En hoe vullen jullie je boiler/cv systeem?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

En hoe vullen jullie je boiler/cv systeem?

Bericht door frans »

Ik wilde een andere ontluchter kraan plaatsen en moest de druk van mijn heatpipes boiler systeem halen.
Nu zit er antivries in dus.....

Ik kan het nu met een aangepast drukvat aftappen en ook weer terug persen.
Als ik eventueel mijn cv weer eens moet bijvullen kan het hier ook mee, voordeel is dat het kan zonder onnodig extra lucht (slang!) in het systeem te persen.

n.b.
Voor alle duidelijkheid, de stijgbuis loopt door tot de bodem van het drukvat.
Ik pers het met een banden spanning slang op druk, en stel de max. waarde van de pers druk in op de compressor.(en controleer dat natuurlijk op de meter van het boiler systeem.)

En, voordeel van het hebben van troep, niets extra hoeven kopen om het te maken...
koppeling_1.JPG
ontluchting_1.JPG
vat_1.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: En hoe vullen jullie je boiler/cv systeem?

Bericht door ceesuitzeist »

Ervaringen met een zonneboilersysteem, 60 buizen en 500 litervoorraadvat.
Vier jaar geleden heb ik zelf een 60 stuks vacuumbuizen unit en 500 liter voorraadvat geplaatst.
De leverancier van de onderdelen kwam hem zelf aansluiten met RVS flexbuizen .
Na een half jaar proefdraaien heb ik het water vervangen door speciale zonneboilervloeistof,omdat de winter er aankwam,maar na een jaar begonnen de koppelingen van de RVS flexleidingen te lekken.
Hierdoor verloor ik dus ook de speciale vloeistof.Aangezien ik geen vertrouwen meer had in de koppelingen(siliconenrubbers) , heb ik een andere bedrijf gevonden die de leidingen verving door vaste leidingen met zg, ook betere warmte bestendige isolatie.Tevens werd er een andere regelunits gemonteerd met antibevriesregeling erin.De installatie kan je nu met gewoon water vullen.
Maar helaas na een jaar begonnen weer enkele koppelingen te lekken en bleek dat de nwe. isolatie ook niet bestand was tegen de hoge temperaturen van het systeem.Ze begonnen te smelten,gelukkig vlogen ze niet in brand.
Vandaag heeft de firma die de vaste leidingen had gemaakt,onder garantie ,de vaste leidingen weer vervangen door RVS flexleidingen,met als goed is betere isolatierubber.Ze maken nu gebruik van kopere ringen,ipv siliconen rubber.De boel zou nu goed moeten zijn,maar dat gaan we testen in bedrijf.
Vullen gaat met slang op het laagste punt bij de aanvoer van voorraadvat en bij de pomp een extra afvoerslang gezet, zodat je goed kan zien dat alle lucht uit het systeem gaat.Je kan goed aan de pomp horen of je lucht in het systeem hebt,als je deze aanzet na het vullen.
In 5 uur tijd was de temperatuur in het voorraadvat van 23 graden naar 48 graden gestegen,nadat het systeem weer in werking was gesteld.

groeten, Ceesuitzeist
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: En hoe vullen jullie je boiler/cv systeem?

Bericht door Dutch John »

Hoe ik vul: slang eraan, kraan open totdat er water uit de overloopplug komt, kraan dicht, plug dicht, slang eraf. Een terugloopsysteem heeft ook zo zijn voordelen....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie