De lineaal van rijkdom

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door David86 » 19 nov 2012, 10:03

cjm schreef:
Ik hou van chaos die zijn eigen orde creeert en voor mij splits je teveel.
Ik raak echt draadjes kwijt en zoek me rot waar ik antwoord moet geven om mijn moeien.
Ik zou dus liever van jou de vraag zien om te doen en wenselijk of niet ipv zomaar doen.
.
Nee dat ga ik niet doen.

Jouw voorliefde voor chaos is jouw ding daar ga ik hier geen rekening mee houden, mijn afsplitsen gaat altijd gepaart met een mededeling waar het afgesplitste naar toe is verplaatst.

Van zomaar doen is geen spraken, mocht een topic ontsporen dan word het afgesplitst. Als een topic dreigt te ontsporen en ik verzoek je dit onderwerp elders te bespreken kun je daar gehoor aan geven, doe je dat niet dan doe ik het voor je.

Ik zie geen reden om boos te worden om wat Tim zegt, wat mij betreft is het "spot-on", mocht je het er niet mee eens zijn kun je dat uiteraard onderbouwen en de discussie aan gaan met Tim.

groeten,

David (in deze als moderator)

+1 waarschuwing : mocht je mijn functioneren als moderator hier willen verder bespreken, dan splits ik het af ;)
..

OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien » 19 nov 2012, 10:07

David86 schreef:Ik houd de begrippen niet fuzzy, ze zijn fuzzy.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=rijkdom&lang=nn

Daar is niets fuzzy aan.
Imo, denken dat een woord fuzzy is gaat uiteindelijk terug op de wens dat het woord de werkelijkheid maakt.
Dat is niet het geval.

David86 schreef:Ik stel de vraag namelijk in het algemeen zonder echt een invulling te geven aan deze vage termen, waarop antwoorden volgen vanuit ieders eigen idee van de betekenis van het woord.
Dan zou ik voorstellen om de vraag anders te stellen: wat is jou doel in het leven.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

Jan.

Bericht door Jan. » 19 nov 2012, 12:56

wat is jou doel in het leven.
Het doel van je leven.

Deze vraag kan al een forum op zich worden.

Al denk ik dat 99,9999% van de mensen niet kunnen of willen nadenken over deze vraag.
Dat diegenen die wel hebben nagedacht over deze vraag deze niet eerlijk zullen beantwoorden.
Want het doel begint ergens en waar is dat begin?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.

Anne2

Bericht door Anne2 » 19 nov 2012, 17:06

cjm schreef:
Tim schreef:
cjm schreef:Voorbeeldje van hier op dit forum.
Zonnepanelen.
Onbereikbaar als je geen geld hebt.
Als je geen geld hebt heb je ook geen stroom rekening. Iedereen kan dit betalen, alleen duurt het bij sommigen langer. Ik heb ook 5jr beetje bij beetje gespaard. Misschien had ik het beter kunnen aflossen.

Tim
Hier kan ik echt boos om worden. Heel erg boos.
Zo boos dat ik mijn mond verder hou.

Ik kan Tim gedachtengang wel volgen, misschien een verlangen naar zelfvoorzienend- of groener leven en twijfels of dat financieel gezien de beste optie was. Maar CJM ik kan niets bedenken wat jou zo boos maakt. Of het moet zijn dat die panelen zo duur zijn (ik weet niet hoeveel ze kosten) dat mensen met een laag inkomen die zeer moeilijk bij elkaar kunnen sparen.

Ik heb ook niets tegen mensen met bezittingen of geld. Dat is toch fijn voor ze. Ik kan er wel van genieten als ik in een heel mooi huis binnen mag zijn, jaloezie ken ik niet. Gelukkig zijn er mensen met geld genoeg of goed betaalde baan, om mooie huizen te kunnen kopen, dat maakt NL een stukje mooier.

Het verhaal van Jan. vind ik mooi, zij zijn echt de enige niet.

Status symbolen worden gekocht door mensen met en zonder geld (desnoods nep). En als dat mensen nu gelukkig maakt, dan is dat toch hun keuze. Mensen kunnen lang dromen over een sportwagen en het heerlijk vinden om daarmee te toeren, hun keuze. Als iemand een merkhorloge mooi vind, wordt die persoon vast blij als dat de hele dag zichtbaar is. Als ze denken dat ze daarmee indruk kunnen maken, dat is een beetje dom. Maar ach domme mensen zijn er nu eenmaal ook.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 19 nov 2012, 18:58

OBL-Rien schreef:wat is jou doel in het leven.
Heeft een mens een doel in het leven nodig? Vergeet hij niet te leven als hij dit doel najaagt? En wat komt erna? Hoe vaak verandert het doel? En wat als je sneuvelt met de finish in zicht?
Het lijkt me verstandiger te leven langs een leidraad. Zonder doel, gewoon volgen en genieten van de reis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Jan.

Bericht door Jan. » 19 nov 2012, 19:58

Anne2 schreef:
Als iemand een merkhorloge mooi vind, wordt die persoon vast blij als dat de hele dag zichtbaar is. Als ze denken dat ze daarmee indruk kunnen maken, dat is een beetje dom. Maar ach domme mensen zijn er nu eenmaal ook.
Ze zien dus niet dat we hen doorzien. Iedereen blij, toch?

Net als die mooie sportauto. Zij hebben 'm, onderhouden 'm pronken en ronken ermee op hun eigen kosten.
Wij kijken ernaar, strelen onze ogen en ons gehoor. En het mooiste is, we genieten er misschien wel meer van dan de eigenaar, financieel kosteloos.
Laatst gewijzigd door Jan. op 19 nov 2012, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.

Jan.

Bericht door Jan. » 19 nov 2012, 20:04

DJ schreef.
een leidraad. Zonder doel
Daar kom ik ff niet uit. :?

David86

Bericht door David86 » 19 nov 2012, 20:39

Jan,

Een "ongeveer koers" niet een gefixeerde bestemming.

Groeten,
..

Jan.

Bericht door Jan. » 19 nov 2012, 20:48

Een soort rode draad die je al doende soms even weer oppikt, even verweefd en soms weer loslaat?

Of koers z.zw. en we zien wel wat we tegenkomen?

David86

Bericht door David86 » 19 nov 2012, 21:08

de rode draad
..

David86

Bericht door David86 » 19 nov 2012, 21:27

denk ik
..

cjm

Bericht door cjm » 20 nov 2012, 00:13

Dat van boos kan ik simpel uitleggen.

Er zijn zat mensen die niet door hun eigen schuld absoluut niet in staat zijn om ook maar 1 euro te sparen, maar veel tekort komen. Mensen die wel degelijk hun verantwoording nemen en zorg dragen voor hun omgeving.
Namens hun dus sprak ik.

Jan.

Bericht door Jan. » 20 nov 2012, 00:18

cjm sprak:

Er zijn zat mensen die niet door hun eigen schuld absoluut niet in staat zijn om ook maar 1 euro te sparen, maar veel tekort komen. Mensen die wel degelijk hun verantwoording nemen en zorg dragen voor hun omgeving.
Namens hun dus sprak ik.

Persoonlijk kan ik je heel goed begrijpen.

Maar eigenlijk bestaan deze mensen niet in de statistieken.

En meestal wordt hun goedheid als domheid gezien....
Laatst gewijzigd door Jan. op 20 nov 2012, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

cjm

Bericht door cjm » 20 nov 2012, 00:53

David blaas toch niet zo van de toren.
Ik mag toch wel zeggen hoe ik het graag zou zien?
Ik denk dat je met al dat afsplitsen eerder een grotere chaos voor veel mensen veroorzaakt.
Mijn ervaring van heel wat jaar modje spelen op een heel wat lastiger forum qua uitingen en onderwerpen.

De werkwijze stipte ik aan en je vertaalt het mijn ziens teveel persoonlijk.
Mijn zeggen van gast zijn was niet zomaar gedaan.

David86

Bericht door David86 » 20 nov 2012, 09:13

Je word vervelend,

Je stoort je aan het afsplitsen, toch doe je er alles aan om het topic op een zijspoor te krijgen. Waardoor ik weer moet gaan splitsen.

Stop hiermee

David
..

Gesloten