich een interessant topic, maar ik weet niet of er bruikbare trends uitkomen.

Voor onze kinderen kopen we 1x per jaar (in de herfst) goede schoenen. Inderdaad duur, en meestal van italiaanse makelij (Europa's laatste bolwerk van de schoenindustrie?). Ook een keer een zool los, maar bleek een productiefout. Direct een nieuw paar gekregen.

Een paar voorbeelden van aankopen die in ons huishouden lang meegaan:
-Volvo 240
-Phillips cd-speler (>20 jaar oud)
-Mephisto schoenen (gaan ook jaaaaren mee en kunnen opgelapt worden)
-schillenmesje van Robert Herder ('molenmesje') (gaat ook al >20 jaar mee)
-Felco snoeischaar

Stuk voor stuk aankopen uit een (ver) verleden, dus geen garantie van wat die fabrikanten tegenwoordig voor kwaliteit produceren.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Mees* »

De Felco kocht ik toen ik in Tiel naar de middelbare tuinbouwschool mocht. Hij ligt op m'n 50e nog steeds op een vaste plek binnen handbereik.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door deleted »

Bestaat dat in Nederland nog ergens: een artisanale schoenmaker ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

Schoenlappers genoeg, maar een ambachtelijke schoenmaker zoek ik ook nog. Door de wanhopig slechte kwaliteit van huidig schoeisel loop ik nu op legerkistjes uit de jaren '70 en voor het buitenwerk lederen laarzen uit de DDR. Dat spul houdt het wel en kan gerepareerd worden.

Yup, hier ook Felco, Herder en nog ergens een rooie 240. Knappstein scheermes van bijna honderd jaar oud. Jongste fiets 57 jaar, oudste 83. Auto 40. Grasmaaier ca 35. Meubilair gemiddeld 80 jaar. En verder de afgelopen 10 jaar talloze klassieke gebruiksartikelen van degelijke kwaliteit gekocht in kringloopwinkels, kofferbakverkopen en rommelmarkten. Of gekregen van mensen die het een tweede, derde of vierde leven gunden. Allemaal spul dat zelden stuk gaat en relatief eenvoudig te repareren is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door kiekeboe »

Felco kende ik niet, de eerstvolgende snoeischaar wordt zo een :D

Dingen die ons bovengemiddeld goed bevallen:

Herder mesje inderdaad.
Gereedschap van facom.
Apple computer.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Mijn hoed gekocht een par jaar geleden van een zogenoemd ambachtelijk hoedenmaker, De Hoedenmaker uit Arnhem, en die nodig geld voor betald... volkomen rotzooi! Dus het kan altijd miss gaan. Ook niet zo tevreden met schonen gemakt ergins des land, hoe die heten ben ik vergeten. In beide gevallen nomen ik de vakmanschap op zijn beste middelmatig maar het slechtest is die denkbeeldig beginselen. Met andere worden slecht ontwerpen spul.
In Engeland voor schonen heb je deze http://www.williamlennon.co.uk/ die lijkt mij veelbelovende. En je heb daar ook een paar klerenmakers de kleren maaken van stof van hoog kwalitiet gemakt in klein fabrieken. Ik hal mijn overhemden bij de Mot te Amsterdam stevig gemakt in Ireland. Heb ook een van de klerenmaker te Staphorst maar die past mij niet zo fijn. En een goei in Zweden gekocht van merk Fristad. Broeken vinden die een redelijk retour geven voor de geld is moielijk maar tot nu toe doet de ene Carhartt het beste.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

De materialen zelf zijn stukken beter dan vroeger. Helaas wordt er bezuinigd op de hoeveelheid materiaal of erger: bewust slecht ontworpen. In feite kopen we hoogwaardig afval. Neem een moderne lichtgewicht fiets. Door de stijve materialen zijn ze licht te ontwerpen. Diezelfde stijfheid breekt zo'n fiets letterlijk op als je op slechte wegen of zandpaden fietst. De oude exemplaren van zacht staal veren mee en breken daardoor niet en er valt niets af. Het materiaal vermoeit niet.

Langlevende moderne spullen die goede materialen combineren met een slim ontwerp: de Weck tulpfles, Kitchen-Aid mixer, Engelse range cookers, veel niet-elektrisch handgereedschap zoals de eerder genoemde Felco. Hoewel ik gecharmeerd ben van emaille keukengerei, gaat RVS langer mee.

Je krijgt zo wel een wonderbaarlijke mix van jong en oud naast elkaar.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: of erger: bewust slecht ontworpen. In feite kopen we hoogwaardig afval.
Moest onmiddellijk aan je quote denken bij dit waanzinnig goed filmpje:
http://vimeo.com/79695097

Heeft iemand de nieuwe i_Diot-5 al ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben aan het overstappen van auto's van 25 jaar oud naar auto's van 40 plus. Ik vind auto's van 25 plus veel te ingewikkeld. Het electrisch schema van een renault espace neemt 15 pagina's in beslag. De volvo van 40 jaar doet het met 1 pagina! De volvo is ook gebouwd om aan te sleutelen. Onder het dashboard kan je in principe overal bij. Bij de espace moet je allerlei plastic weghalen en ben je een dag bezig. Ondertussen breken de plastic klikdingen aan alle kanten af. Vreselijk.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

ritsaert snijder schreef:Ik ben aan het overstappen van auto's van 25 jaar oud naar auto's van 40 plus.
Die stap heb ik twee jaar geleden gemaakt en ben bijna rijp voor de volgende stap: geen auto meer.
Onder het dashboard kan je in principe overal bij.
Moah, een 240 is anders wel om de kachel heen gebouwd.... Maar je hebt gelijk: aan de Zweedse achterwieldrijvers is het makkelijk sleutelen. Als er al wat aan komt. De oudjes hebben wel een jaarlijkse vetbehandeling voor de koets nodig. Eerste keer een pens werk, daarna een kwestie van bijhouden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Wij reden in 1995-2006 ook een volvo amazon. We hadden nooit de stap voorwaarts achterwaarts moeten maken.
Moah, een 240 is anders wel om de kachel heen gebouwd...
.
Dat is waar maar het is heel veel complexiteit en heel veel plastic wat er aan de pas komt. De amazon heeft gewoon een stalen dashboard, waar je zo onder kan ...zie foto (het draadje komt er al onder uit).

De jaren vijftig modellen vereisen veel smeerwerk. De jaren zestig modellen zijn een stuk beter. Met een moderne oliesoort hoef je ook nog amper olie te verversen.
Bijlagen
dashboards.jpg
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door kockie »

Gandalf schreef: Heeft iemand de nieuwe i_Diot-5 al ?
Ja, die is Lame.... Kan niet wachten tot 6 uitkomt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

Eigenlijk kun je stellen dat al het elektrische (en benzine) aangedreven gereedschap -hoewel meestal reuze handig- op twee manieren niet duurzaam is. Ten eerste heeft het stroom nodig en stroom is nooit duurzaam (nee, ook niet uit panelen of turbines; zie onder andere reden 2). Ten tweede haalt het nooit de levensduur van het handbediende equivalent. Het zou wel net zo lang mee kunnen gaan, maar wordt dan zo zwaar dat het niet te hanteren is. Bovendien zou het samengesteld moeten zijn uit universele onderdelen, die na 50 of 100 jaar nog gewoon beschikbaar zijn.

Nu kun je met elektrisch gereedschap een hoger niveau van construeren bereiken. Maar of je daar blijer van wordt? Complexe constructies brengen weer hun eigen problemen met zich mee. Natuurlijk zijn complexe dingen vaak bedoeld om meer comfort te brengen. Waarmee we aan het cruciale punt komen: welke complexiteit is nog te verantwoorden in de mate van comforttoename? Waarbij complexiteit tevens staat voor non-duurzaamheid en kwetsbaarheid. Comfort staat ook voor gemakzucht en status. En niets menselijks is ons vreemd, want het laatste wint meestal.....

Ik heb jaren geleden een punt bereikt waarbij voor het eerst de gedachte opkwam: "Dit wil ik niet meer". Hoewel ik internet een zegen vind om te leren en te communiceren (op het moment dat ik dat wil), is het mobieltje uit ons leven verdwenen, omdat het teveel een claim op je legt. Ik heb tegenwoordig medelijden met smartphonebezitters. Slaaf van hun ultra complexe gereedschapje, terwijl het andersom had moeten zijn. Hoeveel Brave New World kunnen we nog aan? Huxley's werk lijkt wel de leidende bijbel van de marketing....

Groet,
DJ Savage
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Een voorbeeld die dichterbij ligt dan de smartphone- welke feromonen is mij helemaal voorbij gegaan - is sommige massakachel ideeën die hier langs komen inclusief hun bijhorende installatie uitrustingen.

E.DB.
Werken, das leuk.
Plaats reactie