Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS ed.)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door kockie »

Hmmm, ik geloof dat ik nu het onderschrift van Gandalf in één keer begrijp (De fles is halfvol)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Treffend dat Bartlett economie niet onder de wetenschap schaart. Ik zou een stap verder willen gaan: economie is een religie.
Valt niet onder de exacte wetenschappen. Zou wel bestudeerd kunnen worden als menswetenschap natuurlijk. Als onderdeel van Sociologie.
Er zitten wel wat wetmatigheden en voorspelbare gevolgen in. Maar net zoals de sociologie wordt het ook al snel voor een groot deel de studie van de perverse gevolgen ipv de pure theoretische modellen ... (Al gaan degene die zich Econoom noemen meestal zelf niet verder dan het theoretisch model)
Maar dat stel ik ook vast bij de zuivere positieve wetenschappen: eenmaal je de theorie in praktijk omzet komen er ook weer onbedoelde gevolgen om de hoek kijken.
Met entropie zullen we moeten (leren) leven.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door Tim »

Ha,

Ik was vooral onder de indruk van de leeftijd van het stuk. Ik zag hierna pas echt in, wat groei betekend.

Ik heb mijn onderschrift ook deels van Bartlett gejat.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: Maar dan is mijn vraag: "Wat doe je ermee of ga je ermee doen?"
Blij dat het killer-instinct van de Zakenman zich nog steeds onder de vermomming van de Zelfvoorziener schuilhoudt:
"Ter Zake"
En terecht.
Genoeg gezeverd. Wat gaat er nu mee gebeuren ?

Een stap zoals DJ gemaakt heeft, wordt moeilijk voor mezelf. Als ik al m'n bezittinge verkoop en m'n leningen aflos, heb ik niet het kapitaal om een zefvoorzienend bestaan te starten. Ik ben wellicht in dit deel van m'n leven niet zo actief en inventef geweest als DJ. Nooit zo gemotiveerd ook trouwens.
Maar gedane zaken nemen geen keer.
Nu al 20% minder aan het werken en dus 20% zuiniger aan het leven.
Volgende stap is om van de overbljvende lap van 80% betaalde arbeid er 30% in eigen beheer, lokaal, low-impact te gaan nemen. Hopelijk valt dat mee, dan kan de 30% wat groeien (samen met een dubbele krimp van de huidige betaalde arbeid, dus in totaal een krimp) op langere termijn, net als die 20% zuiniger/zelfvoorziening.In dit gedeelte plaats ik ook directe ruil, Lets en dergelijke. Ik hoop te eindigen op een 50% eigen low-impact-Job en 50% zelfvoorziening/directe ruil.

Maar nu eerst die 30% dus. Formule: bijberoep.
En het is in deze context dat ik dacht dat enige 'collegiale' samenwerking misschien zou kunnen bijdragen tot de levensvatbaarheid en de arbeidsvreugde van zo'n project. Groots moet het niet zijn.

Tweede inzicht en een bevestiging van mijn eerdere overtuigingen: mijn materiële bezittingen worden vanaf nu geoptimaliseerd met als criterium een specifieke invulling van het begrip "duurzaam": "Repareerbaar met lokale materialen die hernieuwbaar zijn." Gezondheidsaspect en milieu-impact waren al sterke motieven hiervoor, de lange termijnvoorspellingen via de zuivere wiskundige analyse in oa voorgaand filmpje voegen daar 'de noodzaak' aan toe.
Dat verengt de potentiële materialen/technieken enorm, maar zal op langere termijn renderen en vooral de juiste know-how brengen. Ook op dit vlak ga ik de resterende tijd investeren in stap-voor-stap proberen, mislukken, leren en verder ontwikkelen. Het voordeel van verengen is dat er over minder zaken getwijfeld moet worden ...

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:Het voordeel van verengen is dat er over minder zaken getwijfeld moet worden ...
Mijn felicitaties!

Na een hoop zwaar doorwrochte studies heb je je eigen koers werkelijk zuiver uit kunnen laten kristaliseren :idea: .

Daarbij wil ik je meegeven dat je je nimmer hoeft te spiegelen aan een meerdere (i.q. iemand die het theoretisch/praktisch beter doet/lijkt/blijkt te doen).

Essentie is dat jij in jouw geval streeft naar wat het best haalbaar is, en dat heb je nu heel goed op de kaart!

Zal nog geen DWW aan te pas komen, maar dat is niet eens zo ireeel terzijde, hihihi :lol: .


Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door Dutch John »

G,

Ook van mijn kant felicitaties en complimenten voor de vorming van een richting voor de toekomst!
Zoals eerder al eens aan bod kwam: stel geen doelen, maar volg een lijn. Geniet van de reis en van elk deelsuccesje. Tegenslagen zijn nooit groot en brengen meestal later iets goeds.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door benthuis »

GVD! Filmpje 4 pas. Ik heb m even op pauze gezet. Ik zat te janken....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door kockie »

Pff, ik ben er door. Ik heb niets nagerekend of nagezocht, maar het maakt allemaal wel indruk. Ik heb diverse mensen de vraag over de halfvolle fles gesteld, ongeveer 25% weet het antwoord (waaronder gelukkig ook mijn eigen vrouw; die 3 uur "verpleegkundige rekenles" geven zijn toch ergens goed voor geweest :P

Mijn "missie": de buurt in!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door deleted »

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door David86 »

Ik vind het bovenstaande filmpje een mooie samenvatting.

Mijn inziens is het toch een overpopulatie die niets liever doet dan zoveel mogelijk consumeren die verantwoordelijk zijn voor de ellende op aarde anno nu.

Het probleem zit in de manier waarop wij het leven op waarde schatten. Hoog tijd om eens kritisch naar onzelf te kijken en ons af te vragen, wat draag ik bij aan deze waanzin ?

Ik heb het gesprek al eens getracht te starten in een ander draadje, dat ging niet zo goed. Te confronterend misschien.

Geluk is niet te koop, toch denkt men al snel dat je veel moet kopen om gelukkig te zijn. Zo levend werk je je leven voorbij..

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door Dutch John »

Bravo!

Eindelijk een staatshoofd dat het begrijpt én durft uit te spreken. Hoe lang nog zullen we in de lage landen op dergelijke leiders moeten wachten?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Bravo!

Eindelijk een staatshoofd dat het begrijpt én durft uit te spreken. Hoe lang nog zullen we in de lage landen op dergelijke leiders moeten wachten?

Groet,
DJ
Wanneer ben je verkiesbaar DJ ?

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Van gilden en ambachtslui tot lokale ruilsystemen (LETS

Bericht door kockie »

't is dat vliegen zo onecologisch is, anders zouden we deze man hier naar toe moeten halen voor een lezing!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie