Scheren met een open mes

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Scheren met een open mes

Bericht door deleted »

Goed warm inzepen zodat de baardhaartjes wat zachter worden.
In het begin zou ik aanraden om alleen in de richting van de haarjes te scheren.

Slijpen op de spanriem nooit vlak na het scheren, best 24 uur wachten daarmee.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Scheren met een open mes

Bericht door kockie »

Inzepen had ik uitgebreid gedaan (na het douchen). Ik zal eens rondkijken naar een spanriem met bijbehorende pasta.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Scheren met een open mes

Bericht door 12much »

Haha weer een verslaafde erbij zodirect....

Altijd vlak voor het scheren even op de riem (zonder slijppasta, maar wél met vet. Deze alleen bijvetten als ze schraal begint te worden.)
Als ze trekt (ongeacht de lengte of de leeftijd van de baard) altijd even polijsten op een rode of groene pastariem (en dan hebben we het niet over lasagna met tomaten of basilicumpesto, maar rode of groene polijstpasta:-D
Het moet voldoende zijn, vlak voor het inzepen een klein handdoekje in zo heet mogelijk water, uitwringen en meteen lekker op het ondergezicht laten rusten, meteen inzepen en gaan met die mes...
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Scheren met een open mes

Bericht door kockie »

De verslaving zet zich nog niet door.... Gisteren weer een poging ondernomen, maar na 3 streken met het mes over de rechterwang, 2 over de linkerwang en 2 over de hals afgebroken. Het voelt meer als epileren dan scheren.

Ik zal eens gaan zoeken naar een riem om 't ding te -ehhh, hoe heet dat eigenlijk?

Positief puntje:
Ik heb me er gelukkig nog niet mee gesneden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Scheren met een open mes

Bericht door Paul Joosten »

In eerste instantie dacht ik aan "wetten" maar hier heeft men het over polijsten. Ik houd het voorlopig maar bij mijn vertrouwde krabbertjes... :P
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Scheren met een open mes

Bericht door 12much »

op het blanke leer richt je de flexibele snijrand zodat deze in het midden staat, dan is het dus richten.
Op de (span)riem met polijstvet heet het, juist...:-)
Op de ruwe achterzijde van de riem, of of een canvas gevlochten riem, of op een plankje balsa of berk breek je de bramen er af, deze verdwijnen in de riem en kunnen dan het gladde leer niet meer beschadigen. Dat is het ontbramen.

probeer met de "Hanging hairtest" op elke plek van je mes of je de haar kunt splijten of doorsnijden. Dan staat ze garant voor het ultieme Herengenot :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Scheren met een open mes

Bericht door Anne2 »

Ik had bij het "ultieme herengenot" toch iets heel anders in gedachten, weer een illusie armer :lol:
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Scheren met een open mes

Bericht door 12much »

Ik heb afgelopen week een vriendin geleerd hoe ze het mes moet slijpen, wetten en onderhouden. Haar vriend diende aan het eind van de avond als proefkonijn om haar de beginselen van het edele barbiersvak bij te brengen. Inclusief gezichtsmassage met een zelf samengestelde massage olie van Amandel, Bergamot, een paar druppels Jojoba, Na het scheren nog even de poriën dicht trekken met een hele oude traditionele Aftershave van Pitralon (niet meer te krijgen volgens mij)

Jammer dat ze al een een vriendje had (meegenomen:-D want ik werd bijna jaloers.. :lol: :lol: :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Scheren met een open mes

Bericht door Dutch John »

We zijn nu 2 jaar verder en ik heb de deftig gestyleerde multimesjes krabbertjes nooit meer aangeraakt. Uit de kleine collectie open messen gebruik momenteel een lelijk 11/16 mes, merk Abr. Knyn, uit de kringloop. Maar het ligt fijn in de hand en scheert als een droom. De varkensharen borstel is vervangen door een grote barbiersborstel van dassenhaar. Nieuwprijs waarschijnlijk een paar honderd euro, maar in de kringloop hebben ze daar geen verstand van. Net als van die 250 ml fles Irisch Moos. Alles bij elkaar ongeveer 7 euro inclusief houten scheerschuimkom.

Met een paar zeepjes erbij kun je jezelf levenslang scheren op hoog niveau voor bijna niets. Het kost iets meer tijd en je moet jezelf enige handvaardigheid aanleren, maar wat is daar mis mee?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Scheren met een open mes

Bericht door kockie »

Niks mis mee. Enige is dat ik dat soort dingen nooit vind....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie