Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

David86 schreef: Een mud is behoorlijk wat, een kleiner zakje is in principe ook genoeg als je het alleen gebruikt om te vuurlassen. Smeden gaat prima op houtskool.
ok, staat genoteerd
David86 schreef: Omdat je toch niet gaat luisteren naar me
ga ik wel,
maar een vraagje, zal een compleet ijzeren handvat te doen zijn ?, dat lijkt me dan nog makkelijker, vraagt alleen wel precisie-smeedwerk denk ik :?:

en heeft iemand nog tips voor het maken van een boel houtskool in een keer ?
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Ja dat is prima te doen, wat heb je in je hoofd ?

Plaatje ofzo zou helpen.

M.b.t. het houtskool.

Leg iedere keer dat je pa de fin oven aansteekt een verfblik vol houtjes met een gaatje in de deksel in de vuurkamer.

De kooltjes stort je in een ton en het blik kan weer gevuld met houtjes terug voor de volgende ronde. Als je dat een paar weken vol houd heb je een leuke voorraad, niets verspild en niets uitgegeven.

Groeten,
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

zo iets
Bijlagen
mes.jpg
mes.jpg (3.07 KiB) 10337 keer bekeken
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Dat zou niet zoveel problemen moeten geven. (de sleuven in het mes zelf wel)

Groeten,
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

David86 schreef: (de sleuven in het mes zelf wel)
hoeft niet, ik slijp hem rechtshandig Japans denk ik, of raad je me aan gewoon westers te slijpen ?
Bijlagen
zo
zo
mes.jpg (5.45 KiB) 10330 keer bekeken
of zo iets
of zo iets
mes.jpg (14.75 KiB) 10330 keer bekeken
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Slijpen is meer de afdeling van 12much. Die heeft daar meer kennis en inzicht in dan ik. :)

Ik zou niet weten wat japans rechtshandig geslepen is... :)
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

hahaha, heb ik ook van een vaag (handig) boekje

Japans geslepen is via een kant geslepen, en rechtshandig hangt af van de kant, deze manier van slijpen is vanwege het beter te los te laten van groentes ( zeggen sommige) net als die gratons, die maken luchtbellen wat ook weer beter zal moeten snijden, maar ik kies voor lekker westers, gewoon normaal dus, mijn ouders zijn nu weg, anders was ik houtskool gaan maken voor morgen, denk dat ik dan een soort aardappelschillertje maak van een staafje (leg het vanavond in de kachel)
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Zoals een beitel of een kapmes bedoel je ?
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

Ha die Stan,

die eerste is een lieveling van mij, Global. Dat handvat ga je niet zomaar smeden, want dan wordt die te zwaar. Het heft is hol namelijk. Ze stampen die dingen in twee helften (in een mal, zoals ik al eerder beschreef om meerdere lepels te kunnen maken) en lassen ze dan aan elkaar, het eerste deel van je lemmet wordt er aan vast gelast, ontlaten en dan voorzichtig terug gesmeed. Dat ontlaten is nodig om te voorkomen, dat je de afscheiding van de las gaat terug zien als het mes later bijvoorbeeld met zuur in aanraking komt. Dat hoeft niet eens zo heftig te zijn, citroen is al voldoende om de afscheiding te laten zien. Vergelijk het met het etsen van damast.

Als je wilt kan ik zo'n mes meenemen bij onze eerstvolgende ontmoeting.

We moeten als je een half jaartje gesmeed hebt, een keer bij David in de leer. Het vuurlassen is geweldig kicken en lukt mij slechts 1x in de 30 pogingen of zo :lol: Let wel, dan heb je in de meeste gevallen 29 stukken staal verknoeid! Heftig hoor, vooral als je probeert om een hogere en hardere legering in een zachtere laag te lassen. Die ben je dan ook zomaar kwijt en dat staal is best prijzig. Dat lassen is nog zo'n slecht idee niet, dan zie je in ieder geval wat het resultaat moet zijn als het wél lukt.

Ik ben een veldsmidse aan het maken van een oude remtrommel en wat steigerpijp....we komen er wel:-)
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Ik zit te puzzelen over een veldsmidse van een gietijzeren blokker barbecue, ik wil net als John op houtskool gaan smeden.

Heb je al een tekeningetje of fototje ofzo 12 ? ter inspiratie

Groeten,
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

oké, dan ga ik het zo doen: ik smeed een stuk staaf plat, met ergens op 2/3 een bobbel, en sla dat erachter ook plat , slijp de vorm aan het mes er in en doe de rest gewoon als normaal
Bijlagen
sorry voor vaaghijd, :-)
sorry voor vaaghijd, :-)
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 16 mar 2013, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: taal Stan! RS pp
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

Ik had in 87 al eens een Brakedrumforge gemaakt van een vrachtwagenremtrommel. Dat staal is gemaakt om heet te worden zonder al al teveel vervorming, dus uitstekend geschikt. De pijpen en het T-stuk las ik gewoon aan elkaar vast. Daar had ik een handaangedreven slakkenhuisventilator op zitten die ik een keer in Duitsland had gevonden voor 10 Dmark. Dat ding heb ik voor veel geld verkocht omdat ik 'm na een paar klussen niet meer gebruikte. Die dingen zijn niet meer te vinden en zoja, niet meer te betalen. Ik ga dus vandaag of morgen op zoek naar een paar van die aluminium slakkenhuisventilatoren die ze in verwarmingsketels gebruiken. Dan zoek ik er een type uit, waar de motor niet ingebouwd zit maar er bovenop gemonteerd. Dan kan ik die vervangen door een stalen schijf die als vliegwiel wordt gebruikt met een hendel er op, of met een aluminium vertragingskast die ik nog heb liggen, of die laatste werkt weet ik nog niet. En dan bedoel ik zoiets als dit:

Foto van een ventilator.


Hier

vindt je een filmpje met zo'n ventilator, langdradig verhaal maar als je de fan (2:20) hebt gezien schakel je door naar het volgende filmpje:

die haar drogers koop je bij de kringloop voor een euro, maar ja ecoclogieforum????Maar het gaat even om de opzet. Ik maak er een simpel krukframe voor en ipv de dop aan de onderzijde een zelfsluitende klep die ik zo nu en dan met de voet of met je pook open kan duwen om de zich daarin verzamelende as te verwijderen.
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

12,

De eenvoudige compacte opzet van de onderste smidse spreekt mij erg aan. Er valt wat te zeggen over de beluchting maar dat doet nu niet ter zake.

Dit is ongeveer ook wel wat ik in mijn hoofd had. Een prima maatje voor het kleine werk. groter werk is evt met een extra beweegbare arm aan de bok nog te ondersteunen.
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

ik heb een oude ventilatorfan liggen, ga hier morgen iets van maken, denk ik, zo ziet mijn smidse er uit (bijlage)
ik denk dat ik hem morgenavond wel in actie kan posten, als hij niet werkt dan hang ik mijn oude ventilator er weer in
Bijlagen
lol.jpg
lol.jpg (3.45 KiB) 10279 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 16 mar 2013, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: taal! Stan...RS pp&mm
Waarom niet ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door Dutch John »

Ik gebruik nu een kruimeldief van de kringloop. Op de achterkant een pvc sok van rond 50 vastgelijmd om er een blazer van te maken. Dan volgt een T-stuk als bypass. Zonder kraan! Het kleine ding moet evengoed nog gesmoord worden met de klep op de smidse. Een stofzuiger moet je altijd bypassen, anders komt hij koeling tekort.

Ik doe het ermee als goedkope tijdelijke oplossing. Eigenlijk wil ik een handaangedreven blower. Ook voor de houtgasgeneratoren. Kan op internet alleen antieke vinden, veelal aangeboden door particulieren in de USA. Weet iemand een fabrikant die ze nieuw maakt? Ik denk aan China of India.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie