Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradle

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Tim »

DJ,

Er kan wel degelijk troep in zitten. Vet gaat door tot in de top van de voedselketen. IJsberen krijgen tegenwoordig al tegelijkertijd een plasser en een piemel vanwege de accumulatie van troep in zeehondjes spek.

Als je de bron kent en het goed behandelt hebt, ja.

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:IJsberen krijgen tegenwoordig al tegelijkertijd een plasser en een piemel
Ha, dus 'zo groos als een hond met drie lullen' gaat bewaarheid worden!

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Dutch John »

Chicken Power schreef:
Dealtje met de bakker voor oud brood? Gaat tegenwoordig in het beste geval naar een vergister, paneermeel van maken mag al een poosje niet meer.
Dat pikt m'n zus al in voor de paarden. Voor kippen moet je brood drogen, zodat je het kunt verkruimelen. Vers of als pap maken de chicks er een zooi van en dat trekt weer ratten aan.

Paneermeel mag niet meer van oud brood gemaakt worden?? Sh*t, zijn we zwaar in overtreding. Waarvan dan wel?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:Waarvan dan wel?
Van een 'speciaal' deeg wat alleen voor die toepassing gemaakt en gebakken wordt.

Dan heten het in enen 'çrumb’s' en is het 2 keer zo duur.

Maar weer niet zo duur als vlees of vis. Haal dat door een 'batter' (eiwitpapje) heen, dan door die crumbs, en een schnitzel van 200 gram ('ons' mag ook al tijden niet meer) bevat eigenlijk nog maar 110 gram vlees.....

Zo werkt dat vandaag de dag, en de massa roept nog 'lekker' ook.

Niet beseffend hoeveel 'vet' er met dat paneer mee komt, of dat het eiwitpapje niks met het wit van een kippenei van doen heeft, maar meer met het geïsoleerde eiwit uit een al dan niet genetisch gemodificeerde sojaboon.

In jouw voorstel zie ik werkelijk geen probleem, ik ontken die extremen niet qua DDT- en PCB problematiek. Maar zoals hiervoor geschetst werd, is m.i. buiten de orde.

Ik denk vrij zeker te weten dat het in het opfokmeel toegepaste vet van lager niveau (doch zeker verantwoord!) is, dan wat er uit jouw frietketel komt!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Tim »

Chicken Power schreef:Ik denk vrij zeker te weten dat het in het opfokmeel toegepaste vet van lager niveau (doch zeker verantwoord!) is, dan wat er uit jouw frietketel komt!
Ben ik wel met je eens. Soms weet je te veel, moeilijk mee om te gaan.

Wat een luxe trouwens DJ, een frituur!! Die had al lang niet meer bij jou verwacht :mrgreen:.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door deleted »

Ja als je geen mercedes hebt moet je kippen nemen om van het goedje af te geraken.

De effectiefste methode om voedsel om te zetten in dierlijke eiwitten is het kweken van (eetbare) insecten.
Schijnt ook nog bijzonder smakelijk te zijn en een beetje naar 'kip' te smaken.

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Chicken Power »

Hoi Tim,

Ik sprak naar Dutch John over een frietketel, de luxe frituur is iets dat jij er weer van maakt!

Met DJ heb ik toch meer de primaire beleving van een ‘dutch oven’ bij frietketel!
Gandalf schreef:Ja als je geen mercedes hebt moet je kippen nemen om van het goedje af te geraken.
@Gandalf,
Mercedes of VW of wat dan ook, geloof me nou, als je die kippen hebt, je moet wat met dat vet. Als je niks doet wordt het steeds meer. Doe het nu al een jaar of 9, bevalt prima, en in ecologische zin steeds effectiever.
Gandalf schreef:De effectiefste methode om voedsel om te zetten in dierlijke eiwitten is het kweken van (eetbare) insecten.
Wel, daar heb ik toch wat kritische kanttekeningen bij. Ik wijs het zeker niet af. Maar hoe ecologisch is het kweken?

En voor een verantwoorde aanbiedingsvorm worden die beesten dan ook nog is gevriesdroogd. Beetje realisme zou het besef doen rijzen dat marketing in de consumentenbeleving meer doet, dan echte ecologische besef dat de energiebalans waarschijnlijk niet naar de goede kant uitslaat.

Jouw reactie in deze, en die van Tim in een andere draad, doet me, ondanks jullie kritische opstelling, naar de werkelijke inhoud van de materie toch weer verschieten.

Een collega is dat (insectenspul) aan het promoten, samen met een club die ‘Bugs’ heet. Werkelijk niks te vinden over houderij- omstandigheden of antibioticagebruik.
Gandalf schreef:Schijnt ook nog bijzonder smakelijk te zijn en een beetje naar 'kip' te smaken.
Kan ik voor het eerste deel van je zin beamen, heb het allemaal geprobeerd. Naar het 2e deel; 96% van de mensen weet niet eens meer hoe kip eigenlijk hoort te smaken! Laat staan dat ze een beleving van de textuur hebben.

Binnen de orde van de galliformes worden de fazant en zelfs parelhoen (wat een gedomesticeerd dier is) als ‘droog’ ervaren. Dat ligt niet alleen aan het gebrek in bereidingsvaardigheid, maar meer aan het verknipte referentiekader van de hedendaagse supermarkt klant. Die kent alleen maar de aspecten van een 'supermalse snel klaar kipfilet' als de drager van de meest banale sauzen en kruiden.

Totaal iets anders wat hier ten huize als KIP ervaren wordt.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door deleted »

:lol:

Het "goedje"voor de mercedes was frietvet, niet kippenvet :lol: . Tenzij jij je frieten in kippenvet bakt natuurlijk.

En smaak van insecten,... had ik ook maar van horen zeggen ... vegetariër weet je nog ...

Leef- en kweekomstandigeheden, verre gevriesdroogde import ... enz ... inderdaad zal niet beter zijn dan bij het andere vlees.
Maar ik had eigenlijk een ecologisch verantwoorde kweek voor ogen bij DJ thuis. Vers, nog spartelend geconsumeerd.

En zo'n zelfstandig, voor eigen beurs, opererende 'collega' noemen ze in België een 'concurrent'.

G
PS voor gewoon vlees is een omzetting van 10 kg plantaardige eiwit nodig voor 1kg dierlijk eiwit.(rendement10%).
Bij insecten is maar 1,2 kg nodig per kg dierlijk eiwit (rendement hoger dan 80%). Moest het een kachel betreffen, dan discussieerden we er verder niet over ...
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:Het "goedje"voor de mercedes was frietvet, niet kippenvet :lol: . Tenzij jij je frieten in kippenvet bakt natuurlijk.
En ik bak frieten in kippenvet (licht gearomatiseerd met wat kerrie), en ik rij er met een VW op.
Gandalf schreef:En smaak van insecten,... had ik ook maar van horen zeggen ... vegetariër weet je nog ...
Ik begrijp het zelf opgelegde gemis van een extra dimensie.
Gandalf schreef: Leef- en kweekomstandigeheden, verre gevriesdroogde import ... enz ... inderdaad zal niet beter zijn dan bij het andere vlees.
Dus ook niet een echte oplossing, of je moet in Afrika een concentratenfabriek neerzetten. Gezien de collectebussen en andere oproepen die alweer langskomen is het misschien niet onverstandig dat men dan te aldaar de noden eens lenigt.
Gandalf schreef:Maar ik had eigenlijk een ecologisch verantwoorde kweek voor ogen bij DJ thuis. Vers, nog spartelend geconsumeerd.
Ik ben voor een tussenslag, als je dat spul daar vers hebt, voer dat aan de kiekens! Hoogwaardig dierlijk eiwit met meer smaak dan tapiocameel of sojaschroot. Ik wordt niet enthousiast bij de gedachte meelwormenfilet te moeten snijden.
Gandalf schreef:En zo'n zelfstandig, voor eigen beurs, opererende 'collega' noemen ze in België een 'concurrent'.
Oké, tussenbeiden door; conculega. Gaat mij het brood in die zin niet uit de mond stoten. Althans, niet op basis van dezelfde integriteit.
Gandalf schreef:PS voor gewoon vlees is een omzetting van 10 kg plantaardige eiwit nodig voor 1kg dierlijk eiwit.(rendement10%). Bij insecten is maar 1,2 kg nodig per kg dierlijk eiwit (rendement hoger dan 80%).
Dat noemt men de voerconversie. Vandaag de dag bij hybride vleeskuikenrassen heb je 1,85 kg voer nodig om in max. 6 weken 1 kilo slachtkuiken te krijgen (levend, ongeplukt).

Iets anders dan in de tijd van mijn opa, haantjes afmesten met een voerconversie van ca 6 tot 14 kg, bij een leeftijd van 16 tot 18 weken….

Niet helemaal gek dat er dan wat smaak en textuurverschillen zijn waar te nemen.

Toch?


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door deleted »

CP,

Ik merk het al, ik ga je niet veel meer kunnen bijleren over dit onderwerp.
Maar misschien toch dit nog:
Chicken Power schreef: En ik bak frieten in kippenvet (licht gearomatiseerd met wat kerrie), en ik rij er met een VW op.
Ik zou die frieten gewoon zelf degusteren hoor,... dat kan ook niet erg goed zijn voor die VW-motor, zo met frieten in de brandstoftank ...
G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Dutch John »

Chicken Power schreef: Vandaag de dag bij hybride vleeskuikenrassen heb je 1,85 kg voer nodig om in max. 6 weken 1 kilo slachtkuiken te krijgen (levend, ongeplukt).

Iets anders dan in de tijd van mijn opa, haantjes afmesten met een voerconversie van ca 6 tot 14 kg, bij een leeftijd van 16 tot 18 weken….

Niet helemaal gek dat er dan wat smaak en textuurverschillen zijn waar te nemen.

Toch?
Jawel, en daarom prefereer ik opa's methode. Zowel wat betreft ras als voermethode. Probeer alleen wat creatief met de voermethode om te gaan, zoals opa dat eigenlijk ook al deed. In september krijgen ze de hele omgeving als scharrelgebied ipv alleen de buitenren. Scheelt enorm in het bijvoeren.

We hebben moderne rassen opgefokt met de oude methode. Smaakt beter dan iets uit de winkel, maar nog is het vlees te snel gegroeid. Bovendien kan zo'n kuiken van het ene op het andere moment dood omvallen als het de normale slachtleeftijd gepasseerd is.

Ik ben geen vegetariër en zal dat nooit vrijwillig worden. Wat een kip tot zich neemt, lust ik niet, of moet ik op een of andere manier mbv van energie conserveren voor later datum. Kippetje doet dat allemaal voor mij, legt daarbij ook nog een ei en veraangenaamt m'n leefomgeving.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Chicken Power »

Ha, pluimgraaf!

Ik vroeg me in gemoede af hoe het met de toom stond. De eersten zouden nu burgemeester gemaakt moeten zijn.

Hoe ging het mesten verder? Nog foto’s van het koppel?
Dutch John schreef: Bovendien kan zo'n kuiken van het ene op het andere moment dood omvallen als het de normale slachtleeftijd gepasseerd is.
Nog veel uitval?
Dutch John schreef:Smaakt beter dan iets uit de winkel, maar nog is het vlees te snel gegroeid
Stom, vorige keer vergeten te vermelden. Ik weet niet of jullie echt plukken of ze op z’n Brabants stropen.

Als je ze plukt, zou je ze voor het panklaar maken, gewoon is een halve dag in de wind moeten laten afkoelen, en daarna een dag of 5 in de koeling laten rijpen. Vroeger werden de kuikens dan ook nog eerst gedarmd (verwijderen v.d. endeldarm) om doorslaan te voorkomen, maar als je die kunst niet beheerst en je houdt het bij een dag of 3 a 4, dan komt het ook goed.

Zo geslacht heet New York Dressed. Wat er gebeurt is dat je een enzymatische rijping krijgt, die bij een directe evisceratie uitblijft. Deze rijping komt de smaak en malsheid absoluut ten goede, ook bij ‘moderne’ rassen!


Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Dutch John »

Hey Cp,

Het gaat goed met de toom. Uitval heeft zich beperkt tot twee kuikens die niet wilden doorgroeien en twee stuks geplukt door een buizerd. Eerste drie hanen zijn genekt en, inderdaad, gestroopt. Volgende week weer drie en zo door tot de toom uit acht hennen en een haan bestaat. Wordt tijd dat de hennen gaan leggen, de oudste zijn 20 weken en ze krijgen 14 uur per dag licht.

Ik zal jouw manier van plukken eens proberen. Alleen de koeling wordt lastig. Denk niet dat vrouwlief op een enzymatische rijping in de keukenkoelkast zit te wachten. Gewoon plukken beheersen we overigens ook, maar doen we alleen als de kip in zijn geheel als BCC de BBQ ingaat.

Alleen de endeldarm verwijderen? En de rest? Afbinden neem ik aan? En wat met de krop?

Ongelofelijk hoeveel gratis voer je kunt krijgen bij een beetje rondvragen. M'n zus voert "oud" brood van de lokale bakker aan een tiental paarden. En houdt over.... Ik nu ook.... Zo zonde, want er is niets mis met dat brood. We eten er zelf ook van. Zwager met duizenden leghennen houdt stofzakken met stofvorming legvoer over als de silo volgeblazen is. Gooit hij normaal weg. Toch tien kg per week. Ik moet 100 kippen gaan houden...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door 12much »

Weet dat het niet op jullie slaat, maar ben er van overtuigd dat er hier meer zijn, die er voor gezorgd hebben dat Wakker Dier de NRC Charity Awards heeft gewonnen. En in die zin vond ik het toch wel passen:-)
Bijlagen
Gallus Kiloknallus.jpg
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verzameltopic hergebruik van materialen; cradle to cradl

Bericht door Chicken Power »

Ha John,
Dutch John schreef:Uitval heeft zich beperkt tot twee kuikens die niet wilden doorgroeien en twee stuks geplukt door een buizerd.
Erg netjes, dat haalt niet iedereen. Ongeacht houderijsysteem. En de helft van de uitval voor het goede doel…
Dutch John schreef:Wordt tijd dat de hennen gaan leggen, de oudste zijn 20 weken en ze krijgen 14 uur per dag licht.
Welk ras of hybride is het? Enne, nog maar weer is een keer, geen piccies van dat hele spul buiten? Ik vindt dat altijd een mooi gezicht.
Dutch John schreef:Ik zal jouw manier van plukken eens proberen.
Dat kan ook nog op 2 manieren, ‘droog’ of ‘nat’:
-Droog (als fazant, duif, patrijs): verdoven > verbloeden > plukken > darmen.
-Nat (als fabriekskuikens, tamme eenden, parelhoenders) verdoven > verbloeden > broeien op 50 – 55 graden > plukken/vegen > darmen.
Dutch John schreef:Denk niet dat vrouwlief op een enzymatische rijping in de keukenkoelkast zit te wachten.
Oké, duidelijk, maar het is op steekhoudende culinaire gronden dus nog niet voorgesteld?

Nu meer dan goed koude nachten, 2 dagen op de deel, ook niks aan de hand. Als het maar kan drogen, en er geen ander beestenspul bij kan.
Dutch John schreef:Alleen de endeldarm verwijderen?
Ja. Kan met een haakje, zoals sommige jagers dat bij wilde eenden doen. Of met de vinger. Dat is nog te zien aan een van de vingers van ons pap.
Dutch John schreef:En de rest? Afbinden neem ik aan?
Nee, slachtwarm uithalen tot darm breekt. Denk aan haringkaken.
Dutch John schreef:En wat met de krop?
Gewoon laten zitten, komt pas bij panklaar maken. Geeft daar weer aroma door langzaam gistende zetmelen.
Dutch John schreef:Gooit hij normaal weg.
Hij kan ook niet anders, risico van contaminatie is gewoon te groot. Wat niet onverlet laat dat wij er weer blij mee zijn.
Dutch John schreef:Ik moet 100 kippen gaan houden...
Doen! Naam had ik al bedacht, en we kunnen ook nog een deel gaan roken :wink: .

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie