Permacultuur

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

goedboerenindestad
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2013, 19:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door goedboerenindestad »

David86 schreef:
sesamstraat.nl schreef: Zelf heb ik een moestuin in de achtertuin. Wij zijn dan niet volledig zelfvoorzienend maar we kunnen er wel de hele zomer van leven ;)
Dat is knap boeren op 25m2, kun je meer vertellen over je teelttechnieken en de groenten die je verbouwt ?

Wellicht is een eigen draadje dan wel beter.

Het is een beetje jammer dat je in je eerste post naar je eigen "commerciële" site verwijst, het word vast en zeker gewaardeerd als je dat even aanpast.

Groeten,
Bedankt voor je positieve reactie ;)

Ik heb een iets groeter moestuin en ik geef toe dat het soms een uitdaging is. Maar wat mij heel erg heeft geholpen is "square foot gardening" (http://en.wikipedia.org/wiki/Square_foot_gardening). Op deze manier kan ik op een kleine ruimte effectief groenten, kruiden en zelfs fruit kweken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Permacultuur

Bericht door ritsaert snijder »

@sesamstraat.nl,
Ik ben ook een groot voorstander van de makkelijke moestuin/ m2tuinieren. Het optimaliseert de opbrengst zonder geschoffel. Wij doen het een paar jaar en het werkt heel goed! Mooi is ook de m2 aardappelbak die je telkens naar boven bijvult. Bij ons zit de grond op de moestuinplek vol me puin.
RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

@goedboeren

Op je website schrijf je dat jouw achtertuin 80m2 is en daarvan 1/3 in gebruik is als moestuin. Dat is afgerond dan 25m2 en daar gaan de paden nog van af, daar teel je immers niet op. Effectief hebben we het dan over 15 tot 20 m2. Daar een zomer van leven is een wereldprestatie waar ik graag meer over zou weten. Ik heb voor mijn aardappels alleen al 180m2 nodig. 180/4 (meters gedeeld door jaargetijden is dus meters besteed aan zomer aardappelen) is al 45m2. Dan komen de groenten en het fruit er nog bij, en ik teel al zeer intensief..

Hoewel de makkelijke moestuin vast heel makkelijk is (makkelijke moestuin is Nederlands voor square foot garden) zie ik niet in waarom je een hogere opbrengst zou halen per meter. Een meter blijft een meter en goed doorvoede losse grond blijft gewoon goed doorvoede losse grond. 4 planken en wat touwtjes doen verder niets voor de geteelde planten of de vruchtbaarheid van de grond.

Mijn excuses dat ik zo doorzaag, ik kan mijn nieuwsgierigheid niet de baas.. hoe doe je dat toch ?
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Permacultuur

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Redenen;
* de grondsamenstelling is samengesteld en geoptimaliseerd
* nauwkeurig gebruik van de m2

Maar dat zal het grote verschil niet maken met jouw moestuin. Mijn moeder heeft jaren een moestuin gehad en ziet wel wat meer opbrengst maar niet spectaculair meer.

De aardappelmethode (opbouwen omhoog) met een kist of met autobanden. Dat levert wel meer op per m2 dan de traditinele methode.

Nadeel is trouwens dat dieper groeiende gewassen snel tegen het worteldoek groeien.
RS
groet!

Ritsaert
goedboerenindestad
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2013, 19:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door goedboerenindestad »

@David86

Omdat je zo nieuwsgierig bent...

Wij eten bijna geen aardappelen maar bijna altijd brood, rijst of pasta (die laatste maak ik zelf met de eieren van mijn eigen kippen)

Het voordeel van square foot gardening is dat ik bijvoorbeeld in een van van 30 bij 30 cm 16 wortelen kan kweken als ik enkele vakken in een periode van enkele weken heb ik de hele zomer door wortelen (maar dit weet je vast al wel).

Ik heb in mijn tuin 45 van deze vakjes, nog een vrij stuk van 1meter bij 4 meter en daarnaast een hobbykas van 2 bij 2 en een muurkas van 2 bij 60 (?).

En zoals ik eerder zei is het af en toe best een uitdaging maar doe ik mijn best.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

Wij eten bijna geen aardappelen maar bijna altijd brood, rijst of pasta (die laatste maak ik zelf met de eieren van mijn eigen kippen)
De rest volg ik vrij goed en ik ben ook best bereid om wat te leren.
Maar die rijst, plant je die zelf en pasta [van eieren das ook nieuw voor me] van de kippen, hoe doe je dat met die kippen?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

Er is denk ik sprake van een misverstandje.

"er een zomer van leven" zou ik invullen als een of twee goeie complete maaltijden per dag geheel uit eigen beheer.

Goedboeren bedoeld denk ik een zomer lang 5 dagen per week de groenten (aardappels uitgezonderd) uit eigen beheer, op zich al een nette prestatie, er zijn er meer die het minder doen.

Een mooi begin..

Groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

Goedboeren bedoeld denk ik een zomer lang 5 dagen per week de groenten (aardappels uitgezonderd) uit eigen beheer, op zich al een nette prestatie, er zijn er meer die het minder doen.

Een mooi begin..

Inderdaad zeer lovenswaardig.

En niet iedereen heeft de mogelijkheden om zelfvoorzienend te tuinieren en te bewaren.

Maar ik leer graag iets.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

Jan. schreef:
En niet iedereen heeft de mogelijkheden om zelfvoorzienend te tuinieren en te bewaren.
Er zijn natuurlijk mensen die vanwege een handicap of oude blessure bepaalde werkzaamheden niet meer kunnen verrichten. Voor de rest is het een kwestie van willen. Die wil komt vanzelf met de stijgende energieprijzen :)

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Permacultuur

Bericht door Anne2 »

David86 schreef: Welke plant houd van welke buurman, er zijn planten die elkaar versterken. Dat werkt b.v. zo : Een erwt behoort tot de familie van vlinderbladbloemachtige, deze familie bind stikstof bij de wortels

Sla heeft graag veel stikstof aan de wortels, stikstof is nodig om de groene delen van een plant te laten groeien, sla is blad dus stikstof is top.

Sla onder een erwt groeit dus aanzienlijk beter dan sla zonder erwt in de buurt.

Vlinderbloemachtige laten hun stikstof pas los als de plant geoogst is. Dus na erwten de wortels in de grond laten zitten (stikstof en structuur), en sla daarna verbouwen. Of wel door elkaar maar erwten eerder oogsten dan de sla.

Of als je een Els hebt (stikstofbinder) die je afzaagt voor brandhout. Als je bomen aan de bovenkant "oogst" laat hij een deel van de wortels (met stikstof) los.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Permacultuur

Bericht door Lunch »

David86 schreef:@goedboeren
Hoewel de makkelijke moestuin vast heel makkelijk is (makkelijke moestuin is Nederlands voor square foot garden) zie ik niet in waarom je een hogere opbrengst zou halen per meter. Een meter blijft een meter en goed doorvoede losse grond blijft gewoon goed doorvoede losse grond. 4 planken en wat touwtjes doen verder niets voor de geteelde planten of de vruchtbaarheid van de grond.
Een meter kan zo hoog de lucht in gaan als je zelf wilt, in de permacultuur wordt tot wel zeven verschillende hoogtelagen gewerkt:

Afbeelding
goedboerenindestad
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2013, 19:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door goedboerenindestad »

Jan. schreef:
Wij eten bijna geen aardappelen maar bijna altijd brood, rijst of pasta (die laatste maak ik zelf met de eieren van mijn eigen kippen)
De rest volg ik vrij goed en ik ben ook best bereid om wat te leren.
Maar die rijst, plant je die zelf en pasta [van eieren das ook nieuw voor me] van de kippen, hoe doe je dat met die kippen?
@jan

Rijst kopen we. Brood bakken we (vaak) zelf (bloem komt van de molen). De pasta maak ik met bloem en ei, basis recept is 100 gram bloem en 1 ei. De eieren komen van mijn eigen kippen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Permacultuur

Bericht door Anne2 »

Lunch schreef:... in de permacultuur wordt tot wel zeven verschillende hoogtelagen gewerkt
In de tropen wel (waar ze noodzakelijke schaduw bewust creëren), in ons klimaat niet, zoveel en sterk zonlicht hebben wij niet.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

Ik was mij even wat verder aan het verdiepen in perma cultuur en kwam een "lezing" op youtube tegen. Het gaat voornamelijk over gedachte achter permacultuur en hoe onze maatschappij verweven is met de manier waarop we voedsel produceren.

Het is een hele zit maar wel zeker de moeite waard, het helderde voor mij in ieder geval alles op en ik ontdekte dat ik al behoorlijk permacultuurig ingesteld was voordat ik wist wat het was.

http://www.youtube.com/watch?v=H6b7zJ-hx_c
..
fred
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2013, 00:38

Re: Permacultuur

Bericht door fred »

david lees ik over jouw wepsite heen en de kijk op voedsel is echt goed
Plaats reactie