wkk

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NicolasVD
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2013, 20:55

wkk

Bericht door NicolasVD »

Hallo,

Voor mijn eindwerk wil ik zelf een wkk maken, ik had al gedacht voor een 4 cilinder watergekoelde motor te gebruiken
en inplaats van een radiator zou ik een warmtewisselaar steken.
Mijn vraag is nu welke generator ik zou moeten nemen.
Op wat ik moet letten als ik een generator aanschaf die bij de motor zou passen.
Of zou ik beter van een generator vertrekken en dan een motor aanschaffen ?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: wkk

Bericht door benthuis »

Nicolas, als het je eind-werk is zul je als het goed is al over enige kennis beschikken...
Ik kan je niet inhoudelijk helpen, maar raad je aan je eerst wat in te lezen!
Nicolas, wij zijn niet Sint Nicolaas!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wkk

Bericht door Dutch John »

Een generatorset bouwen is een project op zich. Je hebt namelijk een motor nodig met een all-speed toerenregulateur. Industriemotoren hebben die meestal al. Ga je echter uit van bijvoorbeeld een automotor, dan krijg je een klein projectje in twee andere projecten, want een toerenregelaar opbouwen vraagt tijd, kennis en vind maar eens zo'n ding. Als je slim bent, kies je industriemotor en generator met een gelijk toerental, zodat een rechtstreekse flexibele koppeling mogelijk is. Dan nog een stevig frame, schakelkast, tank, accu, leiding- en kabelwerk. Als je nog veel slimmer bent, koop je beter voor minder geld en geen nodeloos geïnvesteerde tijd een kant en klare (gebruikte) generatorset. Zelf een generatorset bouwen kan alleen uit als je die motor en bijpassende generator toch al had liggen. En dan nog doen alle kleine zaken eromheen een aanslag op het budget.

Stel daarom eerst je doel vast. En het waarom. Zomaar een WKK bouwen voor de fun kan natuurlijk. Logischer zou zijn dat zo'n idee geboren is uit bijvoorbeeld een langdurig beschikbare goedkope brandstofbron, zoals frietolie.
Daarna beschikbare materialen, kennis, tijd en geld vaststellen. Kennis is genoeg te vinden, want de materie is aardig uitgekauwd. Men is echter vaak te optimistisch wat betreft de benodigde tijd. En vergis je niet in de kosten, als je het netjes en veilig wilt maken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: wkk

Bericht door Anne2 »

Wat is een wkk?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wkk

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie