Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Goed streven. Uit tactische overweging een grote vriezer in mijn goed geïsoleerde (120 mm PUR, gebruikt overgenomen) garage gezet.
De rechter wand staat al tegen de PUR wand, de linker wand is ook ingepakt met 120 mm PUR. De deur is inmiddels ook geïsoleerd met 80 mm pur.

Het energie verbruik is inmiddels 65% lager dan toen de vriezer in de keuken stond, de vriezer staat op -24 graden.
Boven de achterzijde is de afzuiging opening van mijn wtw opgesteld, onder de vriezer (aanzuiggedeelte) heb ik een filter geplaatst om het stof tegen te houden. Zo krijgt de achterzijde koele lucht (luchtstroom over een koude vloer), en de warmte wordt weer gebruikt voor de luchtverwarming. Zonder bijverwarmen blijft de garage altijd boven de 13 graden Celsius, ook in een langdurige koude periode.

Omdat ik geen cv heb in de garage, en wanneer dat nodig is elektrisch bij moet verwarmen, heb ik zoveel mogelijk warmte producerende apparaten in de garage geplaatst zoals bv router.

Ik heb gemerkt dat na schoonmaken van de achterzijde het verbruik 2,5 tot 7,5 % verminderd, dus eenmaal per jaar maak ik de achterzijde goed schoon.
Een paar jaar geleden was er veel te doen over vriezers met vacuüm geïsoleerde wanden, maar volgens mij is dat nog niet echt doorgebroken.

Overigens ook mijn afwasmachine geïsoleerd (die zou ik echt niet kunnen missen), en de koelkast zonder vriesgedeelte (die wel in de keuken staat).

Wat ecologie betreft, alle isolatiemateriaal is hergebruikt materiaal, ik heb nog nooit nieuw isolatiemateriaal gekocht (de afgelopen 12 jaar). Zo geef ik PUR een tweede leven :D Ik maak zelfs de leiding isolatie uit platen hard PUR.

De motor zet ik, wanneer die is gebruikt, direct in de garage, je moest eens weten hoe de temperatuur omhoog schiet, en met de goede isolatie blijft die warmte ook lang aanwezig.

De apparaten die de laatste tijd de deur zijn uitgegaan (niet te repareren en niet vervangen) : TV, server (echt een stroomvreter), föhn.

Nog een consuminder tip : Wanneer je de was droogt doe dat dan maar 5 tot 10 minuten, daarna direct uithangen. Sinds we dit doen hoeven we niets meer te strijken, daarnaast bespaar je enorm op energie kosten voor de droger. Daarnaast zorgt de drogende was voor de broodnodige luchtvochtigheid in de winter.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Pieke »

Ik heb niet zozeer van een stekker afscheid genomen maar wel een rigoreuze maatregel genomen.Lees en huiver!!

Ik ben reeds enkele jaren in het bezit van electra verbruiksmeter om inzicht te krijgen wat de apparaten in mijn huishouden individueel verbruiken.Nou ben ik in de luxe positie dat ik een goed en lekker bed heb.Niet iets om op te bezuinigen mijns inziens.Omdat dit voor mij nóg niet genoeg luxe was heb ik deze uitgerust met 2 electrisch verstelbare lattenbodems.Nogmaals, een beetje luxe moet mogen.

Deze lattenbodem heb ik ook onderworpen aan een verbruikers-testje.Ze zijn uitgerust met 2 trafo's die continu 7 watt trekken.Dus ook als ik op één oor lig of geeneens maar in de buurt van mijn slaapkamer vertoef.Een snelle rekenensom leert:

2x7 watt = 14 watt
14x 24 uur = 0.336 kWh per dag
0.336x 365 dgn = ruim 122 kWh per jaar

Als ik een ander standje in bed wil :wink: dan verbruikt de motor 46 watt. Stel ik ga per lattenbodem 1 x op en neer ( ongeveer 15 seconden per beweging , dus 4x15 seconden ) dan verbruiken ze per minuut 46 watt. Per 2 maanden ongeveer 0.046 kWh en per jaar ongeveer 0.28 kWh.

Dus voor het "sluipverbruik "van beiden latten in één jaar, zou ik ruim 400 jaar lang iedere avond van standje kunnen veranderen.Natuurlijk word ik nooit zo oud.

Ik heb de lattenbodems dus maar direct aangesloten op een stekkerdoosje met KAKU-schakelaar met de verlichting.Besparing 120 kWh per jaar.

Luxe okay..... maar niet tegen elke prijs

Verder heb ik mijn router en decoders uitgerust met KAKU afstandbediening, scheelt ook direct weer 20 Watt als ze uitstaan.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Tim »

Pieke,

Zonder je te willen beledigen, maar heb je wel een gedacht aan al die batterijen in die draadloze troep?

Stekker kun je ook gewoon trekken of uitschakelen.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

Ik gebruik graag van die stekkerdozen met aan uit knopje.

Indien niet in gebruik knopje om, geen verbruik meer. Als je ze een beetje handig weg legt is het een kleine moeite om ze aan of uit te zetten.

Ze kosten misschien een tientje p/stuk maar ik denk dat ze lang mee gaan, hoeveel kan er aan kapot ? :)

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door kockie »

Hier is afgelopen week bij een schilderbeurt een tv van de slaapkamer verdwenen. Staat nu in de schuur. Mijn bedoeling is om hem daar heel stoffig te laten worden of m een keer door te schuiven naar de kringloop.... Ben benieuwd wat de missus er van vindt; ding stond al een paar maanden met stekker uit het stopcontact.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Brit »

De stopcontacten hier hebben standaard een schakelaar. Errug handug :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Pieke »

Tim schreef:Pieke,

Zonder je te willen beledigen, maar heb je wel een gedacht aan al die batterijen in die draadloze troep?

Stekker kun je ook gewoon trekken of uitschakelen.

Tim
Absoluut niet beledigd hoor.Er zit één 12 volt batterij in die al járen niet meer vervangen is.Het klepje van de tv afstandbediening gaat vaker open.Voor de router heb ik een afstandbediening omdat deze ietwat uit het zicht staat.
David86 schreef:Ik gebruik graag van die stekkerdozen met aan uit knopje.

Indien niet in gebruik knopje om, geen verbruik meer. Als je ze een beetje handig weg legt is het een kleine moeite om ze aan of uit te zetten.

Ze kosten misschien een tientje p/stuk maar ik denk dat ze lang mee gaan, hoeveel kan er aan kapot ? :)

Groeten,
Tientje?? Ik heb geen relatie met desbetreffende winkel, maar bij de Action zijn ze voor enkele euries te koop,voor 6 stekkers.Het lampje wat in de schakelaar zit heb ik zelfs onklaar gemaakt, scheelt ook weer 0.1 - 0.2 Watt.Kapot kunnen ze idd niet!!

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Pieke »

Hoppakeej..... De beltrafo uitgetrokken, scheelt ook weer bijna 10 Watt.Dus ook als er niet aangebeld wordt.Trafo is zo warm, daar kan je een poffertje op bakken, voor een ei is ie té klein.

Kloppen kan ook!!

Ik durf namelijk niet zo'n draadloze aan te schaffen ( :wink: @ Tim )
Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Tim »

Pieke,

Thanks :mrgreen:
Trekbel.jpg
Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Krelis »

gerard schreef:Ooit was een exemplaar van dit boek in mijn bezit, maar ja.... uitgeleend en nooit weer teruggezien
trapperkracht.jpg
Voor een evt. geintereseerde hier antiquarisch te koop http://www.deterechtekronkel.nl/a-24551 ... pperkracht

groet,
Gerard

http://www.amazon.com/Pedal-Power-Work- ... 720&sr=1-2

Pedal power
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Pieke »

Een tijdje terug de tuner/radio de op non-actief gezet.Radio momenteel via de laptop.Besparing van 1 kWh per week.Extra verbruik laptop nihil/lastig te monitoren.

Verlichting>> Led verlichting>> Voorheen gemiddeld 40 uur per week,dit is de verlichting die de hele avond brandt.Van 4 kWh naar 0.4 kWh p/w.Wel een B-merk,maar mooi licht met 5 jaar garantie bij die grote Duitse bouwmarkt op de Nederlandse markt.Investering 25 Piek

Ik wil nog de TV-modem buitenspel zetten.9 Watt continue, wel 's nachts op een schakelklok én uit bij afwezigheid.Ik moet alleen nog ff uitvogelen of er een geschikte adapter is voor het kaartje om in mijn tv te schuiven.

Mijn koel-vries combi was 10 jaar geleden één van de beste.Doet het nog prima, dus vervangen is van de zotte.Mocht ie me ooit in de steek laten dan wil ik weer een zuinige maar dan zonder vriesvak.Ik heb de supermarkt om de hoek, dus een vriesvak hoeft niet meer voor mij. Instant tips>> Zorg dat je vriesvak ijsvrij is, zorg dat je sluitingsrubbers goed aansluiten, zorg dat de warmte weg kan aan de achterzijde van de koelkast en houd de condensor stofvrij

Tot slot wil ik nog ff eindigen met de wijze woorden van John "Wat je niet verbruikt, hoef je niet op te wekken"
Waarvan akte.

Gr. Pieke

Kleine edit
dit is de verlichting die de hele avond brandt
Natuurlijk niet de héle avond, maar tot dat ik op één oor ga.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Tim »

Pieke schreef:Ik wil nog de TV-modem buitenspel zetten.9 Watt continue, wel 's nachts op een schakelklok én uit bij afwezigheid.Ik moet alleen nog ff uitvogelen of er een geschikte adapter is voor het kaartje om in mijn tv te schuiven.
Gewoon met de hand. Een tijdklok gebruikt ook een paar watt.

En op gegeven moment ben je te lui om naar de knop te lopen en blijf je lekker tegen de missus aanliggen.

Tim
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door mro »

Hier ook liefst zo weinig mogelijk elektrische apparaten in huis; geen tv, afwasmachine, droogkast,.. de grootste elektrische verbruiker is de sturing en pomp van de cv-ketel.
Zitten op ongeveer 1100 à 1200kWh per jaar met drie personen.

Op zich ben ik niet tegen elektrische toestellen maar het is gewoon allemaal rommel wat je tegenwoordig maar kan kopen. Ik help als vrijwilliger regelmatig mee op een repair café: trachten te herstellen van elektrische apparaten (ook fietsen, computer, hout en textiel). Vooral de elektro-stand is heel populair: veel mensen vinden het heel jammer dat alles zo snel kapot gaat.

Het zou bij wet verplicht moeten zijn voor fabrikanten om enkel maar toestellen op de markt te mogen brengen die kunnen hersteld worden en waarvan er dan natuurlijk ook eenvoudig wisselstukken voor te krijgen zijn en de nodige handleidingen en schema's.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Tim »

mro schreef:Het zou bij wet verplicht moeten zijn voor fabrikanten om enkel maar toestellen op de markt te mogen brengen die kunnen hersteld worden en waarvan er dan natuurlijk ook eenvoudig wisselstukken voor te krijgen zijn en de nodige handleidingen en schema's.
Gewoon een wet invoeren die 10jr garantie forceert op de aanwezige elektronica.

Dan kan de pomp van een wasmachine nog steeds gewoon slijten, maar gaat de print kapot, moeten ze gratis vernieuwen. Dan worden dit vanzelf weer insteek kaarten (zoals vroeger) en kun je weer componenten vervangen, repareren.

Laatst nog een varistor in een defecte voeding gesoldeerd. Het was even zoeken, maar dit was het enige component dat zwart was. Voor 50ct een nieuwe gekocht, ding erin geprutst en hij deed het weer. En ik been geen elektricien.

Tim
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Ingir »

De belangrijkste "opoffering" was het liefdevol inleveren van de wasdroger bij de gemeentewerf. Dat is het meest verspillende apparaat dat ik ooit in huis heb gehad.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie