Duurzame spullen topic

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

Als je de indirecte energie rekent, maakt het niet zoveel uit welk merk of type je rijdt. Verschillen ontstaan in de frequentie van aankoop. Het maakt nogal verschil of je elke 2 jaar een nieuwe auto koopt of elke 60 jaar. Dan mag die van 60 best een wat vuilere uitstoot hebben.

Natuurlijk is het zo dat moderne auto's zuiniger en schoner zijn. Belangrijk als je veel moet rijden. Maar waarom zou iemand veel moeten rijden?

En: de duurzaamste auto ligt op de sloop......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door deleted »

MatthiasD schreef:Ik wil hierbij even inhaken op de auto's..
Ik rij een Peugeot 406 1.8 16V station op LPG. Die is ietwat gecompliceerder als een oude Volvo Amazon 1.8 8V en misschien niet even degelijk, maar heeft wel als groot voordeel dat hier wel over milieu nagedacht is. Toen men de Amazon introduceerde in 1956 was milieu nog iets dat alleen bestond als sociale klasse. 'Umwelt' had er niks mee te maken.

Er bestaat een verschil tussen de uitstoot die veroorzaakt wordt door productie/onderhoud/reparatie en de uitstoot die veroorzaakt wordt door gebruik.
Persoonlijk vind ik dat geen enkele auto 'duurzaam' is.
Labels en subsidies voor 'eco' modellen met minder uitstoot is dan ook een eigenaardig gegeven.

Maar daarnaast moet/kan je inderdaad onderscheid maken tussen energie/uitstoot bij produktie en energie/uitstoot bij gebruik.
UItstoot en energie bij produktie is een goed bewaard geheim.Cijfers zal je er niet snel van vinden. Meestal moet je daar trouwens de steenkool-industrie met bijhorende uitstoot van de produktielanden intellen.En dus niet zoals nu gebeurt: de virtuele besparing in onze energievoorziening.


Ten tweede: waar je nooit iets over hoort: als je vaak moet investeren in een nieuwe auto, wordt dan ook de energie/uitstoot verrekend die de 'consument' 'verbruikt' om het benodigde kapitaal bij elkaar te krijgen. Rekening houdend met het feit dat je inspanning grosso-mode drie keer groter is dan je netto koopkracht ...

Ten derde wordt er met de 'verbruik-en uitstoot-cijfers' van nieuwe wagens nogal serieus geknoeid door de constructeurs.

Ten vierde is veel van de 'zuinigere techniek' aangewend voor méér luxe, méér veiligheid, méér kilometers per jaar ...
Interessant artikel: http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Maar waarom zou iemand veel moeten rijden?
In de huidige economie? Het is erg onrealistisch om te stellen dat iedereen lokaal kan werken. Laat staan als je met z'n tweeën moet werken.

Voorbeeldje: Maatje van me is al bijna 25jr boekbinder. Een ambacht wat je aan zou moeten spreken. Echter agv globalisering is hij van een lokale boekbinder reeds 2x noodgedwongen van werkgever gewisseld. Inmiddels dik 50km van z'n erf, de rest is er niet meer.

Wat moet ie doen, om deze km niet te rijden:
A) Huis verkopen en verhuizen (geen optie, dan zit de partner 50km extra van het werk en de vraag of deze werkgever wel blijft).
B) Ontslag nemen en omscholen (hopen dat ie dan zonder ervaring nog ergens aan de bak komt).
C) Ontslag nemen en een krantenwijk nemen.

Je stelt het wat eenvoudiger dan het is. Nu kun je van alles bedenken waarom men met 2 moet werken, wiens schuld het is, dat het eigen schuld is, etc. Feit is dat het al zo is en het voorlopig niet verandert.

Dat het geen houdbare situatie is, ben ik met je eens. Maar hoe dit op te lossen op korte termijn?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

Tim,

Uiteraard is er iets verschrikkelijk scheefgegroeid en dat is niet snel terug te draaien (of eigenlijk wel, als de benzine ooit een rechtvaardige prijs krijgt). Ik ben het met je eens dat er altijd pijnlijke gevallen zullen zijn. Over het grote geheel gezien wordt er echter zeer lichtzinnig omgegaan met vervoer. Zonder veel moeite is dit zomaar te halveren.

Ik zal een contra voorbeeld geven: die enkele keer dat we een supermarkt bezoeken, dan is dat met de transportfiets. Kan in één keer een volle boodschappenkar meenemen als dat zou moeten. En even verderop stapt zo'n miepje met een klein wegwerptasje in haar SUV en racet weg.
Ik kom met een natte rug thuis, maar hoef daarom niet naar de sportschool. Met de auto.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Brit »

Tja DJ, dat doet me denken aan de sportschool op de hoek.
Daar stonden tientallen auto's die ongeveer net zo duur waren als mijn huis, en 1 van de eerste dingen die de bestuurders doen is op het fietstoestel springen om op te warmen......
Dan werk ik nog wel ff door, vind ik nog leuker ook. :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

En die sportschooldingen leveren niet eens energie.

De hele dag gebruiken we de techniek en energie om makkelijk te leven. We worden ongezond door te weinig inspanning. S'avonds gaan we naar de sportschool omdat we toch gezond willen blijven...inderdaad dat doen we met de auto.

Is best wel jammer. Maar ik moet wel toegeven dat het een moeilijk te vermijden valkuil is. Gelukkig ga ik per definitie niet naar de sportschool.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Tim »

Hmm,

Is natuurlijk niet geheel hetzelfde. Transport om bij je werk te komen is een noodzakelijk kwaad, welke vorm dan ook.

In de sportschool ga je niet in de regen :lol: op een hometrainert zitten, toch doe je dit voor je werk wel. Het is ook een apart woord, sportschool.

Vorige week nog mezelf betrapt, moest nog 3mtr koperbuis hebben, hoe krijg ik dat in de auto? Sukkel, op de fiets is de kofferbak veel groter. Alleen bij de andere boodschapjes kijkt men je raar aan, lopend met die buis in je hand. Zweten heb ik niet gedaan, wel een uurtje lekker gefietst.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Tim »

Tipje,

Als je een laptop gebruikt (is sowieso zuiniger), zet dan een stekkerdoos ertussen met schakelaar. Zet de schakelaar alleen om als de batterij leeg is. Je laptop heeft meestal een zuinige modus wanneer hij niet aan de stroom ligt. Scheelt zo 15-30 Watt.

En je batterij blijft in conditie.

Tim
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Special nagels in de zool slaan op een strategische manier verdubbel je de levensduur van je klompen.

E.DB.
Werken, das leuk.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Blijfhopen »

Een oud klompenmaker vertelde mij dat je de levensduur van klompen kon verlengen door gaten in de zool te boren. Daarin moest je dan hardhouten stokjes vastlijmen.
Het leek me niet in ´s mans belang, maar het is wellicht eens waard om te proberen.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Tim,

Uiteraard is er iets verschrikkelijk scheefgegroeid en dat is niet snel terug te draaien (of eigenlijk wel, als de benzine ooit een rechtvaardige prijs krijgt). Ik ben het met je eens dat er altijd pijnlijke gevallen zullen zijn. Over het grote geheel gezien wordt er echter zeer lichtzinnig omgegaan met vervoer. Zonder veel moeite is dit zomaar te halveren.

Ik zal een contra voorbeeld geven: die enkele keer dat we een supermarkt bezoeken, dan is dat met de transportfiets. Kan in één keer een volle boodschappenkar meenemen als dat zou moeten. En even verderop stapt zo'n miepje met een klein wegwerptasje in haar SUV en racet weg.
Ik kom met een natte rug thuis, maar hoef daarom niet naar de sportschool. Met de auto.

Groet,
DJ
Waarom moet een fiets nou weer Spartaans zijn. Een fiets kan toch ook lekker rijden? Heb je een plaatje?
Ben net mijn schuurtje aan het ontruimen en er gaan een paar fietsen naar de kringloop is het plan tenminste. Nexus7 (batavus)naaf bijvoorbeeld ga ik me niet in verdiepen. En plastic spatborden :mrgreen:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

Spartaans is voor mij; lekker rollen, maar geen 21 versnellingen en naafdynamo's en gelzadels en plastic koplampen. Simpel en degelijk en goed te repareren!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

Krelis schreef:Waarom moet een fiets nou weer Spartaans zijn. Een fiets kan toch ook lekker rijden?
Een 80-jarige transportfiets van 35 kilo met 2 inch banden, 1 versnelling en 60 kg lading voorop trapt niet licht of lekker. Maar voelt wel degelijk aan en zal de bestuurder overleven. De schooljeugd vindt het ding geweldig en kopieert de grote zwarte kist voorop.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Pietje »

Zit jouw kist op het frame of op de vork? In dat laatste geval lijkt me sturen en evenwicht bewaren een hele opgave...!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Dutch John »

De kist zit op de drager, die bevestigd is aan de vooras, aan het stuur en -in tegenstelling tot de moderne lichte dragertjes- ook aan de vork net onder het balhoofd. Dit laatste boutje maakt het een zeer stijf geheel. Het sturen met veel gewicht is een zaak van gewenning. Kan alleen met langzame correcties, zeker als het sturende voorstuk net zo zwaar is als de bestuurder met het achterdeel. Door de zithouding -je staat bijna op zo'n fiets- kort op het brede stuur, heb je echter nooit het gevoel dat de fiets een eigen wil heeft.
Afbeelding 001.jpg
Met de combinatie zoals getoond is niet te fietsen, dan heb je versnellingen nodig. Dus hangt de kar normaliter achter een Gazelle met drie versnellingen. Transportfiets, Gazelle stammen uit de jaren '30. Kar is mogelijk nog ouder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie