Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Eveneens om de heren met smeed ambities wat op weg te helpen, mijn manier voor het maken van een (basis) mes. Deze manier van werken kun je op alle messen toepassen die je wenst te fabriceren.

Dit mes zit een beetje tussen "hang aan je riem mes" en een groentenmesje in. Ik ben ook nog niet zeker of hij in de keukenla gaat wonen of aan mijn riem.

Stap 1 Men neme een oude vijl/rasp/bladveer en snijden/slijpen daat voldoende materiaal af om het mes uit te smeden.
PIC_0271.JPG
Stap 2 Indien je mes een "puntje" krijgt is het wijs om alvast wat materiaal weg te slijpen, dit kun je bij dun materiaal als bovengenoemde donorgereedschappen eigenlijk niet netjes wegsmeden. Smeden is materiaal verplaatsen, net als kleien. Wil je ergens materiaal weghalen doen moet er wel een plekje zijn om het naar toe te sturen. Bij dunne "staven" is dat moeilijk.
PIC_0300.JPG
Stap 3 Nu gaan we het werkstukje verwarmen en in 2d de vorm inbrengen. Gezien vanaf de zijkanten plaatsen we het in het grove "model"

Het grove model:
PIC_0301.JPG
Het mes begint al redelijk vorm aan te nemen.

Stap 4 maak de "angel" klaar voor het heft, op dit mes komt een scandinavisch heft, zoals eerder besproken heften van 12much. Omdat dat heft redelijk bewerkelijk is als de angel vierkant blijft maak ik de angel wat ronder. Omdat de angel ronder is past hij makkelijker in de geboorde gaatjes van het heft materiaal, mocht hij vierkant gehouden worden dan moet elk gaat netjes uitgevijlt worden met miniscule vijltjes (erg arbeids intensief) De angel is niet helemaal rond maar licht ovaal.
PIC_0302.JPG
Stap 5 het mes word "afgesmeed" alle afwerking die met smeden redelijkerwijs mogelijk is word nu gedaan, hierna word er niet meer gesmeed aan het werkstuk.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
PIC_0303.JPG
Ik heb met het afsmeden alvast wat "heet geraspt" om de ruwe vorm wat beter te zetten, dit hete raspen kun je doen op de resterende warmte die nog in je werkstukje zit na het afsmeden

Stap 6 We maken een begin met de mechanische bewerkingen van het nog geharde werkstuk, op dit punt gaan vijlen levert weinig op. Ik gebruik een schuurband en een slijptol om het geharde staal alvast wat verder in vorm te brengen, heb je daar geen beschikking over, sla deze stap dan over en doe dit direct na het ontharden.

Na de mechanische bewerkingen ziet het er zo uit:
PIC_0308.JPG
Dit is het punt waarop we stoppen, in eerste instantie ben ik altijd geneigd om door te pakken, dat is niet wijs. Het geharde staal laat zich niet handmatig bewerken, deze handmatige bewerking is essentieel voor een goeie afwerking.

Het werkstukje word bij de kachel gelegd en vanavond voor ik naar bed ga verdwijnt hij in het kolenbed. Daar warmt hij op tot iets voorbij kersrood en koelt hij over een paar uur tijd zachtjes af met de kachel. Zo word het staal zachter.

Als het werkstukje "zacht" gemaakt is zal ik deze "hoe doe ik" vervolgen



Even voor de leut

We gingen van :
PIC_0271.JPG
naar
PIC_0308.JPG
In een krap uurtje.

Smeden is een plannetje maken en dat uitvoeren, ongeacht de tegenslag. Als het plan gemaakt is word er onder geen beding van afgeweken. Als je je aan deze regel houd kan iedereen een mes tang etc maken.

Groeten,
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 29 nov 2012, 00:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door ritsaert snijder »

Hoezee! weer zo een!
groet!

Ritsaert
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door stillekracht »

Leuk om dit verslag te lezen!
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door David86 »

Deze kennis word aangeboden ter inspiratie :)

Ik ben even aan het verzinnen voor heft materiaal, een restje of gebruikt materiaal. Dit om in het thema te blijven. (12much heb jij nog ideeën hierover?)

Het hergebruiken van "afval" is natuurlijk ecologisch intressant maar ook economisch intressant, mocht je smeden op houtskool dan kost het eindresultaat niets. Nu kost het bijna niets. Een halve liter lpg en een halve kwh voor het gereedschap en de radio denk ik.

Dubbel winst :)
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door kockie »

Werkt jouw smidsvuur op lpg? Heb je daar ook informatie over?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door hotglass »

David,

Bedankt voor deze leerzame en onderhoudende, maar jammer genoeg schriftelijke cursus. :(
Mij doe je er veel plezier mee, alle spullen voor zoiets heb ik zelfs wel voorhanden dus komen deze lessen zeker eens van pas.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door David86 »

kockie schreef:Werkt jouw smidsvuur op lpg? Heb je daar ook informatie over?

Jazeker.

Bijna elke moderne smid smeed tegenwoordig met een gas oven. In principe is dit niet veel meer dan een geisoleerde kamer waar een zeer simpele brander in hangt.

Toch ben ik voornemens over te stappen op kolen, ik had de gasoven omdat ik bij de klant ter plaatse werkte, dan is een kolenvuur gewoon niet handig, die moet opstarten en voor je wegrijd uitgebrand zijn. Gas is dan ideaal, je zet hem aan als je hem nodig hebt en uit als je klaar bent.

Dit soort materiaal is te koop bij kerckhaert in Vogelwaarde (even googlen) maar een oven die een vaste plek krijgt zou ik zelf van wat chamotte stenen maken. Mocht je er aan willen beginnen, ik heb nog 2 branders liggen...

Lpg komt uit een normale lpg drukcilinder waar de stijgbuis uit verwijderd is, appeltje eitje. Echter geen 80% stop meer dus even opletten met aftanken.

Als je wil kan ik wat foto's van mijn oven maken, dit was een fabrieksmodel tot ik er aan ging knutselen. Het kreng kostte nieuw 1100 euro, wat kosten chamotte stenen ? :)

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door kockie »

Ik heb nog geen directe plannen (lees: de missus vindt dat ik eerst nog een waslijst aan andere dingen moet afwerken), maar ben zeer geïnteresseerd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door 12much »

(12much heb jij nog ideeën hierover?)
gaat helemaal goed komen......... maar eerst moet de eerste fik nog in mijn RMH :fff
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door Dutch John »

Machtig mooi, dat de meester zijn kunsten stap voor stap uitlegt en documenteert! Hulde! Mijn handen beginnen nu ook te jeuken. Alles ligt ervoor klaar, maar die hoop kachelhout moet echt eerst kort, anders komt het er niet meer van. Afijn, genoeg hout om houtskool van te maken om te smeden...

Dat ontharden in de kachel werkt echt goed. Zo ooit een 2 1/4" draadeind uit koolstofstaal "boorbaar" gemaakt.

Voor heftmateriaal zou ik bijpassend Nederlands hardhout nemen. Ofwel een droge klos uit de kachelhouthoop selecteren. Of hertengewei als je dat toevallig hebt. Een benen heft is ook mooi. De slager een soepbot vragen. Op de beurs laatst vroegen ze bijna 10 euro voor een soepbot met veel te wijde mergholte...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door 12much »

voor een soepbot met veel te wijde mergholte...
maar dat was dan wél een soepbot van een Tyrannosaurus Rex hey? Om zo'n beest te vellen moest je wel aan een angel van 30mm doorsnede:lol: :lol:
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door David86 »

Dutch John schreef:Mijn handen beginnen nu ook te jeuken.
:) dat was de bedoeling
Dutch John schreef: Voor heftmateriaal zou ik bijpassend Nederlands hardhout nemen. Ofwel een droge klos uit de kachelhouthoop selecteren. Of hertengewei als je dat toevallig hebt. Een benen heft is ook mooi. De slager een soepbot vragen. Op de beurs laatst vroegen ze bijna 10 euro voor een soepbot met veel te wijde mergholte...
Kachelhout dat ik heb liggen is iep wilg populier etc, geen best houtje :(

Gewei zou ik graag gebruiken, heb echter niet liggen daar zal ik achteraan moeten.

Uit been heb ik al eens geprobeerd (was een varkensbot), dat ging mij niet zo goed af. Het versplinterde bij mij heel snel. Het buigt niet het breekt gelijk zeg maar. wellicht iets voor in de toekomst.

Het liefst zou ik wat restjes hardhout, gewei, leer etc door elkaar gebruiken. Moet ik toch maar op zoek naar die "rommel". Altijd he, heb je net iets weggegooit, heb je het weer nodig..
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door 12much »

Het liefst zou ik wat restjes hardhout, gewei, leer etc door elkaar gebruiken. Moet ik toch maar op zoek naar die "rommel". Altijd he, heb je net iets weggegooit, heb je het weer nodig..
in het kader van Stan: Heeft Boy nou alles?.......niet meer verder gaan zoeken dan... :mrgreen:

Hoe dik is trouwens de angel op de plaats waar het lemmet begint , bij benadering? En wat het volgende betreft:
Het versplinterde bij mij heel snel. Het buigt niet het breekt gelijk zeg maar
Een bot maak je van tevoren zoveel mogelijk op maat, boort een gat dat 10% te klein is, een paar minuten koken, leren handschoen aan zonder water, zo snel mogelijk op zijn plek duwen en eventueel een houten hamer gebruiken, niet meer aan draaien, trekken of sjorren. Zodra het afgekoeld is, zit het muurvast op zijn plek. Dan pas draaien, trekken of sjorren en afwerken...
Laatst gewijzigd door 12much op 21 nov 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door David86 »

Ik gooi hem net in de kachel, hij is nu te heet om er uit te halen :mrgreen:

Ik denk 4 mm kan ook 5 zijn of meer of minder.

Morgen zal ik hem even meten
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot

Bericht door 12much »

Mijn kachel doet het nog niet....onder de vloerplaat meet ik net 12 graden Celcius. Ik ga naar bed, welterusten:-)
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie