Fluitketel ellende...

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Fluitketel ellende...

Bericht door David86 »

Elk jaar sneuvelt er een fluitketeltje, op de kachel staat altijd een keteltje met water.

Deze staat hier om twee redenen.

Ten eerste omdat wij redelijk wat thee drinken, als hij op het kacheltje staat heb ik altijd warm water klaar staan. Dan hoef ik geen quooker te kopen en geen gas te gebruiken :)

Ten tweede voor het binnenklimaat, de lucht is aangenamer als de ketel op de kachel staat. Ik denk dat de lucht anders te droog is want als hij er niet staat heb ik binnen een paar dagen een kriebelhoestje.

Nu is het zo dat de ketel maar een jaar meegaat, daarna begint hij te lekken op de walsnaad tussen ketel en bodem. Dit komt denk ik omdat deze naad nogal "op zn ballen krijgt" als hij heel de winter op de kachel staat. Hij word constant heet en dan weer koud, dan kookt hij nog eens droog en word veel te heet enz. enz. enz.

Wie heeft er een keteltje dat uit een stuk is gemaakt ? en hoe kom je er aan ? ik denk dat deze een stuk langer meegaan namelijk.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: fluitketel ellende

Bericht door hotglass »

Ik heb een keteltje uit één stuk gemaakt, behalve de deksel en het handvat natuurlijk :fff

Die staat hier altijd op het hout/verwarmingsfornuis tot het water van de ramen loopt.
Ik ga zo ff kijken wat er op staat en laat je dat nog weten

deel 2
--------
Het is een ketel voor inductie koken, dikke vette bodem met een gelaste of hardgesoldeerde tuit.
Bijlagen
IMG_3971.jpg
IMG_3971.jpg (26.84 KiB) 13648 keer bekeken
IMG_3970 2.JPG
IMG_3969 2.JPG
IMG_3968.JPG
Laatst gewijzigd door hotglass op 17 nov 2012, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: fluitketel ellende

Bericht door Jan. »

Hier staat een bk keteltje met felsnaad al 18 jaar dagelijks op de kachel, zonder dop, dat wel.

Volgens mijn vrouw kookt ie nooit droog :D
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: fluitketel ellende

Bericht door David86 »

ik vond bij de kringloop een alluminium keteltje "uit een stuk", er zit van 25 jaar kalkaanslag in het keteltje dat laat ik eerst maar even losweken in de azijn. Probleem vooralsnog opgelost.

Kijken hoe lang deze het vol gaat houden.
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door ritsaert snijder »

als je dan toch duurzaam wil: Gietijzeren 2 liter kettle met onderzetter € 41,50, http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... ousPage=lr

Mij te duur...ziet er wel duurzaam uit.
Bijlagen
waterketel.jpg
waterketel.jpg (6.22 KiB) 13557 keer bekeken
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door David86 »

Op het eerste oog zeker een duurzaam ding, ik vraag me af hoe het zit met corrosie aan de binnenzijde. Inbranden met olie lijkt me geen optie met een waterketeltje ?

Ik ga het eens uitzoeken.

Dank voor de link
..
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door Leon »

Wij hebben zo'n soort keteltje gehad, maar dan van morso. Ook geheel van gietijzer gemaakt.
Prachtig ding, maar totaal ongeschikt om thee water mee te verwarmen. Ze roesten van binnen als de ziekte.
Om het binnenklimaat op peil te houden zijn ze dan wel weer uiters geschikt.

Leon
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door frans »

Toen ik nog een gewone kachel had deden we hetzelfde.
Nooit problemen gehad, BK
Tot ik ergens las dat het niet zo gezond is om te doen, er werd geopperd dat er chroom delen oplossen in het water.
Vooral natuurlijk omdat het tijden staat te koken.
We hebben toen gewoon een glazen kan gebruikt.
Ging prima, alleen wel opletten dat je een neemt waarvan het handvat niet te snel smelt.
n.b. toen het handvat gehalveerd was was ook dat probleem weer weggesmolten. :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door Leon »

Frans, bedoel je dan een glazen theepot? Zijn die dan ten alle tijden bestand tegen de temperatuur van de kachel?
Zet je de pot er rechtstreeks op?

Grt Leon
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door frans »

Hoi Leon,
Volgens mijn ervaring kunnen die kannen er tegen.
Omdat het dun glas is zal er ook niet zoveel temperatuur spanning in kunnen optreden.
Ik had er ook altijd een onderzettertje, zo'n van draad gemaakt exemplaar, op zijn kop onder liggen om de temperatuur te regelen.
Anders ging de zaak wel heel heftig aan de kook en was het water weg voor ik er gebruik van had gemaakt....
n.b. als de kan na enige tijd wat erg ondoorzichtig wordt ff een nacht laten weken met schoonmaakazijn.
Groet, Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door hotglass »

Glazen theepotten zijn van hittebestendig glas (borosilicaatglas) en kunnen goed tegen thermische spanning.
Water koken in zo'n pot op een gasfornuis gaat ook erg goed - natuurlijk weer met uitzondering van het plastic handvat-.

Een lege heet gestookte theepot op de hete kachel bijvullen met koud water veroorzaakt wel vaak problemen.
Net als een drooggekookte theepot op een koud metalen of stenen aanrecht zetten.

Normaal gesproken is dit soort glas bestand tegen thermische schokken van 250 graden.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door Leon »

Oke, dank je/jullie!
Ik ben er nu wat geruster op. Ik zal het straks eens gaan proberen.

Grt Leon
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Fluitketel ellende...

Bericht door Anne2 »

Er bestaan ook glazen kannen zonder plastic handvat. Vroeger kon je ze bijv op DE punten krijgen, nu niet meer, maar je ziet ze nog wel eens bij de kringloop.
Plaats reactie