Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Stan,

De kolen die normaal gesproken om de pot heen liggen zijn de "gebruiksvoorraad". Een smid koelt deze kolen steeds met een scheutje water. (daar is dat blikje aan een stok voor dat je altijd bij een kolenvuur in de buurt ziet liggen) Dit koelen doet hij om zijn vuurtje klein en geconcentreerd te houden, als de kolen op zijn worden er wat kolen van de zijkant op het vuur geveegd/geschoven en begint het verhaal weer opnieuw. Een geblazen vuur isoleren met kolen kan niet, kolen ontbranden als gevolg van de hoge temperaturen waar ze aan blootgesteld worden.

Een geblazen kolenvuur hoef je niet te isoleren, zo'n vuur is heet genoeg om staal te verbranden en te smelten. Dit is dan ook de reden dat men graag een gietijzeren vuurpot gebruikt, die verbrand niet zo snel als een stalen vuurpot.

m.b.t. de vuurpot : Blokker verkoopt kant en klare gietijzer vuurpotjes (incl luchtgat en ophangrandje) in de vorm van een barbecue. Dan ben je voor een appel en een ei aan het smeden.
Laatst gewijzigd door David86 op 19 mar 2013, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

Oorspronkelijk werd het natuurlijk ook zo gedaan. Op beide foto's zie je een smidse die in het Haps-project gebruikt wordt. (daar geef ik een workshop met pasen) De benodigde lucht wordt gemaakt met twee ronde blaasbalgen, het gangenstelsel naar de vuurpot en de vuurpot zelf zijn van leem. Deze is wel erg onderhoudsintensief, omdat er altijd weer iemand is die niet voorzichtig genoeg is:-)

Die drumbrakes scheuren bijna nooit omdat ze er voor gemaakt worden gloeiend heet te worden zonder al teveel vervorming, zijn gemakkelijk te krijgen en goedkoop, er zit al een flink gat in het midden dus die hoef je niet te boren, en de wielboutgaten kun je gebruiken om een voetplaat aan vast te schroeven. Er zit ook nog een uitstekend randje aan die je in een krap gemaakt gat kunt laten hangen van een stalen plaat of schaal als je voor een grote klus meer houtskool nodig hebt, dus hoeveel voordelen wil je nog meer?:-D

Ik zal dit jaar een paar duidelijke foto's maken voor het historisch archief...
Bijlagen
Smidse - HAPS_2009_183.jpg
Smidse - HAPS_2009_44.jpg
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

12,

Wat voor workshop ?
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

leerbewerking en gebruiksartikeltjes maken van gereed (tuig)leer, plantaardig gelooid en gekleurd vanzelfsprekend. Er worden eenvoudige antieke mesvormen gesmeed, pookjes en haken om kleding, potten etc aan op te hangen, maar ook pijlen om mee te kunnen schieten.

Dus het worden waarschijnlijk messchedes, arm en vingerbeschermers, buideltjes, naamplaatjes, portomonnaitjes, haarbandjes, gevlochten armbandjes, speciale riempjes en gespen om pijlenkokers op je rug te kunnen hangen etc. Ik hoop dat mijn veldsmidse dan af is, want daar is toch wel veel interesse voor...

Vorig jaar een heftige workshop om trommels te bouwen, daar zaten een aantal kinderen en jongeren bij!!
Bijlagen
Trommels - HAPS_2012_217.jpg
MesGuus.png
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Nice,

Kan je mij niet meenemen als introduce ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door 12much »

Haha, het is helaas zo leuk, dat er ieder jaar een overinschrijving is op het programma. Dat betekent een lijst die wacht op afvallers tot op het laatste moment. Je kan je ook opgeven als vrijwilliger, ik kan je in contact brengen met de smid, jonge gast, maar weet zoveel van traditioneel smeden, daar wordt je niet goed van...Hij heeft een aanbod gekregen om voor de restauratie van een kasteel in Tjechie oid alle gereedschappen die daar voor nodig zijn op tradionele manier te smeden met een nog te restaureren smidse die ter plekke is....maar als je serieus bent, ga ik je voor volgend jaar proberen er in te proppen (met je meiden?)

@Kockie:

Boog ook meenemen voor lastige klanten of ontspanning? Jij hebt vast wel een paar strobalen?
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door kockie »

Stukje over boogschieten is afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=24&t=3299
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Na een goede vrijdag smeden, en een stille zaterdag slijpen en schuren, ben ik klaar met het maken van een santoku-koksmes, het is een mooi mes met een goede balans. Het is ook nog is redelijk scherp :fff , al zal ik op het slijpgebied nog aardig wat moeten leren :mrgreen:
Bijlagen
Het mes zelf
Het mes zelf
Vlak na het harden
Vlak na het harden
Waarom niet ?
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

:mrgreen:
Bijlagen
Een wat betere foto
Een wat betere foto
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Stan,

Ziet er goed uit !

Netjes slijpen is ook heel moeilijk, een bandschuurmachine is een handig apparaat om grof te slijpen..

Welk materiaal heb je gebruikt om het mes uit te smeden ?

Groeten,
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

Ik heb gesmeed uit een lomp stuk staal ( ik heb geen vijl die groot genoeg was kunnen vinden :fff )
We hadden eerst een ander stuk , alleen dat hadden we te dun weggesmeed :fff . Na een uurtje of twee hadden we een heel ruwe vorm en was ik wel te vreden, na wat valspelen ,en een slijptol zag het mes er redelijk uit. na het harden ging ik slijpen , maar het slijpen met de slijptol/bandschuurmachineging nog niet heel goed, het mes is wat te bol en snijd nog niet fantastisch, dit is iets waar ik me volgende keer maar wat beter over na moet denken :geek:
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door David86 »

Al doende leert men..

Lekker bezig i.i.g.

Groeten,
..
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door stan »

na een drukke periode vol luieren heb ik eindelijk weer wat gesmeed,
Het mes is gemaakt uit een oud zaagblad en een paar stukjes resthout. In het lemmet heb ik een S geëtst.

groet
Stan
Bijlagen
Foto vanaf de zijkant, mes is redelijk in balans
Foto vanaf de zijkant, mes is redelijk in balans
image.jpg
Het mes, aan de kant van de ets
Het mes, aan de kant van de ets
Waarom niet ?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door deleted »

Knap mes Stan.

Het tweede mes al met oog voor design ...

Keep up the good work !

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zo maak je een mes van schroot! - (Hoe te doen?)

Bericht door ritsaert snijder »

ik vond het etsen met zout water en een stroompje (arme makita batterij) wel grappig
groet!

Ritsaert
Plaats reactie