Blokkeren van advertenties

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Blokkeren van advertenties

Bericht door Anne2 »

Na aanleiding van onderstaand artikeltje ben ik op zoek gegaan naar het programmaatje om advertenties te blokkeren. Ze gebruiken extra stroom, maken je computer langzamer en bovenal vind ik ze super irritant.

http://www.lowtechmagazine.be/2010/11/t ... nties.html

Echter nu kwam ik dit tegen:

https://chrome.google.com/webstore/deta ... iews?hl=nl

Nou twijfel ik. Ik heb een hele oude computer, die soms al heel traag is en vastloopt.

Moet ik het nu wel of niet doen? Wordt de computer sneller of juist niet? Wie kan er advies geven?
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door Lunch »

Heb je computer de laatste tijd nog onderhoud gegeven?

Mozilla Chrome doe ik niets mee maar Firefox is sowieso lichter om te draaien en in combinatie met Adblock plus en Remove it Permanently browse ik alweer jaren vrijwel advrij.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door Sandman79 »

denk er ook aan: There is no such thing as a free lunch. ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door kockie »

Ik heb niet zoveel moeite met advertenties op internet. Je kijk/lees/leerplezier wordt er immers mee betaald. Dat hier geen advertenties geplaatst worden komt door een stukje vrijgevigheid van een aantal leden die de donatieknop rechtsboven gebruikt hebben. Internet kost geld, een site onderhouden kost (veel)tijd en geld. Mij hoor je niet klagen als daar alleen een stukje reclame tegenover staat. Dat moet natuurlijk wel in het redelijke blijven, schreeuwerige, alles overheersende advertenties heb ik ook een broertje dood aan.

Ik zal van de gelegenheid gebruik maken om nog een keer op de oranje knop rechtsboven in jullie scherm te wijzen. Heeft u geen beschikking over paypal, stuur mij dan een pb, dan zal ik de betalingsgegevens retour sturen. Alleen door jullie bijdragen kan dit forum blijven bestaan :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door Tim »

Yezzz,

Ik heb Firefox met Adblock Plus, AGV Do not Track en Ghostery lopen.

Nooit meer een advertentie of bad cookie. Ben soms verrast hoe een site eruit ziet bij een ander, die het niet gebruikt.

Als ik reclame wil, dan vraag ik het wel.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door deleted »

Anne2 schreef:Nou twijfel ik. Ik heb een hele oude computer, die soms al heel traag is en vastloopt.
Wat de webbrowser betreft kan je de gegeven tips volgen.

Maar op een oude PC zou ik zeker de hele Windows-zooi erafgooien en Linux installeren.
Ubuntu is heel goed voor starters en ook erg goed voor oude pc's.
Een oude op Ubuntu doet het in ieder geval beter dan een nieuwe op windows. :fff

G
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door Anne2 »

Ze gebruiken extra stroom, maken je computer langzamer en bovenal vind ik ze super irritant.
Kockie ik begrijp je invalshoek, in het algmeen en ook vanuit je positie (en daar zit ook zeker wat in). Ik vind ook dat er verschil is tussen de ene advertentie en de ander.

Advertenties zijn vaak bewegend, blokkeren dat stuk van een pagina dat ik wil zien, dat kost mij, met toch al slechte concentratie, teveel energie. En ik weet nu onderhand wel dat die dame wil dat ik een bh losknip...

En ook al betaal ik niet afzonderlijk een energierekening is mijn streven toch zo min mogelijk stroom gebruiken.

Ik heb een oude computer, een nieuwe kopen is niet alleen duur maar ook niet ecologisch. Dat advertenties je computer trager maken vind ik daarom niet gewenst.

De andere tips ga ik mij later in verdiepen.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door Lunch »

kockie schreef:Ik heb niet zoveel moeite met advertenties op internet. Je kijk/lees/leerplezier wordt er immers mee betaald. Dat hier geen advertenties geplaatst worden komt door een stukje vrijgevigheid van een aantal leden die de donatieknop rechtsboven gebruikt hebben. Internet kost geld, een site onderhouden kost (veel)tijd en geld. Mij hoor je niet klagen als daar alleen een stukje reclame tegenover staat. Dat moet natuurlijk wel in het redelijke blijven, schreeuwerige, alles overheersende advertenties heb ik ook een broertje dood aan.

Ik zal van de gelegenheid gebruik maken om nog een keer op de oranje knop rechtsboven in jullie scherm te wijzen. Heeft u geen beschikking over paypal, stuur mij dan een pb, dan zal ik de betalingsgegevens retour sturen. Alleen door jullie bijdragen kan dit forum blijven bestaan :!:
Is het geen optie om (tekst)advertenties neer te zetten voor gasten? Of dat je ze kan aanzetten in je profiel? Ik heb geen enkele moeite met wat eco-advertenties op een forum als dit, ik zou er zelfs regelmatig op klikken om de forumkas wat te spekken.
Anne2 schreef:
Ze gebruiken extra stroom, maken je computer langzamer en bovenal vind ik ze super irritant.
Kockie ik begrijp je invalshoek, in het algmeen en ook vanuit je positie (en daar zit ook zeker wat in). Ik vind ook dat er verschil is tussen de ene advertentie en de ander.

Advertenties zijn vaak bewegend, blokkeren dat stuk van een pagina dat ik wil zien, dat kost mij, met toch al slechte concentratie, teveel energie. En ik weet nu onderhand wel dat die dame wil dat ik een bh losknip...

En ook al betaal ik niet afzonderlijk een energierekening is mijn streven toch zo min mogelijk stroom gebruiken.

Ik heb een oude computer, een nieuwe kopen is niet alleen duur maar ook niet ecologisch. Dat advertenties je computer trager maken vind ik daarom niet gewenst.

De andere tips ga ik mij later in verdiepen.
Weet je wanneer je het punt bereikt dat je computer dusdanig veel stroom gebruikt dat het ecologisch en financieel zinvoller is om een ander te kopen? Het zou zo maar kunnen dat je er al voorbij bent. Computers worden tegenwoordig zo goed als geheel gerecycled.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door Anne2 »

Lunch schreef:Weet je wanneer je het punt bereikt dat je computer dusdanig veel stroom gebruikt dat het ecologisch en financieel zinvoller is om een ander te kopen? Het zou zo maar kunnen dat je er al voorbij bent. Computers worden tegenwoordig zo goed als geheel gerecycled.
Al zou elk deel opnieuw gebruikt worden, dan is er vervoer van elke stap, afval en het opnieuw maken nog, hoe kan dat nou meer ecologisch zijn?

En financieel zinvoller zie ik al helemaal niet in?
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door Lunch »

Dat klopt maar dat is eenmalig. Vervanging van de oude computer heeft soms zin om dezelfde reden dat een 20 jaar oude koelkast of VR-ketel vaak beter de deur uit kan ondanks dat ze het nog doen.
Ja, ze doen het nog maar ze verstoken meer energie in één, twee of drie jaar dan het aan energie kost om een nieuwe te maken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Blokkeren van advertenties

Bericht door kockie »

De andere kant van het computer-vervang-verhaal is dat bij de meeste mensen (die ik ken) in huis een volledig -over-de-top- computer staat. Eentje die kan videobewerken in een poep en een scheet, de zwaarste games aankan en bergen opslagruimte heeft. En dat alles terwijl ze alleen maar een beetje internetten, af en toe een briefje typen en een keer een paar foto's bekijken.

Dat kan allemaal ook prima met een pc van 5 jaar oud (zoals ik ze heb staan terwijl ik wel eens video bewerk....)

Maar goed, dit heeft niets meer met de advertenties te maken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie