Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Blijfhopen »

In de batterijklok in mijn klaslokaal deed ik altijd een oud batterijtje. Dat ging meestal wel een paar maanden tot een jaar nog mee.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door OBL-Rien »

Albert van WdJ schreef: Maar ik wordt hopelijk ook een keer oude,vent en minder energiek dan nu.
Hoe denk je dan dat hele houtgebeuren draaiend te houden?
Als je zelf geen volle emmer hout meer naar binnen kunt krijgen.
Daar heeft DJ een ander draadje over geopend: Duurzame ouderenzorg.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door kockie »

Wasmachinegedeelte afgesplitst naar viewtopic.php?f=6&t=2685
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door omweg »

Ik lees niets over computers?

Mijn ervaring is dat zelfvoorzienendheid je automatisch scherp houdt wat echte energie verbruikers zijn. Mijn vriendin moet op de knieën en alleen als het echt waait of heel zonnig is mag ze föhnen.
Ik wil in de nabije toekomst investeren in led-lampen en elektronische transformators voor router etc. Ik schakel alle stand-by zoveel mogelijk af omdat mijn ervaring juist de kleine stroom vreters je de accu capaciteit kosten.
Ik maak gebruik van:
Koelkast A++
Vriezer A++
TV - radio (digitenne)
Computer (en NAS, router)
opladen tandenborstel en mobiel
uiteraard verlichting
s'winters cv-pomp, verwarmingslint voor waterleiding
Dit alles kan ik opwekken met twee windmolens en 4 zonne-panelen, de rest van het verbruik dek ik door een diesel aggregaat nml wasmachine, lassen, pompen etc. ongeveer 1 uur per week
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Dutch John »

Glad vergeten: de keukenkastruimte waar voorheen de combi-magnetron zijn plekje had, is een paar jaar geleden ingenomen door een hooikist.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

Waar gebruik je deze hooikist zoal voor ? Thee, aardappels ?? ik heb er wel over gelezen ik heb er echter nog nooit mee gewerkt
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Dutch John »

David,

Volgens mij kun je er alles in zetten dat moet nagaren. Het proces gaat nog lange tijd door vanwege de zeer trage afkoeling.

Jan.

Dat groen lijkt me niet goed. Pasteuriseer je de melk?

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door David86 op 12 nov 2012, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: yoghurt gesprek afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=2824
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

Weer een opruimronde gehad afgelopen week. 1 televisie, 2 lampen, een strijkbout, een printer en 2 computers zijn op straat gezet

Ik wil er een broodbakmachine voor terughalen.

Nog op de nominatie

mobiele telefoon
Waterkoker
wasdroger

Hoe zit het met de ervaringen met open scheermessen tot zover ? nog geen ziekenhuisopnames ?
Laatst gewijzigd door David86 op 12 nov 2012, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: open mes gesprek afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2816&p=39114#p39114
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Sandman79 »

gisteren in de gamma nog een paar ledlampjes meegenomen en de lamp die hier het meeste brand in de living van 160 watt naar 24 watt verbruik gekregen. Paar spaarlampen die eruikwamen heb ik nog gebruikt voor een paar hulplampjes in de keuken om tre wisselen van gloeilamp naar spaarlamp.

Voorziene energiebesparing per jaar: 221 kwh...

Volgende spullen die op het plan staan zijn:
Zuiniger pc scherm (-40 watt) (24' led vs 19' ccfl) (-116 kwh)
Zuinigere pc. Moet de huidige eens nameten, is geen energiemonster, maar kan ook nog wel watt of 40 vanaf. Die draait sowieso een heel aantal uren per dag. (-116kwh)

TV /Wasmachine zijn zuinig. Wasmachine wordt komende week nog op warm water aangesloten.
Vrouw is helaas ziek en dus komt er voor haar te ondersteunen ook een tweedehands afwasmachine en is er net een C-klasse (:() wasdroger bijgekomen. (erfstuk van overleden grootvader 'slechts 3-4 jaar oud' die gaat dus op termijn ook vervangen worden door een exemplaar uit de A++ klasse.) Afwasmachine wordt natuurlijk ook op warm water aangesloten. Veel Miele's mogen dit standaard al. Moet andere merken nog eens nakijken.

Verder moet ook de koelkast nog vervangen worden. (-500 kwh (ouder type, met kapotte deur vriesvak... )
Sluipverbruik nagekeken. (-400 kwh maximaal.)

Dan resten nog 2 grootverbruikers en dat is het electrische fornuis en de oven. samen ingecalculeerd op een 863 kwh/ jaar. Vooral dan de kookplaat. Een houtgestookte aga ofzo was hier heel tof, maar is voorlopig toch wel buiten budget. :)
Een inductiekookplaat zou toch ook al het verbruik van de kookplaat met 1/3e moeten doen dalen, dan is dat een besparing van een 240 kwh....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Tim »

Sandman79 schreef:en is er net een C-klasse (:() wasdroger bijgekomen. (erfstuk van overleden grootvader 'slechts 3-4 jaar oud' die gaat dus op termijn ook vervangen worden door een exemplaar uit de A++ klasse.)
Neee,

Gas-wasdroger. ik heb verloren hier in huis met de droger, maar het is wel een droger op gas. In Engeland en US heel normaal, hier bijna niet te vinden. Wij hebben een Pirowet, simpel ding, zelf te repareren, want onderdelen koop je gewoon zelf bij de fabrikant.

Kost een fractie meer (waarom begrijp ik niet), is vele malen zuiniger. Ons gasverbruik is in dat jaar niet gestegen.

Met elektra was dat niet gelukt.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

Tim,

Blijft het gebruiksgemak gelijk bij een gas-was droger ? (je vrouw hoeft niet met een aansteker de was te doen ? :) )

Heb je hem in NL gekocht ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Tim »

David,

Hij werkt precies hetzelfde als een "gewone" droger. Volproppen, deur dicht en aanzetten (met een knop :wink:). De was komt er sneller en zachter uit. Hij voelt wel minder degelijk aan dan een A-merk uit de winkel.

Ik heb hem bij de dealer in de buurt gekocht en laten aansluiten. Hij staat anderhalve meter van de cv, dus dat wou ie wel gratis doen.

Mijn vrouw doet er verder niks aan, alleen de baas ligt er weer vlak voor om te kijken of het vlammetje brandt :mrgreen:.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

rookgasafvoer middels condensafvoer kanaal dan ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door kockie »

Dat klopt.

Gas en een beetje stroom in, warme vochtige lucht uit (incl rookgas). Op m'n werk hebben we er eentje staan. Rara hoe dat komt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Sandman79 »

Ja mensen, maar ik heb geen gasaansluiting. Is wel mogelijk a 2500 euro, maar enige wat op gas zoui komen is dan aventueel koken/bakken en de gaswasdroger. Eventueel heb je dacht ik ook nog koelkasten? of zijn die niet tev vinden? iig niet de moeite voor me.
Plaats reactie