Handcrème

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Handcrème

Bericht door Dutch John »

Heeft iemand een goed zalfrecept voor eeltige werkmanshanden met kloven? Iets dat goed in de huid trekt en niet erop blijft liggen, zoals de aloude uierzalf. Probleem is namelijk dat droog eelt slecht iets opneemt. Zacht vel doet dat wel, maar heeft het niet nodig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Handcreme

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Ik gebruik uierzalf en Atrix. Atrix is wat zachter.
RS
groet!

Ritsaert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Handcreme

Bericht door Albert van WdJ »

En irritante kloven lijm je gewoon dicht met secondenlijm.
Want die lijm is bijna hetzelfde spul als wat men in ziekenhuizen gebruikt om bijv. snijwonden etc. te dichten.
Je kloven genezen vanzelf ook sneller.

Even oppassen dat je niet al je vingers aan elkaar lijmt :mrgreen:


Albert
Change, before you have to.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Handcreme

Bericht door Blijfhopen »

Mij is dit jaar Purol goed bevallen.
Inderdaad: het blijft op je huid liggen. Daarom "metsel" ik het ook een aantal keren per dag in mijn kloofje. Gelukkig maar een, maar wel lastig met vioolspelen.
Gerard de Jonge
Laatst gewijzigd door Blijfhopen op 02 feb 2013, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
GdeJ denkt met u mee.
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Handcreme

Bericht door Zoete inval »

Mocht er iemand een recept :wink: hebben, ik ben ook geinteresseerd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Handcreme

Bericht door David86 »

Voor een recept moet je wel diep door grootmoeders bibliotheek denk ik, de meeste hedendaagse handcrèmes hebben een basis van minerale olie met hier en daar wat (petro)chemische toevoegingen.

Voor (chemische) brandwonden zweer ik bij sudo creme, er is altijd een grote pot in huis. Het komt van pas voor mijn werk gerelateerde huidprobleempjes en voor een schrale aars van de kleine.

Een chemische brandwond heeft in de tweede helft van het helingsproces wat weg van eelt, er komt een hele dikke korst op die eigenlijk lastig zacht te houden is (wat essentieel is voor een mooie heling).De gebruikelijke uierzalf, vaseline etc dringen niet door de korst naar de helende huid. Alleen sudo creme (een soort zink zalf) brengt goeie resultaten. Wellicht een aanrader..

Groeten,
..
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Handcreme

Bericht door hotglass »

Wetenswaardigheden voor wondverzorging ken ik ook nog wel.

Een flinke scheur ik mijn wang is ooit gehecht door een oogarts..... :? Nee, hij was niet bijziend en had wel voldoende chirurgische ervaring. Na het hechten kreeg ik als middeltje voor het zacht houden van de randen van de wond een half pakje roomboter mee. Na twee weken smeren en vet houden was alles geheeld en er heeft zich nooit een litteken gevormd.


Groet,

Ed
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Handcreme

Bericht door Tim »

DJ,

Colloidaal zilverwater en wolvet.

Advies van mijn moeder: Elke avond een half uurtje spinnen.

Tim
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handcrème

Bericht door Anne2 »

Ik begrijp niet goed je vraag.
Wil je iets wat kloven geneest?
Wil je een crème die in de huid trekt?
Wil je een zalf die je huid zacht maakt?

Ik vraag mij af of eelt iets opneemt, het zijn dode cellen. Ik zou eelt er eerst af vijlen (met een voetenvijl) en dan een lekkere crème nemen. Of anders is misschien iets wat erop blijft liggen (zalf) wel goed omdat het de tijd heeft erin te trekken. Goed insmeren voor je naar bed gaat?

Misschien eerst wat uitleg:
Er is verschil tussen zalf en crème.
Zalf trekt er niet snel in, voor geneeskrachtige toepassingen handig. Crème trekt er wel snel in.
Zalf is zonder water gemaakt, crème met.

Zo is er uierzalf én uiercrème.

Mijn favoriete crème: Ik geef recept van crème omdat je vroeg om iets wat er niet op blijft liggen.

44 gram olie
8 gram sheabutter
8 gram tegomuls
8 gram emulsan
196 gram water
30 druppels parabeen

Aangezien je water niet met olie kan mengen zitten er emulgatoren in (tegomuls en emulsan). Waar water in zit moet je conserveren (parabeen).
Voor de geur kan je er druppels etherische olie doorheen doen.

Verder kun je er werkstoffen aan toevoegen.
In dit geval zou ik kiezen voor Allantoïne een stof die een wondhelende en huidverzachtende werking zou hebben.
Aloë Vera is ook goed voor huidbeschadigingen en droge huid, maar dan moet je een andere emulgator kiezen want dat kan niet samen met tegomuls.

Ik gebruik dit als body lotion, voor een dikkere crème kan je minder water gebruiken.

Wolvet kan je ook kopen, heet dan lanoline. Is meer voor zalven.

Hoe dan ook voor een crème moet je bestellen bij een internetbedrijf en zal duurder uitkomen dan de winkel. Je weet dan wel wat er precies in zit.

Misschien als je let op crème of zalf is dat voldoende? Dat je uiercrème wel fijn vind?

Atrix vond ik ook altijd wel fijn, maar als ik nu op leeg blikje kijk zou ik dat niet meer kopen. Grootste ingrediënt water (dat is normaal het is tenslotte crème) daarna Cetyl alcohol (dit is middel om crème dik te maken, beetje ook als emulgator), daarna glycerine, als je dat teveel gebruikt droogt het de huid juist weer uit. Dit staat op 3 (ingrediënten staan op volgorde van hoeveelheid), of er zit vooral verdikt water in, dat alles wat daarna komt erg weinig is of er zit teveel glycerine in, waardoor je meer Atrix gaat gebruiken want droogt de huid uit.

Ik vergat nog hoe je het maakt:

Verwarm water, olie en emulgatoren au bain marie, tot emulgatoren zijn opgelost.
Dan een tijdje van vuur af roeren, het ziet er eerst raar uit, maar dat komt helemaal goed. Als mooie crème is geworden werkstoffen, parabeen en e.o. erbij. Alantoine vind ik niet oplossen als ik dat als laatste doe, en doe ik daarom er meteen al bij, met verwarmen.

PS Allantoïne is met dubbele puntjes op de i, ik weet niet hoe dat moet.Ik ook niet, grap die ik uithaal is om het even met Google op te zoeken, en dan 'knippen en plakken'. Interessant stofje trouwens, leuk recept. Cp mm
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Handcrème

Bericht door Dutch John »

Ik wil inderdaad iets dat in droge huid trekt en het zacht maakt. Zalf blijft erop liggen, doet niets. Kloven zijn het gevolg van droge, vereelte huid. Kloven helen pas als de huid weer terug zacht is. Elke winter heb ik een periode dat de handhuid verhardt. Niet een enkel vingertopje, maar de hele hand. Eelt afvijlen is daarom niet te doen. Oorzaak van de droge huid is een combinatie van droog weer en langdurig natte handen of overmatig wassen van de handen. Werken in aarde is funest, werken met leem weer niet.
Smeren met uierzalf is zinloos. Trekt er zelfs na een nacht niet in.

Waar kun je die ingrediënten verkrijgen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handcrème

Bericht door Anne2 »

Ik zit nog te denken, zoals jij je handen beschrijft helpt bovenstaande crème denk ik ook niet. Ik vraag mij af of iets doordringt...

Ik denk aan iets met bijenwas, iets vetter, meer zalf kant op maar niet zo vies vet als die uierzalf, brr.

Ik vond onderstaande handcrème nog in een boek:
Door de bijenwas zal hij iets vetter zijn zit beetje tussen zalf en crème in, officieel crème natuurlijk door water. Ik heb dit nooit gemaakt.
Ik zou hem uitproberen als ik emulgator in huis had, maar dat heb ik niet.


25 gr tegomuls
60 gr olie
15 gr bijenwas
5 gr cetylalcohol

Bovenstaande is vetcomponent (dat kan je in de koelkast bewaren en steeds deel vanaf halen)

Dan voor 40 gr crème
10 gr vetcomponent
30 gr gedist. water (ik neem altijd gewoon water)
8 dr parabeen

Als ik kijk wat er zo in zit kan die best fijn zijn.

Zij doen er nog bij 12 dr aloe vera 10-voudig
1 mespunt alantoine
2-4 dr parfum

Leuk te zien dat ze dezelfde werkstoffen kiezen als ik hierboven.

Tegomuls kan dus niet tegen aloe vera, je kan daarvoor in de plaats lamecreme nemen. Die is een klein beetje vetter.

Je kan het bestellen bij:
Hekserij.nl (is wat goedkoper maar duurder in verzenden)
http://www.avantgardecosmeticswebwinkel.nl/ (stopt iets gauw in een envelop waardoor verzenden en het geheel goedkoper kunnen zijn).
http://www.drogisterijdelang.nl/productCategory ken ik verder niet.

Als je heel veel bestelt is buitenland goedkoper, maar dit zijn nu de beste opties.
Zo was het tenminste altijd, ik heb al lang niet besteld.
Deze ingrediënten passen wel in een envelop.

Olie gewoon wat je in de keuken hebt staan, alleen sommige olijfolie ruiken wel naar olijven. Ik heb dezelfde crème met verschillende vetten geprobeerd, ik merk geen verschil.

De hoeveelheid van mijn recept hierboven (dat eerste dus) is voor 2 niveapotten.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handcrème

Bericht door Anne2 »

Zit mijn aantekeningenboek door te nemen. Als ik weer eens nieuw recept uitprobeerde maakte ik het samen met het 1e recept en die kwam er altijd als favoriet uit. Alleen heb ik nooit zo'n huid gehad als jij.

Je kan ook Jan (Hekserij) of Tony (Avantgarde) om een "speciaal voor jou probleem" recept vragen. Ik denk dat ze je beide zullen helpen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handcrème

Bericht door Anne2 »

En nog een tip:

Neem een kopje/potje, vul dit met een olie doe er suiker bij dat het net onder staat.(+ paar druppeltjes e.o. voor lekker luchtje, pepermunt of zo of tijm). Als je in de tuin hebt gewerkt was je je handen met deze sugarscrub. Dan drogen je handen niet zo uit, en het schuurt schoon. Lekker vet wat niet vet aanvoelt.

Ook heerlijk als je onder de douche gaat. Denk er dan wel om af en toe de douche afvoer te ontvetten
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Handcrème

Bericht door holtere »

Probeer eens kamferspiritus met glycerine!
Kost nieveel en kan ook geen kwaad! Pas op met open kloofjes want de alcohol prikt natuurlijk.
Eventueel (zachte) handschoentjes aan bij het slapen!
Mes snijdt aan twee kanten want dan mag je ook weer aaien :mrgreen:

Beterschap,
Holtere
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Handcrème

Bericht door David86 »

kamfer spiritus gebruikten wij om de huid van de voeten taaier/dikker te maken, om zo lange marsen zonder blaren te kunnen lopen. het lijkt me dat het met handen ook zo werkt, taaie huid ipv zachte (helende) huid.

Toch ?
..
Plaats reactie