Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Dutch John »

Al enige jaren streven we bij aanschaf van een elektrisch apparaat naar het afvoeren van twee oude apparaten. En dat gaat goed. Het doel is tweeledig. Enerzijds beperking van stroomverbruik. Maar ook beperking van materiaalvervanging. Een overzicht:

Laatste aanschaf is anderhalf jaar geleden: een elektrische kettingzaag. Vervangt grotendeels de benzinezaag, die alleen nog gebruikt wordt voor het vellen van bomen.

Verder hebben we afscheid genomen van:
-De wasdroger. De was wordt nu buiten, onder een afdak of binnen gedroogd naar gelang de weersomstandigheden.
-De weckketel. Het gebruik van de elektrische weckketel is voor 90% vervangen door de rocket-ketel.
-De föhn. Wat moet je eigenlijk met zo'n ding?
-Een klok. Hangt nu een gebruikt slingeruurwerk, dat net zo duur was als twee jaar batterijen.
-Het fornuis. Olie en stroom zijn zeer naar tevredenheid vervangen door hout.
-Broodrooster. Kun je ook op een houtgestookte kookplaat.
-Waterkoker. Idem.
-Scheerapparaat. Via cassettemes wagen we ons aan de kunst van het scheren met een open mes.
-Mobiele telefoon. Wat een rust...
-De CV bouwt langzaam af. Hout neemt het over.
-Nooit gehad en komt er niet in: afwasmachine, beertender, Senseo-achtigen, tostiapparaat, broodbakmachine, elektrische fiets en wat er nog meer in de huishoud- en witgoedfolders staat.

Vervanging door hout als energie is geen oplossing voor iedereen. Daarvoor is er te weinig hout. Of we zijn met teveel. Maar dat is een andere discussie.

Voor een aantal apparaten is voorzien in een toekomstige vervanging:
-Boormachine, door de handbediende voorloper.
-Tafelslijpmachine, idem.
-Lasapparaat; ga mezelf bekwamen in de edele kunst van het smeden.
-Wasmachine gaat nog één keer vervangen worden door een bovenlader. Die is namelijk op termijn eenvoudig handbediend te maken.

De diepvriezers zijn een grote verbruikspost. We wecken al veel. Alles wecken kan, maar vergt een offer. Een deeloplossing, zoals de producten die we nu invriezen te gaan kopen in de supermarkt -denk aan vlees- is een verschuiving van eigen energieverbruik naar extern verbruik en daarmee geen echte oplossing. Eén van de vriezers is ingepakt in afvalpiepschuim en in de koudste ruimte geplaatst. Scheelt al de helft. En maakt investering in een modern zuinig type een moeilijke keuze. Zeker als het luxeprobleem ontstaat dat je teveel geproduceerde zonnestroom terug mag gaan leveren tegen de kale stroomprijs van ongeveer 7 cent. We denken hierover verder.

Ik heb geen moeite met apparaten die zelden gebruikt worden en heel lang meegaan. Maar vooral dat laatste is in de huidige wegwerpmaatschappij een probleem. Een oud apparaat repareren en een nieuw leven geven is lovenswaardig, als het alternatief aanschaf van een nieuw, weer elektrisch machientje zou zijn.
Ik weet het: zo trekken we de economie nooit uit de crisis. Maar je moet nu eenmaal prioriteiten stellen, nietwaar?

Graag meningen, ideeën en suggesties.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door tiho »

Als je een vriezer inpakt, kan deze zijn warmte toch niet meer afgeven?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

Ik vermoed dat de achterzijde niet ingepakt is :)

John, vlees wecken gaat toch ook ? (d.m.v. pressure canning, ik doe het met de kip (wecken in bouillion) alleen de kleur lijd er onder. Als je intresse heb, heb ik hier nog wel wat Amerikaanse artikelen over.)

Las apparaat geheel vervangen door smeedwerk ?

Bij ons staat op de nominatie: De wasdroger, koffie apparaat, mijn mobiel en waterkoker. (dit zijn vooralsnog de laatste)

Worden vervangen door drooglijn binnen en buiten, pergulator, "doordruk koffie kan" en fluitketel (hoewel ik me afvraag of die fluiketel economisch ook een vooruitgang is? in de winter zeker, dan brand de kachel toch al)

Wil je een topic openen als je je aan een "handwasmachine" gaat wagen? ik ben erg benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

Tosti ijzer, broodrooster etc. zijn al uitgezwaaid toen ze de geest gaven (best budget) en daarna niet meer vervangen.

Leuk draadje :)

Groeten,
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Jimmeuh »

Al even weg: waterkoker, elektrisch fornuis, senseo (voor Misses staat hem er nog), ...

Nu pas de keukenweegschaal vervangen door eentje zonder batterij :)
Elektrische tandenborstel heb ik voorlopig nog maar gene nieuwe batterij gegeven. Maar zo'n ouderwets ding nu in gebruik ;)
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

Grappig, wij hebben de ouderwetse keukenweegschaal recentelijk vervangen door een digitale.

Mijn nieuwe culinaire bezigheden vroegen om een accurater weeg apparaat :)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Graag meningen, ideeën en suggesties.
Defecte koffiezetter vervangen door een exemplaar zonder warmhoudplaat (met thermos).

Is het ook hier niet belangrijk eerst te kijken wat je hebt?


There's those thinking more or less less is more
but if less is more how you're keeping score?
Means for every point you make
your level drops
kinda like it's starting from the top
you can't do that...


Komt uit de songtrack van een mooie film met een apart einde.

http://youtu.be/pRUGvArWXLk

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

In to the wild :)

Grijs gedraaid hier

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Dutch John »

Tiho,

De achterkant van de vriezer is inderdaad vrij. Nog zo'n ouwetje met een lamellenradiator.

David,

We wecken soms wat vlees. Maar in een keer 30 kg is wat veel. Niet alles kun je wecken, denk aan biefstuk of schnitzels. Varkensvlees is sowieso link.

Smeedwerk naast lasapparaat. Toekomst zal leren waar gevraagde toepassingen van te fabriceren smeedwerk heengaan. Smeden is natuurlijk de ultiem duurzame manier van metaalbewerking.

Over de wasmachine heb nog maar sluimerende gedachtes. In een bovenlader is het eenvoudig emmers (warm) water te kippen. Een zwengel aan de trommel maken lukt ook nog wel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door David86 »

Aah zo,

ja biefstuk wecken is wat zonde. Wij eten het niet , ik wil het niet betalen :) dus dat probleem kennen we niet.

Misschien een toevlucht zoeken in de engelse keuken? of amerikaanse meatloaf.

Ik heb al jaren een echte all american pressure canner van formaat op de verlanglijst staan, het is er helaas nog niet van gekomen.

Ik heb ooit eens een wasmachine gezien op fietskracht, erg intressant. Maarja de vrouw vertellen dat ze een uurtje moet trappen als mijn shirts vies zijn gaat er nog niet in :)

Maar we gaan off topic :)

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Dutch John »

David86 schreef: Mijn nieuwe culinaire bezigheden vroegen om een accurater weeg apparaat :)
Bij brouwwinkels kun je eenvoudige, maar zeer nauwkeurige weegschaaltjes tot 100 gram kopen. Een paar gram kun je er redelijk goed mee afwegen. Werken als een soort wip, steunen af op een halve maan. Heel soms vind je in kringloopwinkels nog ouderwetse briefwegers.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door deleted »

DJ,

"Cassettemes" is dat een andere naam voor een klassiek open scheermes ?
En voor de wasmachine: waarom een nieuwe kopen en aanpassen voor handwerk als er oude te koop zijn die al mechanisch zijn ?

G
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Albert van WdJ »

Je kunt veel vervangen door stekkerloos materiaal.
En er is heel veel wat absoluut niet nodig is in de huishouding.

Maar sommige apparaten gebruiken zo weinig stroom en gaan zo lang mee, dat ik er geen moeite mee heb.
Bijv. mixer, broodbakmachine (vaak alleen voor het prima kneedwerk), scheerapparaat (10 Watt, 1 minuut per dag, apparaat is meer dan 25 jaar oud).

Andere apparaten gebruiken wel meer stroom, maar worden weinig gebruikt en zijn vele jaren oud (Broodrooster, magnetron)

Alle klokken bij mij lopen op batterijen, maar bijna allemaal oplaadbaar.

De zonnepanelen zorgen er voor dat je toch wat minder moeite hebt met het energieverbruik van apparaten.
Alhoewel bepaalde apparaten, veelal kado gekregen, niet meer vervangen zullen worden.

En houtstook kan inderdaad bepaalde dingen goed vervangen.
Maar ik wordt hopelijk ook een keer oude,vent en minder energiek dan nu.
Hoe denk je dan dat hele houtgebeuren draaiend te houden?
Als je zelf geen volle emmer hout meer naar binnen kunt krijgen.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Mijn nieuwe culinaire bezigheden vroegen om een accurater weeg apparaat :)
Op marktplaats staan zeker, van dit type:
Afbeelding
die nauwkeurig tot 100 gram kunnen wegen.

Daar heb je geen batterij voor nodig ;-) Hoogstens wat ruimte :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door gerard »

Ooit was een exemplaar van dit boek in mijn bezit, maar ja.... uitgeleend en nooit weer teruggezien
Boek: Trapperkracht
Boek: Trapperkracht
Voor een evt. geintereseerde hier antiquarisch te koop http://www.deterechtekronkel.nl/a-24551 ... pperkracht

groet,
Gerard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van welke stekker heb jij onlangs afscheid genomen?

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: "Cassettemes" is dat een andere naam voor een klassiek open scheermes ?
En voor de wasmachine: waarom een nieuwe kopen en aanpassen voor handwerk als er oude te koop zijn die al mechanisch zijn ?
Je hebt het klassieke open scheermes dat werd opgevolgd door het veiligheidsmes, in de volksmond "krabbertje" geheten. Tegenwoordige natscheerders gebruiken meestal het wegwerp cassettemes met meerdere mesjes.

Het zal geen nieuwe bovenlader worden. Eerder een met een defect en bestemd voor de schrotbak. Heb je voorbeelden van oude handbediende wasmachines met trommel?
Albert van WdJ schreef: Maar sommige apparaten gebruiken zo weinig stroom en gaan zo lang mee, dat ik er geen moeite mee heb.
Klopt en ik haalde het zelf ook al aan, maar voor een deel is het natuurlijk ook sport.
Albert van WdJ schreef: Maar ik wordt hopelijk ook een keer oude,vent en minder energiek dan nu.
Hoe denk je dan dat hele houtgebeuren draaiend te houden?
Als je zelf geen volle emmer hout meer naar binnen kunt krijgen.
Albert
Daar heb je een punt. Ik hoop nog 25 jaar zelf de zaag te kunnen hanteren, maar nu al denken we na over hoe dan verder. Een mogelijke oplossing is alle bezittingen -grotendeels bestaande uit een zelfvoorzienende kleine boerderij- onderbrengen in een stichting, waarbij de beheerder van de stichting het volledige vruchtgebruik krijgt. Enige voorwaarden zijn het geheel in stand te houden en de vorige beheerder te (laten) verzorgen tot zijn dood. Nu dwalen we af. Degenen die over dit laatste verder willen discussiëren, vraag ik een nieuw onderwerp te openen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie