Permacultuur

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

sesamstraat.nl schreef: Zelf heb ik een moestuin in de achtertuin. Wij zijn dan niet volledig zelfvoorzienend maar we kunnen er wel de hele zomer van leven ;)
Dat is knap boeren op 25m2, kun je meer vertellen over je teelttechnieken en de groenten die je verbouwt ?

Wellicht is een eigen draadje dan wel beter.

Het is een beetje jammer dat je in je eerste post naar je eigen "commerciële" site verwijst, het word vast en zeker gewaardeerd als je dat even aanpast.

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Permacultuur

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Permacultuur zoals op het terrein van Sepp Holzer of de Australische outback is makkelijk scoren. Waardeloze en arme grond wordt omgetoverd tot productieve aarde. In de lage landen hebben we de beste gronden ter wereld. De winst die je dan nog kunt behalen is relatief klein. Niettemin voelt het concept goed en zeker het grote geheel.

Groet,
DJ
Probleem is dat 'waardevolle' grond ook erg duur is...

Ander punt is dat 'goede' grond niet de enige eigenschap is waar permacultuur naar kijkt.
De 'waardevolle' Nederlandse en Belgische landbouwgrond is als ecologisch systeem waardeloos. Overbemeste grond waar alle fauna en flora van verdwenen is. Zeker elk ecologisch evenwicht.

Misschien heb je op die gronden wel goede opbrengsten, maar verlies de ook weer veel aan 'plagen' ? De meest taaie dieren en planten hebben er namelijk bijna geen natuurlijke vijanden meer en gaan (over)woekeren ...

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Permacultuur

Bericht door deleted »

David86 schreef:Gandalf, mocht je hier mee aan de slag willen zou ik het leuk vinden om met je mee te denken op het gebied van de plantjes. Ik zou graag in de toekomst ook meer deze kant op willen bewegen, eerst "even" mijn petrochemische studie afmaken, dan kan ik daarna een permacultuur zelfstudie gaan starten. (de tegenstrijdigheden van het moderne leven zijn soms wat groot)
OK, Daar houd ik je aan !

Misschien eerst eens een begin van ontwerp maken ...
Momenteel is het een nat, zuur stuk veengrond. Ook nog eens bezwaard met de boomwortels en achtergelaten kruinen van een gerooid dennebos ...
Fauna en flora zijn dan weer erg florerend.(een ongerept stuk land waar nooit landbouw of andere menselijke aktiviteit heeft plaatsgevonden, behalve een beetje bosbouw:ongeveer de helft van het perceel is een gerooid dennebos(je))
Maar 'dankzij' het hoogplateau wel een erg koel , nat en een kort groeiseizoen ...

Er ontstaat een bron (grond/regenwater dat er aan de oppervlakte komt , vooral na regenperiodes)

In tegenstelling tot veel permacultuur-literatuur lijkt me op dit perceel (net zoals in heel Nederland) niet overmatig gefocust moet worden op water, dat is er meer dan voldoende. Wellicht veel meer focussen op 'zon' en 'beschutting' .

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

G,

Misschien is het een idee om al het "boom afval" even te versnipperen en op een hoop te werken, dan kun je die compost gaan gebruiken om je grond dadelijk "in cultuur" te gaan nemen.

Verder kan ik alleen maar ja knikken.

Groeten
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Permacultuur

Bericht door deleted »

Sepp holzer maakt hoogtebedden waar het volledige hout (zelfs dikke stammen) inzitten. (onversnipperd, zelfs ongezaagd)

Lijkt me wel wat om van het afvalhout af te geraken en om de boomwortels niet uit te moeten graven en om op die manier wat 'drogere' groentebedden te creeëren ...

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

G,

Heb je beschikking over ander materiaal om compost van te maken ? Die stammen bedden klinken wel aannemelijk, de eerste jaren zal er alleen wel wat compost als "vulling" en voeding tussen moeten, of zie ik dat verkeerd ?
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Permacultuur

Bericht door deleted »

Ik heb eerlijk gezegd nog te weinig gelezen van die 'hoogtebedden' ...

Ik beschik wel over voldoende zuiver paardemest.

Het perceel zelf heeft ook een metersdikke turflaag (minimaal 2 meter, maar kan ook meer zijn. Turf groeit trouwens 1 mm per jaar. 1 meter= 1000 jaar) ... (die ik natuurlijk niet ga aanspreken, zou zonde zijn ...)

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door kockie »

Leuk dat jullie er over beginnen. Ik heb net wat afvalhout op een hoop gegooid om daar een bed van te maken. Ik heb nog geen idee hoe ik het precies ga doen, maar wil er een leerproject van maken. Het hout dat er ligt is vers snoeihout en half verrot hakhout dat al te lang ligt. Ik hou jullie op de hoogte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Permacultuur

Bericht door David86 »

G,

Turf is wel een hele goeie vochtregelaar in je "substraat", in de juiste verhoudingen kun je er de slechtste bodems goed mee krijgen. Misschien is het wel interessant om wat turf op te mengen met compost als vulling voor je "houtbedden". Compost word in mijn beleving snel droog en hard, turf helpt dat voorkomen.

Paardenmest het best mengen met stro (het liefst nog dat dat in de stal gebeurt, dan hoef je geen stro te kopen). De stro geeft een beetje "body" aan de gecomposteerde mest. Als het een jaar gelegen heeft is het al goed te verwerken in de bodem. Ik ga het dit najaar opbrengen, althans dat is nu het plan.

Kockie,

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Groeten
..
Da_Tonio
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013, 00:26

Re: Permacultuur

Bericht door Da_Tonio »

Hallo iedereen,

Zelf ben ik vorig jaar begonnen met een hoekje van onze tuin te bewerken volgens 'de regels' van de permacultuur. Het zijn eerder enkele principes waaruit ieder zijn eigen regels kan en moet afleiden/afstellen op zijn eigen mogelijkheden, principes, doelen, en dergelijke.
Maanden opzoekwerk over zowel de betekenis van het woord als de filosofie achter het woord hebben tot de volgende mening geleid.

Het woord 'permacultuur' staat in zijn simpelste uiteenzetting voor 'permanente landbouwcultuur'. Landbouwcultuur spreekt voor zichzelf, maar permanent heeft twee betekenissen in deze context. Enerzijds kan je het zien als doorlopend, anderzijds als blijvend.
Hoewel de gehele permacultuurbeweging uit een ecologisch standpunt vertrokken is, kan dit er van losgekoppeld worden. Wie op onnatuurlijke wijze een permanente moestuin op poten kan zetten doet in feite ook aan permacultuur. (NIET mijn voorkeur, enkel mijn opvatting. :wink: )


De filosofie van de permacultuur is oorspronkelijk ontstaan uit wat ze niet is.
Ze is vooral gegroeid uit het besef dat de globale landbouwcultuur te afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Zowel de pecticides als de meststoffen bevatten olie. De tractoren verbruiken onvernieuwbare brandstoffen, maar ook het transport tot bij de consument vraagt veel energie.
Verder zit je ook met verarming van de bodem, doordat monoteelt steeds dezelfde stoffen aan de grond onttrekt, of bepaalde stoffen net laat opstapelen in de bodem. Ook is het ploegen nefast voor het leven in de bovenste grondlaag, terwijl dat net bijdraagt aan een betere bodem.


Voor mijzelf heb ik, naast het bovenstaande, mijn persoonlijke waarden aan die filosofie gegeven.

- Doe wat je zelf kan!
Overal kan aan permacultuur gedaan worden. De eenvoudigste vorm van permacultuur vraagt het minste inspanning en het meeste tijd. Gewoon respecteren en met rust laten. Kan het kwaad dat er mos op een betonnen afsluitingspaal groeit, of heeft dat meer voordelen dan nadelen? Een pallet dichten, vullen met aarde, plantjes er in en tegen de muur zetten en je hebt een tuin op nog geen halve vierkante meter!

- Samen sta je sterk!
Hoe meer je de natuur gaat tegenwerken, hoe moeilijker je het voor jezelf maakt. De natuur overleeft al veel langer dan de mens, en doet het veel beter als je het mij vraagt. Wie eerst kijkt wat er al aanwezig is, en zich daaraan aanpast, krijgt een duwtje in de rug van moeder natuur. Het voorbeeld met de erwt en de sla komt daar mooi op zijn plek.
Ook met de buren, buurt, vrienden of familie samenwerken is aangeraden. Passen wortels echt niet in je tuin, maar wil je er graag hebben? Wie weet past het wel in je overbuur zijn tuintje, die armzalige slakroppen zou hebben. Plant sla in plaats van wortelen en ruil met mekaar. Deze gewoonte spaart je binnen de kortste keren flink wat geld uit.

- Minimale input en output!
De vader des huizes bracht al het tuin'afval' naar het containerpark, en voor moeders bloembakken kochten we potaarde en compost. Sinds vorig jaar heb ik dat praktisch verboden, en blijft alles hier. Een kleine afscheiding, een klimrekje voor de planten, een border en dergelijke dingen maak je makkelijk zelf van takken. Er kan mulch van gemaakt worden, en fijn hout kan (voor)gecomposteerd worden.
Wat je zelf niet kan gebruiken raak je makkelijk kwijt in de buurt.

- Wees creatief!
Een houten stokje om je jonge plantjes te begeleiden, hekjes bestaande uit 10 tot 100 takken of een volledige pergola vallen te kopen in de winkel, net als ontelbaar veel andere zaken die je daar kan vinden. Al die zaken en nog eens zoveel meer kan je ook zelf maken, afhankelijk van hoeveel en wat voor materiaal je voor handen hebt.

- Bezint eer ge begint!
Een oude maar wijze uitspraak. Bezinnen bestaat uit observeren, afwisselend denken en niet denken, en concluderen. Als je de eerste jaren ruimte laat voor de inbreng van de natuur, zal je de tuin beter leren kennen. Afhankelijk van welk onkruid er (gecontroleerd) tussen je planten groeit kan je veel over de bodem te weten komen, of zien waar de er al dan niet aan geknabbeld wordt.
Het concept van tijd ligt voor ons anders dan voor de natuur. Onze kalender is afgesteld op de seizoenswisselingen en dergelijke, en dat geeft een foute indruk. Nu de lente onze gehele tuin weer groen kleurt, vloekt een dorre strook aarde daar waar vorige jaren worteldoek lag. Het bodemleven heeft daar meer tijd nodig dan een jaar. Een struik die op de scheiding stond wortelde volledig naar 1 kant, weg van het worteldoek. Het oorspronkelijk plan was om het worteldoek te verwijderen om daar groenten te planten, maar dat leek bij nader inzien (bezinning) geen goed idee om aan te beginnen.



Ik weet dat het blijkbaar soms zo overkomt, maar ik wil zeker niet belerend zijn. Ik wil de informatie en ervaring die ik heb delen, en leer maar al te graag bij. Binnenkort werk ik eventjes aan een topic over ons tuintje hier.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Permacultuur

Bericht door Dutch John »

Over ploegen en spitten. Naar mijn idee hangt het af van de grondsoort. Zandgrond slaat niet dicht. Bewerken is overbodig en zelfs ongewenst. Beluchten is ook stikstof afvoeren. Vette klei zul je los moeten houden als deze steeds dichtslaat. Dan ontkom je niet aan spitten of ploegen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Da_Tonio
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013, 00:26

Re: Permacultuur

Bericht door Da_Tonio »

Vooral die denkwijze verdient aandacht, DJ. Dat bedoelde ik namelijk met het afstellen van de basisprincipes naar eigen mogelijkheden. :oops:
Bij deze heeft iedereen gelijk een voorbeeldje, met dank aan Dutch John. ;)


Ik was twee van mijn basisbronnen vergeten vermelden, namelijk:

http://www.permacultuurnederland.org/planten.php
Op basis van verschillende criteria kan je zoeken welke plant er aan je wensen voldoet.

http://plantengildes.saiwala.nl/
Hier heb je de planten per familie of gilde voor handen. Je ziet snel wat er al dan niet bij mekaar past.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Permacultuur

Bericht door Anne2 »

Permacultuur is een ontwerpschema, kan bijv. ook op stedenbouw toegepast worden, maar wordt vaak als tuinontwerp gezien.

Kijk eens op www.permacultuuractieforum.nl of www.permies.com

Als je boeken leest neem dan diegene die voor ons klimaat werken. In Australië of als in de film Greening the dessert hebben ze andere methoden. Daar is teveel zon en werken ze met lagen. Wij hebben juist zoveel mogelijk zon nodig en werken met suntraps. De principes, zones, enz. zijn wel hetzelfde.

Aanbevolen:

The earth care manual/ Patrick Whitefield, voor de theorie, Engeland.
Gaia's Garden, Australië maar praktisch boek.
Food forest/ Martin Crawford, Engels klimaat, heb ik zelf nog niet gelezen maar zijn filmpjes op you tube spreken mij aan. Hij heeft een bosrandtuin. Er staat ook een stuk van hem in de film, farm for the future, ook vast via you tube te zien, leuke gemakkelijke film.

Zelf geloof ik niet in 1 methode, en haal ik overal wat uit. Ik zou het liefst een (eetbaar en systeem ondersteunende) bosrand willen (dicht aan noordkant, open zuidkant) maar ook 1 jarige groenten met vruchtwisseling bedden. Met mijn beperkte moestuinplekken hier, vul ik vooral permanente planten aan.
En alles door elkaar planten wat elkaar ondersteunt werkt niet altijd. Zo wil ik aardbeien planten bij elkaar zodat er een net over kan.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Permacultuur

Bericht door Krelis »

kockie schreef:Ergens in mijn achterhoofd sluimert het idee van een eetbaar bos. Ik zit er aan te denken om de in niet al te beste staat zijnde boomgaard te transformeren naar iets waar meer dan schapen kunnen eten. Ik heb al een boek van Sepp Holzer gelezen, maar was meteen al overtuigd dat het lang niet een op een te transformeren is naar de situatie hier. Alleen al niet om dat ons terrein op 15 hoogte ligt ipv 1500 meter met diverse bergstroompjes. Maar eens kijken wat er van te maken is. Inlezen en proberen dus.
En ook landbouwgrond in de achterhoek, niet het beste van NL, vergt een investering €52.000 per ha.
Er zijn eigenaren die het verhuren voor €500 per ha voor maisteelt. Knappe rekenmeesters :D
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Permacultuur

Bericht door Krelis »

Anne2 schreef:Permacultuur is een ontwerpschema, kan bijv. ook op stedenbouw toegepast worden, maar wordt vaak als tuinontwerp gezien.

Kijk eens op http://www.permacultuuractieforum.nl of http://www.permies.com

Als je boeken leest neem dan diegene die voor ons klimaat werken. In Australië of als in de film Greening the dessert hebben ze andere methoden. Daar is teveel zon en werken ze met lagen. Wij hebben juist zoveel mogelijk zon nodig en werken met suntraps. De principes, zones, enz. zijn wel hetzelfde.

Aanbevolen:

The earth care manual/ Patrick Whitefield, voor de theorie, Engeland.
Gaia's Garden, Australië maar praktisch boek. http://www.aranyagardens.co.uk/publications.html
Food forest/ Martin Crawford, Engels klimaat, heb ik zelf nog niet gelezen maar zijn filmpjes op you tube spreken mij aan. Hij heeft een bosrandtuin. Er staat ook een stuk van hem in de film, farm for the future, ook vast via you tube te zien, leuke gemakkelijke film.

Zelf geloof ik niet in 1 methode, en haal ik overal wat uit. Ik zou het liefst een (eetbaar en systeem ondersteunende) bosrand willen (dicht aan noordkant, open zuidkant) maar ook 1 jarige groenten met vruchtwisseling bedden. Met mijn beperkte moestuinplekken hier, vul ik vooral permanente planten aan.
En alles door elkaar planten wat elkaar ondersteunt werkt niet altijd. Zo wil ik aardbeien planten bij elkaar zodat er een net over kan.
Plaats reactie