Handcrème

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Handcrème

Bericht door ritsaert snijder »

@Anne,
Leuke info! Goed om meer inzicht te krijgen. Als ik een klusdag start doe ik vaak een lik uierzalf op mijn handen. Dat trekt er niet in en het trekt ook vuil aan maar ik heb het idee dat het wel helpt.

Goed om te weten van de Atrix, klopt ook dat je het blijft gebruiken. Ik heb trouwens 3 klusdagen en 4 ambtelijke dagen in de week. In die ambtelijke dagen herstellen de handen weer....een beetje. Een paar middagen uit het raam kijken is ook een uitstekende remedie tegen kloofjeshanden :lol: .

Als aanvulling op DJ;in een soort van volgorde;
* bruislijm (probeer ik te vermijden)
* cement (probeer ik te minimaliseren)
* aan de auto sleutelen
* kalk
* tuingrond
* gips (probeer ik te vermijden)
* leem

En dan nog de jeukmaterialen (rockwool, glaswol, calcium silicaat).

Kortom een goede reden om een optimale creme te maken.

Leem is relatief prettig voor de handen. Maar de combinatie met nattigheid geeft toch altijd problemen voor de handen.

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Handcrème

Bericht door deleted »

Voordeel van mannen met zulke gevoelige handen is dan weer wel dat ze een tijdige indicatie krijgen welke produkten en aktiviteiten eigenlijk te mijden zijn.

Nu nog de ecologische gevoeligheid ontwikkelen om naar moeder natuur te luisteren ... :fff

G
(En bij kalk rubberen handschoenen dragen ...)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Handcrème

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Vroeger had ik gevoelige handen, nu heb ik enkel pijnlijke kloofjes.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handcrème

Bericht door Anne2 »

Leem

Kleimaskers worden gebruikt om de huid te zuiveren bij een vette huid, m.a.w. het voelt lekker zacht en strak aan, maar het droogt de huid uit. (wat voor een vette huid en acne goed is).

Het maakt je handen misschien wel zacht maar droogt het ook uit, zou ik denken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Handcrème

Bericht door ritsaert snijder »

Anne2,
Klinkt logisch, ik denk dat de hele dag natte handen hun tol eisen.
RS
groet!

Ritsaert
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Handcrème

Bericht door Zoete inval »

Ik moet zeggen dat wolvet oftewel lanoline inderdaad prima helpt!
Het word ook vaak gebruikt in zalven en crèmes omdat het goed in de verhoornde huid trekt (met dank aan Wikipedia)
Mijn diepste kloven zitten in ieder geval mooi dicht na een ochtend schapenvachten grabbelen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Handcrème

Bericht door David86 »

" + i = ï
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Handcrème

Bericht door kockie »

David86 schreef:" + i = ï
Dan moet je wel je toetsenbord op VS-internationaal instellen (onder windows)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handcrème

Bericht door Anne2 »

David86 schreef:" + i = ï
Kan je dat vertalen?

Die lanoline is dan dus ook heel geschikt, misschien bijenwas van 2e recept daarvoor veranderen, beide vaste vetten en wat emulgerend. Het is toch wat uitproberen wat bevalt."

Heb je al besteld en/of gemaakt?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Handcrème

Bericht door Dutch John »

Momenteel gebruiken we een zelfgemaakte crème die goed bevalt. Trekt in een half uur in de huid en houdt deze daarna soepel. Ik heb het recept ergens op het net gevonden, maar weet niet meer waar. Het is ongeveer als volgt:
Neem een klein jampotje en vul dat stevig met de bloemblaadjes van de goudsbloem. Vul het dan af met alcohol. Neem nog een potje dat tweemaal zo groot is; vul met bloemblaadjes en een plantaardige olie. Laat een maand trekken, zeef/pers de vloeistoffen af en verwarm die samen met zuivere bijenwas. Met de hoeveelheid was bepaal je de uiteindelijke viscositeit van de crème.

Volgens de lokale imker moet je oppassen met de te gebruiken bijenwas. Voor lichamelijke toepassingen is het zorg om geen was te gebruiken van bijen die in de landbouw gebruikt zijn. Gifstoffen verzamelen zich kennelijk in de was. Een goede imker zal vragen waar je de was voor nodig hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie