Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Netjes John,

Het is niet makkelijk om zo dun weg te smeden op kolen, meestal verbrand er dan van alles.

Mijn complimenten,
..
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stillekracht »

Complimenten. Ziet er zeer correct uit!

En uhhh niet onbelangrijk...heb je hem ook goed scherp gekregen dat hij zijn werk als steak mes goed doet?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door deleted »

John,
Dutch John schreef:Mijn allereerste smeedwerkstukje is klaar
Knap !
Met zo'n start promoveer je volgens mij al onmiddellijk naar de status van Gezel.


Dutch John schreef:Het staal deed voorheen dienst als een achterschroefveer van een Volvo.
Dat heeft iets te maken met het typsiche staal van schroefveren ?

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

G,

Verenstaal is goed te gebruiken als "gereedschap staal" het is lekker taai, buigt wel maar breekt niet zomaar, en niet onbelangrijk omdat het nog redelijk wat koolstof bevat is het goed scherp te krijgen ook.

Groeten
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

Gaaf John :D

Dat naar 0 smeden is verschrikkelijk moeilijk en wordt door de meeste smids ook niet gedaan. Heb je haar nog gehard daarna?
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door Dutch John »

Boy,

Naar 0 mm is misschien overdreven, 0,5 mm zal het geweest zijn. Secuur hameren kost tijd, maar die verdien je in de nabewerking dubbel terug. Zeker zonder bandschuurmachine. En ja, gehard in olie.

Stillekracht,

Nog niet op bief getest, maar hij is scherp. Ben nu een bijpassende vork aan het maken. Is al een stuk ingewikkelder in de nabewerking.

G,

Zullen we zeggen: beginnersgeluk? Moet nog veel leren.

David,

Ik gebruik houtskool. En matig lucht. Proefstukjes verbrandden door overmaat zuurstof.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Ik heb laatst wat spiraalveren bemachtigt, ik heb ze uit een container gehaald met de gedachte "daar maak ik nog wel eens wat van" Mijn handen beginnen weer te jeuken van deze beelden. Misschien eindigen de spiraalveren wel als keukenmessen :)

Ik wil dan eerst een (houtskolen) smidsvuurtje maken, de lpg oven wil ik met pensioen sturen.

John,

Houd het "pisbakken stalen" kokertje het een beetje in dat houtskoolvuur ?
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door Dutch John »

Ik heb het nu niet gebruikt. Met de (te) grove houtskool erin blijft het te luchtig en krijg je geen warmte. En eenmaal fijnkorrelig is het bed zo dicht dat je veel lucht moet geven en kanaalvorming krijgt. Soort vulkaan. Kan aan de houtskool liggen, maar zal waarschijnlijk aan mij liggen. Blijven experimenteren. En de lokale gepensioneerde smid een keer vragen mee te kijken.

Hoe een lepel te maken? Zoals ik het zelf zie: de platte vorm maken. Vlak slijpen. En dan de lepel voorzichtig over een bol in zijn definitieve vorm smeden? Met het idee dat een bolle buitenkant beter na te slijpen is dan een holte. Loden hamer gebruiken voor dit dunne werk?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

ik heb vroegah een paar stukken rond50 x 100mm aan 1 zijde vierkant gesmeed totdat ze netjes in het vierkante doorngat van het aambeeld pasten. De andere zijde op de schuurmachine druppelvormig en van een andere pen bol geslepen. Hoe meer tijd je hier aan besteedt, hoe mooier de binnenzijde wordt. Je hoeft het nog niet te polijsten in dit stadium. In de twee andere stukken een pen van 15mm erdoorheen gejast. Dwz: heet stoken, en met een hamerdrevel een gat in het midden zodat je er een hamersteel doorheen kan zetten. De drevel is top 15. Daarna een pen van 15 er doorheen en stuiken om hem vast te zetten.

De eerste zet je in het pengat vast, dan stook je de andere helft waar je intussen een steel aan gemaakt hebt, de kop kersenrood, netjes op de bol of op de druppel zetten en de vorm er in slaan. Koel elke keer de doorn af met water, terwijl de kop weer in het gloeibed ligt. Je leidraad is de buitenzijde van de twee pennen. Herhalen met de andere twee stukken. Hierna harden en polijsten. De werking spreekt vanzelf. Ik heb bij een andere smid die twee bij elkaar horende delen aan elkaar gezien met een scharnierpunt in het midden, geniaal! Dan heb je namelijk meer bewegingsvrijheid om je kersenrood gestookte platte staal er onder te leggen en uit te richten. 1 ferme klap en de vorm zit er in...
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

John,

Een lepel is goed te smeden met een hamer met een bolle kant, gewoon op de baan van je aambeeld de bolling maken, de steel kun je over de doorn mooi vormen. Als je een of twee lepels wil maken zou ik het zo doen. Mocht je een hele bestekset gaan maken of van plan zijn vaker lepels te maken dan zijn de mallen waar 12much het over heeft een goed idee, op die manier krijg je ook wel makkelijker een net resultaat.

Groeten,
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Hallo,
Na een (te) lange tijd forumafwezigheid las ik deze draad ( mijn vader had hem openstaan) gingen mijn handen wel weer aan de kriebel en ben ik een nieuw mes gaan smeden, het is ( voor mijn doen :fff ) best goed gelukt

En aan Dutch John mijn complimenten/dank het was jouw mes wat me het laatste zetje gaf, en het heft was geïnspireerd door jouw voorbeeld :D
Bijlagen
Het mes met de angel mooi te zien
Het mes met de angel mooi te zien
Het mes van de zijkant
Het mes van de zijkant
Waarom niet ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door Dutch John »

Graag gedaan, jonge smid! En mijn complimenten naar jou. Hem je hem een beetje scherp gekregen? En roest jouw mes net zo gretig als het mijne?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

John,

Er zijn RVS soorten die je kan gebruiken om een mes uit te smeden, het vervelende is dat de meeste soorten niet geschikt zijn, die zijn niet scherp te krijgen. Op schroot staat de soort vaak niet vermeld, dat is jammer..

Voor "koolstofstaal" (vroeger noemden wij dat gewoon staal maar tegenwoordig heet dat schijnbaar koolstofstaal) wil het wel werken om wat plantaardige olie in het staal te laten branden, een beetje op dezelfde manier als dat je een nieuwe gietijzeren pan klaar maakt voor gebruik, het staal verwarmen (niet te gek, in een keuken oven van 180 tot 200 graden ofzo) en dan insmeren met wat plantaardige olie. De olie trekt dan in de geopende poriën van het staal en beschermen daar tegen roest, dat vertraagt het roesten wat. De glans is er dan wel af.

Het makkelijkste is denk ik om het mes onder een filmpje plantaardige olie/dierlijk vet te houden, na gebruik en afwas weer even opnieuw aanbrengen met een lapje zonnebloem olie o.i.d.
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

@ Dutch John:
mijn mes is gisteren geslepen, en heeft de tomaat test vrij goed doorstaan
roest heb ik nog geen last van, is nog maar 2 dagen jong, dus heft niet veel sporen van roest :geek:

en dan nog een vraag, ik zal graag eens een santoku-koksmes smeden, en om daarvoor te oefenen wilde ik dit weekend/volgend weekend weer een mes smeden, en ik zal hier graag (vanwege dit op koksmessen vaak zit ) een krop op smeden, heeft iemand hier ervaring mee

hoe ik het zelf wilde gaan doen:
mes ruw smeden, einde plek heft afborstelen, stukjes staal op zetten en vuurlassen (hoe nog geen idee, zal waarschijnlijk hier nog een weekje of wat voor moeten oefenen) en dan ruwe vorm compleet "af" smeden, vormgeven met slijptol/polijsten, harden en heft er op en op hoge graad polijsten

mijn smidsevuur is nu nog op verlof, gezien we niet genoeg lucht hebben, en we moeten eigenlijk ook nog een 1/2e mud vetnoten kopen, want ik dacht dat je voor wellen heel wat hitte nodig hebt, of kan je dat uit houtskool halen

ik denk dat ik morgen misschien weer kan smeden, ik ga namelijk dus nog wat doen aan mijn smidse en houtskool maken (tips :?: kan er nu nog niets van :fff ?)
iemand nog tips voor de kolen/ smidse :?: :?: :?:
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Stan,

Een mud is behoorlijk wat, een kleiner zakje is in principe ook genoeg als je het alleen gebruikt om te vuurlassen. Smeden gaat prima op houtskool.

Zet dat wellen maar uit je hoofd.. leer eerst maar smeden.Beginnen met vuurlassen als je net smeed is als mee rijden in een grand prix als je net je rijbewijs hebt. Ik heb dit al vaker gezegd, je moet eerst je staal en je vuur begrijpen en aanvoelen. Je kan een jaar gaan meppen en stoken maar als je niet begrijpt of aanvoelt wat er in het werkstuk gebeurt ga je nooit kunnen wellen. Er is een reden voor dat het opleidingstraject van een smid een praktijk leergang van een jaar of 4 tot 5 is..

Omdat je toch niet gaat luisteren naar me:

Er zijn smeden die wellen (vuurlassen) in houtskool, dit vraagt wat meer vaardigheid dan bij steenkolen en veel meer vaardigheid dan dat jij hebt opgedaan in de paar werkstukjes die je gemaakt hebt. (maak er maar gerust 1000 voordat je hier aan begint)

Wellen vraagt ook een correcte combinatie van staalsoorten. Je kan niet zomaar elk staal op elkaar wellen, als je van 2 soorten 1 wil maken moeten de soorten elkaar wel kunnen accepteren. Koolstof gehalte en smelt temperatuur zijn dan een issue.


De tip van flip, valsspelers winnen immers makkelijker...

Mocht je het effect van een gemengd staal werkstukje willen bereiken maar je beschikt niet over voldoende ervaring en kennis van zaken, speel dan vals en gebruik een las apparaat. Las rupsen van een hardstalen electrode op je werkstuk en versmeed deze met zichzelf. Borstel elke keer de contactoppervlakken van de vouw schoon met een koperborstel, er mag absoluut geen hamerslag op blijven zitten. Breng je welpoeder of borax rijkelijk aan en smeed de vouw strak dicht in een keer. Snel werken is de truc. Als de vouw goed dicht is nog een keer in het vuur en de hele las stevig "aankloppen" daarna uitsmeden en het hele verhaal weer opnieuw doen.


Groeten,
..
Plaats reactie