Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
hand-aan-gedreven duur, maar mooi gemaakt (zo te zien); http://www.desmeedwinkel.nl/Webwinkel-P ... jager.html,

Ritsaert
groet!

Ritsaert
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

sesamstraat :?: :mrgreen:
Waarom niet ?
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Heeft een aanjager eigenlijk veel power nodig ? Wij hebben er nu eentje die ongeveer net zo hard blaast als een stevige bries, is dit genoeg of moet dat naar meer en hoe (bijlage)
Bijlagen
image.jpg
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Een briesje is voldoende..
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

@Stan:

als je op youtube naar die drumbrakeforge (s) kijkt, zul je zien dat ze allemaal gebruik maken van een (afsluitbare) rechte pijp naar beneden met ergens halverwege een T-stuk. Dat doe je om te voorkomen dat as in de blower terecht komt. Geen punt voor Stan, hoor ik je zeggen, haal ik toch gewoon iedere keer dat pijpje leeg of de blower er uit? Helemaal top als je dan maar een flexibele slang gebuikt die weer een stukje omhoog gaat of een metalen haardroger gebruikt.....

Zijn er nog meer liefhebbers voor een handaangedreven aluminium/stalen slakkenhuisventilator?
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

12,

Kost dat ?
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

@David:

dat hangt natuurlijk van mijn inkoopprijs af.(beetje flauw) Maar ga er van uit dat het lowbudget moet, anders dan maar niet... Ik heb bij verschillende aanbieders van verwarmingsketel onderdelen op mp gevraagd of zij mij hun defecte blowers willen verkopen dat moeten blowers zijn waar de motor aan de buitenzijde gemonteerd zit en niet in het blowerhuis geïntegreerd is. Ik heb nog een paar aluminium vertragingskastjes waar ik nog mee moet experimenteren maar als dat niet lukt is een vliegwieltje van 5mm plaatstaal met een hendel er op al voldoende. Soms staat er zo'n onderstel van een ouderwetse trapnaaimachine bij het grof vuil.....

De goedkoopste zijn 25 euro met een werkende motor, maar precies die dingen zijn zwart, dus ik weet niet of dat kunststof is. Ook weer geen ramp, prijs is dan weer te overzien maar aluminium is wat gemakkelijk om schroefdraad in te tappen etc.

Volgens mij had iemand hier een adres waar een zolder vol met gebruikte spullen ligt, alle info is welkom natuurlijk.
Never burn faster than your Wocket.
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Wij hadden origineel ook een trapnaaimachine idee, alleen we hebben nu bedacht dat we het met een blower gaan doen, ons okie ding werkte niet handaangedreven, er zat namelijk geen versneling bij en we hadden niet toevallig ergens in een geheime bunker vol spullen er nog een liggen :fff
Mijn oude smidse is uit elkaar gehaald en komt over een x aantal weken in de werkplaats, weet niet of ik aankomende weken dus nog smeed, maar die t buis gaan we doen, moet neem ik aan in aluminium?
Ik heb tegen die tijd wel een werkende blower, van een stofzuiger, of ik gebruik die van een paar Posts terug gewoon.
Ben vandaag vooral wezen opruimen en heb veel houtskool gemaakt, ongeveer 1 1/2e emmer van 10 liter
De blik/ton die ik gebruikte draaide op gegeven moment als een vergasser, was stoer, uit het gat kwam een redelijke vlam :fff
Waarom niet ?
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Hebben hier trouwens nog een slakkenhuisventilatortje van een cv liggen, aluminium met een motor er tegen aan geplakt,
Wil je die hebben 12 m?

Stan & Ritsaert
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

stan schreef:De blik/ton die ik gebruikte draaide op gegeven moment als een vergasser, was stoer, uit het gat kwam een redelijke vlam :fff

Dan doe je het goed :) Gratis kolen, altijd mooi toch
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

Wil je die hebben 12 m?
moet ie dan niet op die van jou? Of ga je je jouw smidse altijd in de buurt van een stopcontact neerzetten? Anders heb ik zeker interesse, ruilen voor een vertragingskastje?
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door ritsaert snijder »

12much,
Wij gaan voor een vaste smidse in de werkplaats, buurman is loodgieter, dus er komt wel eens wat voorbij fietsen.

De tegenprestatie is het lenen van de ligfiets! Zullen we hem binnenkort bij je afgooien? Ben wel benieuwd naar je rocket en naar je leemresultaten.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Waarom perse een remtrommel, we hebben nog wel ergens een oude bus staan, dus als het nodig is dat het een remtrommel is kan ik daar mogelijk met pa over gaan onderhandelen :fff wat ik eigenlijk wilde doen is een " kom" maken van chamotte met veel zaagsel, zodat het bros word en isoleerde, en dan afwerken met een dun laagje gewone chamotte
Bijlagen
Die hulpjes zijn dus chamotte, om de temperatuur te reflecteren naar het vuur
Die hulpjes zijn dus chamotte, om de temperatuur te reflecteren naar het vuur
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Een remtrommel is slijtvast. Het kan ook met ander staal maar dan zal je je vuurpot vaker moeten vervangen.

Waarom wil je die "muurtjes" maken ?

Groeten,
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Deze muurtjes zijn bedoeld voor isolatie en reflectie van de warmte.
Ik kwam op het idee op een webshop, en zag het daarna op een filmpje.
Stan
Waarom niet ?
Plaats reactie