Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Dan nog moeten er allerlei motortjes gefabriekt worden.
Niet alles hoeft met motortjes; je Arduino kan een puls geven die met een relais een electromagneet activeert en de raampjes met veren of gewichten laat open klappen. En 's avonds doe je zelf de ramen weer dicht, maar dan is je gewas niet verbrand...
Affijn, het is maar een idee... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Ik hou het maar bij de met paraffine gevulde cilinders. Die doen het automagisch en openen en sluiten de ramen als functie van de temperatuur... De arduino kan dan mooi andere dingen doen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Update: de verdegelijkte kas is helemaal beglaasd (op de uitzetraampjes na). Het glas heb ik gesneden met de glassnijder van 12much, waarvoor hartelijke dank! Er is minder glas gesneuveld tijdens het snijden dan ik had verwacht en ingecalculeerd. Meeste is door stommiteiten kapot gegaan.

Ook de recente storm(en) zijn overleefd. Wel 1 kapotte ruit, maar die is aan het begin van de zomer al ergens gebarsten. Zit er overigens nog net zo in.

Ik heb het dak van de kas wel moeten stutten met 2 palen. De bedoeling is dat dat nog gaat veranderen naar een ligger en 1 paal eronder. Als dat zover is, dan zal ik daar bericht over doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Na de laatste stormen kan ik zeggen dat het ding staat als een huis. De ruit die in de zomer al gebarsten was (oorzaak waarschijnlijk een te krap gesneden ruit) is dat nog steeds. De rest is prima!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door hotglass »

Heel geruststellend….vooral van die ene gebarsten ruit, die zich niet tegennatuurlijk is gaan gedragen :fff

groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Afgelopen stormtijd is er nog een ruit gebarsten en een polycarbonaatplaat uit de achterwand (die ik nog niet vervangen had) weggewaaid.

De ruit blijft nog wel even hangen. De andere 2 gebarsten ruiten hangen ook al >1 jaar :mrgreen: :mrgreen: Binnenkort het dak maar eens recht maken en de gebarsten ruiten vervangen. Heb nog wat op voorraad gelukkig.

Ik zit alleen nog even met de achterwand. Dit is de noordkant. Ik zit te denken om deze van een ander materiaal te maken. Misschien steen, of een leemwand met iets isolerends en waterwerends aan de buitenkant. Zou dat zinvol zijn om de temperatuur wat te nivelleren? Ik kijk ook wel eens met een schuin oog naar filmpjes over walapini's, maar zie nergens echte ervaringen, alleen maar bouwverslagen...

Toch de buurvrouw weer eens polsen over haar kas die al >3 jaar dient voor opslag van tuingereedschap en verder niets....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door MatthiasD »

Kan geen kwaad denk ik om de achterwand in steen/leem uit te voeren? In theorie zou je dan minder last kunnen hebben van nachtvorst en dus eerder planten in de kas kunnen zaaien/plaatsen :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Dutch John »

Leem is niet mijn eerste keuze. Stel je het volgende scenario voor: een koele nacht waarbij ook de muur in temperatuur daalt, gevolgd door een zonovergoten morgen. Je hebt de kas goed gesproeid, dus de luchtvochtigheid gaat richting 100%, terwijl de luchttemperatuur toeneemt. De muur blijft achter qua temperatuur en het vocht zal erop neerslaan. De leem zal zacht worden. Nu geeft dat niets voor een keer, maar herhaald zal de leem bros maken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door jwardenier »

Je hebt nu wel een mooie gelegenheid om er een gereedschap stukje bij aan te bouwen .
Misschien is dit een idee , ik heb in mijn Zonne droogkast veldkeien liggen op een rooster ,deze warmen overdag op en geven s nachts de warmte weer af .als je veldkeien op roosters tegen de binnenkant gemetselde muur stapelt geven ze hun warmte die op zon dagen opgeslagen wordt geleidelijk aan weer af , nog mooier is in de stuclaag muurverwarming te zetten en die op je buffer aan te sluiten .
Om te bepalen hoelang een veldkei zijn warmte vasthoud , leg er een eentje op de kachel handdoek er omheen en gebruik hem als kruik aan het voeteneind in bed , we hebben in onze begintijd er veel gebruik van gemaakt ,ons hutje op de hei veroorzaakte ijspegels in men baard maar nooit koude voeten dankzij de veldkei en je kan ze loei warm stoken .
Zwart geverfd zal in de kas goed werken .
Om de kas te verwarmen zou je ook bakken kunnen plaatsen waar je het grijs water in zuivert .
Mijn kasje is onverwarmd ik heb stolpen als extra mini kasjes voor zaaigoed opkweek .voor de rest hou ik mij aan de seizoenen .
de serre aan huis zou er meer geschikt voor zijn , nu eerst de stormschade aan huis en stal oplossen, lichtplaten zijn erg ligt in de wind k ben er een kwijt . gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Ik heb nu een plank voor 't gat gemaakt. 2 latjes, 4 schroeven en een stuk afval verpakkingsplaat. Uitbreiden zal niet gaan; dan kan het hek naar de wei die er achter zit niet meer open of dicht. Denk niet dat Sr. me dat in dank afneemt....

Die stenen is wel een idee.

Over het leem: iets dergelijks was ik al bang voor...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Brit »

Ik lees vaak over vaten met water. Het is handig als je de planten water moet geven en je kan ze laten bijvullen met water dat op de kas zelf valt.

Ik zit ook over een wallipini te denken, maar ik heb ook ervaren dat je voornamelijk de bouw ervan kan volgen, maar zelden een goed verslag van het gebruik. Het is ook nog eens erg verschillend per breedtegraad :?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Blijfhopen »

"Walipini" lijkt mij een ander woord voor dieptekas.
Destijds gepromoot door Pieter Boxman en beschreven in een van zijn boeken. Het idee is overgenomen en verder uitgewerkt door De Twaalf Ambachten.
Ook op de site van De Twaalf Ambachten (het forum deel) is nog veel te vinden.
Googlewoord: dieptekas.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Brit »

Bedankt Gerard, dat heeft weer wat meer resultaten opgeleverd. Helaas toch weer een hoop met alleen plannen of een enkel bericht hier over. Al vond ik de info over de Chinese kas best intressant.
Heeft iemand wel eens een goede en volledige bouw en/of gebruik blog gevonden o.i.d.?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Krelis »

Blijfhopen schreef:"Walipini" lijkt mij een ander woord voor dieptekas.
Destijds gepromoot door Pieter Boxman en beschreven in een van zijn boeken. Het idee is overgenomen en verder uitgewerkt door De Twaalf Ambachten.
Ook op de site van De Twaalf Ambachten (het forum deel) is nog veel te vinden.
Googlewoord: dieptekas.
Gerard de Jonge
Tja, het copyright 'PieterBoxman' ligt bij D12A :mrgreen: Waarom was ecologieforum opgericht ;-)
Voor mij kleine moeite om boekje te scannen en een dropboxman linkje te maken. Is het interessant?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Brit »

Ik zou het wel willen zien ja, dus graag! :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie