neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Bericht door vergilius »

Ik ben jam aan het maken van mijn rode bessen. De katoenen, geweven neteldoeken van vorig jaar zijn versleten, dus ben ik er eentje gaan kopen maar er waren alleen neteldoeken in een synthetische stof en na een eerste persing was er al een gaatje in, ook al had ik niet hard gewrongen. Ik heb er meer dan 5 euro voor betaald. Dat was al te veel naar mijn zin.

Dus vraag ik me af of ik die neteldoeken niet zelf kan maken of iets kan recyclen als neteldoek. Zou een oud wit, linnen laken ook geen dienst kunnen doen om het sap uit bessen te persen? Die lakens heb ik nog wel.


Wat me onzeker maakt is dat die lakens in de wasmachine zijn gewassen met waspoeder en het zou kunnen zijn dat tussen de vezels er nog partikels waspoeder zitten.

Ik denk dan verder en zou eventueel het laken dat ik, in stukken versneden, zou willen gebruiken voor de jam,24 uren laat weken in regenwater of kraantjeswater. Zou dat helpen?

Misschien heeft iemand die weg al bewandeld. Ik begin er nu pas aan te denken.

Morgen moet ik de rest van de bessen verwerken en zal dus weer een neteldoek moeten gaan kopen, maar ik heb geen zin om elk jaar nieuwe doeken te kopen. Ze worden alleen maar duurder en de kwaliteit laat te wensen over.

Dank bij voorbaat voor enkele tips.



Dank bij voorbaat.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Bericht door jwardenier »

een bessenmolen kost op de rommelmarkt een 5 euro ,de molen die ik op die manier heb aangeschaft werkt uitstekend om bessen of druiven tot sap te persen hierna kunt u er jam of iets anders van maken , appelstroop en dergelijke gebruik ik wel doek voor , ik hou het simpel bij een kussensloop schoongewassen met schoonmaak azijn ,soda en in de wind gedroogd ,als hij niet schoon meer te krijgen of versleten is pak ik een andere . kringloop of rommelmarkt 25 tot 50 cent
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Bericht door vergilius »

jwardenier schreef:een bessenmolen kost op de rommelmarkt een 5 euro ,de molen die ik op die manier heb aangeschaft werkt uitstekend om bessen of druiven tot sap te persen hierna kunt u er jam of iets anders van maken , appelstroop en dergelijke gebruik ik wel doek voor , ik hou het simpel bij een kussensloop schoongewassen met schoonmaak azijn ,soda en in de wind gedroogd ,als hij niet schoon meer te krijgen of versleten is pak ik een andere . kringloop of rommelmarkt 25 tot 50 cent

Misschien zijn die bessenmolens in Nederland te verkrijgen want ik weet helemaal niet hoe dat dat ding er zelfs uitziet. Bedoel je een sapcentrifuge-machine?

Mijn vriend is handig met hout en heeft wel wat werkmateriaal, hij zou misschien wel een sapperser kunnen maken. Hout ligt er bij hem ook. Maar waar vind je de plannen om een sapperser te maken? En bestaat er zoiets als een multitask-perser? Eentje voor appels, eentje voor rode bessen, eentje voor eventueel okkernotenolie? Of dien je dan drie verschillende persers te bouwen?

Azijn, soda, en in de wind laten drogen : dank u voor die tip! Kussenslopen heb ik hier ook nog liggen.

Dat is zeker een goede oplossing in afwachting van een sapperser.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Bericht door jwardenier »

De bessenmolen. Het merk is Alexanderwerk. Boven op zit een komvormige toevoer waar de bessen in gaan die vervolgens over een ribbel vorm zeef uitgeperst worden , de pitten en schillen gaan door een opening vlakbij het draaiwerk er weer uit. Het pure sap komt aan de voorzijde van het apparaatje er weer uit, ik heb er 2 dit is een Tutti Fruiti Dicoola .
Helaas weet ik niet hoe een foto te plaatsen, beide machinetjes kun je aan een tafel vast klemmen, bak er onder en persen maar .
Misschien zijn er ook wel web winkels die weckspullen enzo verkopen waar je dan bessenmolen intoetst zo dat u kunt zien hoe het er uit ziet.
Het is van gietijzer gemaakt.
Een fruit of druiven pers zou u ook kunnen nemen maar zijn vaak behoorlijk prijzig, voor olie zijn weer andere molentje,s . John
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Bericht door Pietje »

John, bedoel je deze:

Afbeelding
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Bericht door jwardenier »

Pietje , is dat geen gehakt molen ,maar hij lijkt er wel op ,bedankt voor uw aanvulling . John
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: neteldoeken voor confituur zelf maken of recyclen?

Bericht door Anne2 »

In Utrecht stond meerdere keren een kraam die losgeweven stof voor 1 euro per meter verkoopt. Die gebruik ik als iets door een doek moet. Was ik in de wasmachine wordt toch ook gespoeld dus ik ga er vanuit dat er geen waspoeder meer in zit.

Zelf gebruik ik een sappan voor bessen.
Plaats reactie