Zo maak je een smeedtang!

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Zo maak je een smeedtang!

Bericht door David86 »

Een aantal leden is bezig het smeden op te pakken, mijn inziens de meest ecologische wijze van metaalbewerking. In afwachting van de hoe doe ik/ hoe maak ik afdeling van dit forum plaats ik mijn uitleg alvast hier in consuminderen.

Ik heb het plan opgevat mijn eigen open scheermes te smeden, hiervoor had ik een fijner smeedtangetje nodig als de tangen die ik heb. Er moest dus een nieuwe gemaakt worden.

Onderstaand vind u de werkbeschrijving in 10 stappen voor het smeden van een basis smeedtang, deze tang is nadien af te stellen op de materiaaldikte die gekozen word. Project kost ongeveer 30min

Stap 1

neem 2 stukje van ongeveer 30cm rond 10 of 12 (ik gebruik 12)
PIC_0265.JPG
stap 2 Leg je gereedschap klaar, een tang en een hamer. Omdat ik met rond staal ga werken gebruik ik een halfronde tang.

(een vol ronde tang zou rond natuurlijk niet vasthouden)
PIC_0267.JPG

Stap 3
Markeer 2 x 3cm op het stuk rond, ik doe dit door het staal onder een hoek tegen de rand van het aambeeld te zetten en er dan een lel op te geven, deze markeringen zijn goed terug te zien op heet staal.
PIC_0269.JPG
PIC_0270.JPG
Stap 4 Smeed aan bijde stukken een "bek" , houd hierbij in gedachten dat een tang gemaakt word van 2 identieke helften die in spiegelbeeld op elkaar geklonken worden..
PIC_0275.JPG
Stap 5 smeed de schaniervlakken die haaks staan op de bek, we maken nog steeds 2 dezelfde helften.
PIC_0279.JPG
PIC_0280.JPG
PIC_0278.JPG
Stap 6 werk de schaniervlakken af richting de handgrepen
PIC_0284.JPG
Stap 7 boor in het schaniervlakken de gaten voor de klinknagel (in dit geval een m8 bout omdat ik geen klinknagels meer heb en geen nagelijzer om klinknagels te maken, die moet ik ook nog maken)

Stap 8 plaats de klinknagel in 1 deel van de tang en verwarm de twee samen.
PIC_0286.JPG
Stap 9 klink de twee helften samen, dat ziet er zo uit
PIC_0289.JPG
Stap 10 klop de tang in fatsoen (de bek staat waarschijnlijk scheef) en maak een bolling in de handvaten door ze achter de klinknagel te verwarmen, er een stuk rond 12 tussen te stoppen en dan in de handvaten te knijpen (draag zeiknatte leren handschoenen, dan kun je je werkstukje ongeveer 30sec vasthouden voor het zeer gaat doen :) )

Eindresultaat ziet er zo uit :
PIC_0294.JPG
De tang kan nu op maat gezet worden en naar behoefte afgewerkt worden.

Het begin van een keukenmes uit een oude rasp, hier schrijf ik ook een "hoe doe ik" van
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door ritsaert snijder »

Bravo!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door kockie »

Wauw, nu nog een howto vinden over hoe je een aambeeld uit een blok massief staal vijlt....

Dit smaakt naar meer!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door ritsaert snijder »

Probleem hebben wij ook, stuk spoorstaaf of een Chinees brok wellicht!
Maar aambeelden zijn duur.
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door David86 »

De aambeeld how to :


Stap 1
Pak een snijbrander, fles zuurstof en fles acetyleen. (vergeet je slangen en reduceer ventielen niet) gooi ze in de kofferbak

Stap 2
Rij naar een spoorwegovergang

Stap 3
Pak je brander en flessen uit de auto en sluit de boel aan

Stap 4
open de acetyleen kraan en steek het gas aan, voeg nu zuurstof toe tot de vlam de gewenste "vorm" heeft

Stap5
Snij een stuk spoorrails af en maak dat je samen met je spoorstaaf en gereedschap heel snel weg komt

Stap 6
Maak je vrouw wijs dat jij niets met dat treinongeluk te maken had en dat deze spoorstaaf bij de lorreboer vandaan komt


Nu kun je beginnen met smeden :D
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door kockie »

Dan liever een stuk oude rails op de kop tikken (of bij spoorwerkzaamheden ruilen voor een bak bier)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door David86 »

Zonder gekheid: Koop geen chinese aambeelden, hier spatten stukken af die waar dan ook in je lichaam terecht komen.

Uit ervaring weet ik dat een stuk dat van een aambeeld of hamer afspring ongeveer 2cm het lichaam binnendringt, neem dit risico niet !! veiligheids bril beschermt hier niet tegen en je hals/lies slagader ligt zeer ondiep !!
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door kockie »

Ik heb wel ervaring met chinese klauwhamers. Na het inslaan van 2 4-duimers was de hamer verdeeld in 2 stukken. Inderdaad niet aan te raden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door ritsaert snijder »

Conclusie 1 koop geen Chinees aambeeld.
Conclusie 2 ik ben blij dat ik geen snijbrander heb.
Dan maar sparen.
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door David86 »

ik kom nog wel bij "ex concullega's" over de vloer, als ik een aambeeldje tegen kom zal ik aan jullie denken.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door 12much »

Je bent niet toevallig de druk aan het opvoeren hey? :lol: :lol: :lol:

Gave handout (of hoe gaan we ze noemen? Want ik ben geneigd instructie alleen een workshop te noemen als er ook gewerkt wordt door de aspirant smeden in dit geval)

Toevallig ging ik vorige week leemstenen ophalen bij een vriend van mij, is hij een oude Biologische SRV wagen onderstel aan het slopen voor de schroothandelaar. Daar zitten twee joekels van veerpakketten onder....die heb ik als het technisch mogelijk is, geconfisqueerd:-)
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door David86 »

Dat is byzonder fijn staal om mee te knutselen, ik heb nog een half verenpakketje liggen, daar kan ik nog wel even mee vooruit.

Ik zou het een werkinstructie noemen denk ik. :)

Was niet zozeer om de druk op te voeren, meer even zorgen dat de heren die nog geen tang hebben er ook een kunnen maken, dan kunnen we van de winter misschien eens bij elkaar komen om wat staal in elkaar te meppen.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: zo maak je een smeedtang

Bericht door 12much »

Ik heb wel ervaring met chinese klauwhamers. Na het inslaan van 2 4-duimers was de hamer verdeeld in 2 stukken. Inderdaad niet aan te raden.
krijg ik van een buurman zo'n 2,50 euro klauwhamer uit de bak van de plaatselijke gamma, laat ik hem in een vergelijkend waren onderzoek zien wat mijn hamer wél kan en die van hem niet, slaat die Chinese hamer toch terug!!!! :lol: Gewoon jaloezie zeg ik je...
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
VRIESF
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2014, 17:04

Re: Zo maak je een smeedtang!

Bericht door VRIESF »

@ David86
Ben op zoek naar berichten over smeedtangen.
Nu heb jij een bericht hierover geplaats op dit forum, met foto's als bijlage.
Waarom zie ik die niet?
Ik ben erg benieuwd.

Frans
Plaats reactie