(eindelijk) even voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
waukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2016, 09:11
Locatie: Hoenderloo
Contacteer:

(eindelijk) even voorstellen

Bericht door waukema »

Dag mede-houtstokers:

Nadat ik vorig jaar intensief heb rondgesnuffeld op dit mooie forum, daarbij een aantal leveranciers heb leren kennen*, is het me gelukt om mijn eigen installatie te bouwen. Na een stijle leercurve (lees: rookbommen ;-) stoken we nu -met veel plezier- sinds september 2016.

Begin 2017 heb ik de installatie voorzien van diverse sensoren en Raspberry. Inmiddels ruim 2 miljoen data-punten verzameld (sensoren worden elke minuut uitgelezen) en een schat aan inzichten opgedaan bij het analyseren van de data**.

Afgelopen september heb ik een thermostatische drieweg-mengventiel toegevoegd, om de aanvoer richting woning te reguleren. (Dit was nodig omdat bij het renoveren van onze woning, kunststof leidingen zijn geïntroduceerd; die verdragen geen 90 C, heb ik geleerd...) De helft van de woning is gereed, ik zit nu met een mix van vloerverwarming en ouderwetse radiatoren.

Ik heb een schematisch plaatje van de situatie gemaakt:
Atmos_Layout.png
Ben het expansie-vat vergeten in te tekenen. Deze is met 600 liter wat ruim bemeten (lang leve marktplaats, 300 liter had ook volstaan).

De woonkamer en kantoor zijn dit jaar gerenoveerd, oude houten vloer verwijderd, 60cm diep afgegraven en vanaf het zand als volgt opgebouwd:
- 35cm dikke EPS isolatieplaten
- 15cm gewapend beton
- reflecterende folie
- vloerverwarming
- 8cm cement-dekvloer
- 1,5cm graniet
- nieuwe kozijnen met HR++ beglazing

Mega groot verschil qua leef-comfort met de oorspronkelijke situatie (uit 1941). Evenzo voor wat betreft hout-consumptie. Vorig seizoen hebben we zo'n 20 cuub verstookt. Als ik mijn data mag geloven, zal ik dit jaar wel eens op 12 cuub kunnen uitkomen. (en dan gaan we volgend jaar de andere helft van de woning nog doen).

Enfin, het is een wat lange intro geworden. Mochten er mede-stokers zijn die ik kan helpen met hun installatie en/of data collectie & analyse, laat maar weten, kom maar langs. Evenzo als je mij inspiratie of optimalisatie kunt geven :-)

Gr. Wouter Aukema.

*
Mbt. leveranciers: het zou mooi zijn als mbv dit forum de cowboys van de vakmensen gescheiden konden worden.
De (officiële) Atmos leverancier van mijn installatie bleek een cowboy, met alle consequenties van dien...

**
Mbt. data collectie en analyse: ik werd geïnspireerd -en geholpen- door Kockie, nogmaals dankjewel voor die jump-start.
Inmiddels heb ik er live-monitoring bij ontwikkeld, zodat ik niet meer telkens naar de garage hoef om de status van de stook te checken.
In de komende weken ga ik mijn oplossing knuppen aan de Hue verlichting (lampen geven signaal als ik hout moet bijvullen of buffer raakt leeg), als ook home-assistant.io.
atmos_analysis.png
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: (eindelijk) even voorstellen

Bericht door kockie »

Hallo Wouter,
Ik zie dat ik echt eens op bezoek moet komen voor verbetering van mijn systeem....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: (eindelijk) even voorstellen

Bericht door wbe »

ligt het aan mij of zit de pomp van het buffervat naar de woning op de verkeerde plek getekend ?
waukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2016, 09:11
Locatie: Hoenderloo
Contacteer:

Re: (eindelijk) even voorstellen

Bericht door waukema »

Scherpe observatie, ik pas het plaatje aan:
Atmos_Layout.png
Plaats reactie