zelfgemaakte houtkachel

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Boudewijn »

hallo,ik ben boudewijn en woon in winterswijk.ik heb in 1993 een houtkachel gemaakt met nabrander.de ketel is van buizen en plaatwerk gemaakt.Er zitten geen dure onderdelen in.de brander bestaat uit 2 remschijven van een opel record.Daar ligt een roostertje op van hittebestendig roestvrijgaas en is 15x15 cm.Er zitten geen stenen in de ketel.Er is een automatische hout invoer.ik heb er ook een buffertank bij gemaakt,een tank van 1000liter van de schroothoop en deze verlengd naar 250 cm.de waterinhoud is samen met de kachel ongeveer 2 kuub.bovenin de buffertank zitten 2 koperen tapspiralen voor de warmwatervoorziening,dat was het enige dure aan deze installatie 1800 mark.De besturing en 4weg mengklep komen van een olieketel die toen op de schroothoop lag,het is een elesta type M2055.de installatie is makkelijk in staat ons huis van 1200 kuub te verwarmen middels radiatoren en vloerverwarming.Met deze koude dagen hebben we zo,n 50 liter hout per etmaal nodig.de ketel kan opgestart worden zonder ventilator en brandt ook meestal zonder ventilator gewoon op natuurlijke trek.soms als er geen trek is moet de ventilator even gebruikt worden.hij brandt heel mooi ,niets te zien soms condens.De schoorsteen is van roestvrijstalen buizen gemaakt van 150 rond en 2 mm dik boven de ketel een stuk van 120 cm 150 enkele buis en vanaf het plafond zit er nog een 190 buis omheen ook 2 mm. de ruimte hiertussen 2 cm is opgevuld met glaswol.De buis steekt 160 cm boven plat dak uit.De schoorsteentemperatuur direct boven de ketel is net als de watertemperatuur zo rond 60 graden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door kockie »

welkom op dit forum!

:pp

Dus foto's graag! :D :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Boudewijn »

ik heb wel foto,s maar krijg ze er nog niet op Wat zou er verkeerd gaan
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door kockie »

Hier staat een gebruiksaanwijzing: viewtopic.php?f=8&t=735
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Boudewijn »

nee foto erop zetten gaat niet .als je mij je email stuurt zou ik foto,s kunnen sturen.ook is zeddam niet zo ver je zou eventueel kunnen komen kijken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door kockie »

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met m'n emailadres er in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door kockie »

DSC00008.JPG
Daar is ie dan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door mro »

Fantastisch!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Paul Joosten »

Heel bijzonder en dat draait al 25 jaar? Je was je tijd ver vooruit! Wonderlijke houtopslag, met die plastic bandjes om het hout bijeen te houden heb ik nog niet eerder gezien. Je hebt wel deze specifieke maat houtblokjes nodig om de automatische vulling te kunnen gebruiken. Hoe ben je zo op dit idee gekomen en hoe verkrijg je zo langdurig zo'n bijzondere maat brandhout? Je laat het toch niet speciaal eerst op maat zagen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Boudewijn »

het hout is afkomstig van een paar bedrijven in de buurt .het zijn grote palletten die ik ter plaatse uit elkaar haal spijkers eruit en met de fiets (gazelle tour de france van 1986) en een zelfgemaakte fietskar naar huis vervoer. op die kar kan wel 300 kg op en de balken zijn tot 2,50 lang. ik heb een cirkelzaag van 1 kw waar ik de balken en palletten op zaag.er zit een speciale aanslag op zodat ik de blokken alle precies op maat heb 17,5 cm ook zit er een grote afzuigkast op met een motor van 600 watt,er gaat niet veel langs. op de zaag zit een stelling waar ik de blokken instapel en dan een bandje erom.de bandjes zitten met een klemmetje zodat ik ze steeds weer kan gebruiken.De buitentemperatuur is dit moment 0 graden en de baan loopt 10 seconden per minuut,ik kan met een duimwieltjesteller de snelheid instellen de blokjes zijn 7,5x7,5x17,5 en 2 lagen op elkaar en de baan loopt 14 cm per uur,dat is net geen 4 blokjes per uur. heb gistermiddag nog 12 pakketten in een half uur gezaagd en gebundeld een bundel is 25 blokken,20 kg de kachel staat op de bovenverdieping en ik neem elke keer als ik naar boven ga een of 2 pakketjes mee,maar kan ook met een hijsbalkje uit het raam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Paul Joosten »

Fantastisch! Neem mijn petje diep voor je af en je zult er ongetwijfeld fit mee blijven. Dergelijke fysieke inspanning leveren is mij helaas niet vergund dus een bescheiden gevoel van jaloezie is zeker aanwezig ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

@Boudewijn,

Zoals anderen ook al hebben aangegeven: Prachtig dat je dit zo zelf hebt gemaakt, en dat het al zo lang draait. Ik weet nog dat zo rond 1985 het stoken van andere brandstoffen dan gas en olie wat meer in de belangstelling kwam. Want toen las je in de kranten af en toe een artikel over stro en houtsnippers stoken en papierbriketten maken. Maar ik was nog te jong om te begrijpen hoe dat gedaan werd.

Maar wanneer ik nu naar de foto kijk en de bijbehorende teksten, begrijp ik ook nu niet helemaal hoe e.e.a. in jouw systeem werkt.

Zou je ook een schetsje/tekening van de opbouw van de kachel willen posten? Dat zou al veel verhelderen.
(als het je niet zelf lukt om deze te plaatsen, zal kockie dat vast nog wel een keer willen doen).

Heb je deze kachel helemaal zelf gemaakt, of is het een aangepaste versie van een bestaand model?
En welke veiligheidsystemen heb je er op gezet?

Ik kan me voorstellen dat het wel eens is voorgekomen dat er nieuwe blokken werden aangevoerd, maar dat er in de kachel nog teveel aan onverbrande blokken liggen. Dat het vuur niet goed brandde, of dat er een blok is blijven hangen.
En hoe voorkom je dat het vuur richting de aanvoerlijn van hout zijn weg zoekt?

Zou mooi zijn als je dit wat meer zou willen toelichten.

Albert
Change, before you have to.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: zelfgemaakte houtkachel

Bericht door Boudewijn »

Toen we dit huis in 1974 kochten stond er een oud kacheltje op zolder ,zo,n vierkante met een kookplaat en 3 ringen er bovenop.ik dacht een thebo.Deze kachel hebben we in gebruik genomen en gestookt op afvalhout van de verbouwing enzo.later,in 1979 heb ik deze kachel verbouwd ,tenminste ik heb een nieuwe ketel met warmtewisselaar gemaakt met 2 grote gaten waar de deurtjes en het rooster en asla van de thebo zo weer in konden.het geheel aangesloten op de cv heeft dat tot 1991 gewerkt,maar het ding rookte veel en had nauwelijks rendement en verbruikte veel hout.Het binnenwerk was zo dun als zilverpapier geworden en heb er een plaat overheen kunnen maken zodat hij het nog weer kon doen.ik heb toen een nieuwe ketel gemaakt met de remschijven.via de cv stook ik dus al vanaf 1979.Dit systeem werkt helemaal andersom.Daar waar de baan in de deuropening steekt zuigt hij ook de lucht aan.deze lucht kan ik regelen met een aluminium plaatje dat boven het ingaande hout zit.Het hout moet 60 cm vallen voor het op het vuur ligt.de vlammen worden naar beneden gezogen door het gat van de remschijven .tussen de remschijven zitten schoepen waardoor de secundaire lucht voor de brander wordt toegevoerd.tussen de 2 deurtjes onder zit een luikje waaruit een vleugelmoer steekt .Daarme kan de mengverhouding afgesteld worden.De hele installatie is zo zonder tekeningen gemaakt ,er zijn dus ook geen tekeningen van.er wordt tot maximaal 70 graden gestookt,mocht de stroom uitvallen dan gaat de aandrijving van de baan uit en de ketel is met duimse leidingen aangesloten op de buffertank.als de pomp uitvalt is er nog natuurlijke circulatie en met een paar blokjes hout wordt hij nooit 100 graden.ook heb ik de baan al eens stopgezet met het hout tot in de kachel en met de hand hout van boven gevuld.het hout op de baan wordt niet heet .ik denk dat ik samen met Kockie meerdere fotos en eventueel schetsen en werking zal bespreken en hier dan plaats.Vroeger in verschillende bedrijven gewerkt met thinner trichloor methyleen enzo en heb OPS kortgeheugenstoornissen ,daarom kan ik niets met tekeningen en moet alles zo uit het hoofd terecht knutselen.speel ook wel accordeon,maar van noten gaat niet.
Plaats reactie