Ook ik wil me even voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tom17
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2017, 19:50

Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Tom17 »

Hallo allemaal,

Paar weken geleden bij toeval op dit forum terecht gekomen. Ik zocht meer achtergrond informatie over warmtepompen, vloerverwarming en SolarFreezer.
Nah, ik kwam meer tegen dan dat ik verwacht had :)
Veel draadjes gelezen, vele meningen ook. Ook zag ik dat er hier en daar wat mensen zitten die mij wellicht verder kunnen helpen.

Medio december voor 6555 Wp panelen op mijn dak gekregen (2-kapper, 2001 opgeleverd, nog beter isoleren gaat niet meer).
Eigen verbruik ligt rond de 4000 kWh/jaar. Overschoot is bedoeld om ons gas-verbruik (800-1000 kuub/jaar) naar 0 te brengen.
Dacht aan een WarmtePomp in combi met de EnergyPanelen en Vloerverwarming, naast de al bestaande zonneboiler.

Op termijn wil ik in onze eigen energie behoefte zelf-voorzienend zijn.
De Tesla Model 3 is gereserveerd, ik heb nog een dak over (West) mocht ik nog meer nodig hebben.
Heb gekeken naar naar WindWokkels én van onze Nederlandse vinding: The Archimedes. Vind ik ietwat spannend (geluid?, kosten?, mag het?)
Ook heb ik gekeken naar glas op glas panelen voor een carport, kom daar ook erg leuk spul voor tegen.
Voor batterijen wacht ik even. Het Salderen is voorlopig goed geregeld en je krijgt nog iets terug voor de over-productie. Daarnaast zijn ze nu nog een beetje te duur. Gaat goed komen, let maar op.
Enfin, Ik probeer mijn steentje bij te dragen...

De uiteindelijke vragen plaats ik graag in een desbetreffend draadje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door kockie »

Welkom, een nieuwe techno-optimist op dit forum. Probeer ons (dan spreek ik even over de techno-wat-minder-optimisten) eens te overtuigen waarom het allemaal goed gaat komen (niet bedoeld als aanval, maar als prikkeling :geek: )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Pietje »

Welkom!

Ik heb andere manieren om een steentje bij te dragen, en dan vooral om er voor te zorgen dat er minder stenen nodig zijn ;-)

ik had nog nooit gehoord van de Archimedes windmolen. Start maar eens een topic hierover in het windmolen gedeelte; daar zit een groep experts in. Ben benieuwd!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Chevman »

Hoi welkom,
ik heb de The Archimedes gezien prijs ligt rond de 8.000 euro.
Voor het zelfde geld kun je veel zonnepanelen leggen met een Tesla erbij.

Ik probeer al een tijdje een 2e hands te kopen maar de installateur weet nog niet wat zijn klant ermee wil doen is namelijk een overheids instelling.

Opbrengst viel tegen maar dat lag meer aan de plaatsing van de molen.
Hij moest prominent zichtbaar zijn als promotie van de overheid. lol
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Tom17
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2017, 19:50

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Tom17 »

kockie schreef:Welkom, een nieuwe techno-optimist op dit forum. Probeer ons (dan spreek ik even over de techno-wat-minder-optimisten) eens te overtuigen waarom het allemaal goed gaat komen (niet bedoeld als aanval, maar als prikkeling :geek: )
Ik doel dan voornamelijk op de batterijen tbv energie-opslag (eigen gebruik). Momenteel zijn er verschillende (grote) bedrijven bezig met het onderzoeken, ontwikkelen en produceren van batterijen op basis van verschillende technologieën. Het gaat hard!
En dat baseer ik op de verschillende bronnen die ik daarvoor tot mijn beschikking heb :)

enne...
Techno-optimist? Ik wist nog ineens van dit 'hokje'.
Anderen overtuigen?
Ben dat niet van plan. Ieder mag zijn eigen ideeën hebben. Ik luister, vraag door en trek mijn conclusies.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Dutch John »

Welkom op dit forum.

Je bent optimistisch over (nog te realiseren) technologie. Heb je zelf ook een technische achtergrond? De meeste hoogopgeleide techneuten mogen graag elke nieuwe technologie doorrekenen (vermits ze geen verborgen agenda hebben). We leven namelijk in een wereld waar alles technisch maakbaar is, maar de moderne maatschappij is economisch gericht: je kunt de mooiste duurzame techniek bedenken, maar als aan het eind van de reis het getal onder de streep negatief is, dan sterft het project. Als de financiële ROI faalt, dan doet de energetische dat zeker. Die laatste bepaalt uiteindelijk de werkelijke duurzaamheid.

Kun je wat getallen spuien over nieuwe accutechnieken?
Hoe gaan de Archimedes turbine om met de limiterende wet van Betz?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Blijfhopen »

Op gevaar af dit draadje te vervuilen.
Gezocht op Google naar de Wet van Betz. Terechtgekomen op onderstaande site.
Lees vooral ook de commentaren.
http://www.skepsis.nl/blog/2014/08/geba ... ndturbine/
GdeJ denkt met u mee.
Tom17
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2017, 19:50

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Tom17 »

Dutch John schreef:Welkom op dit forum.

Je bent optimistisch over (nog te realiseren) technologie. Heb je zelf ook een technische achtergrond? De meeste hoogopgeleide techneuten mogen graag elke nieuwe technologie doorrekenen (vermits ze geen verborgen agenda hebben). We leven namelijk in een wereld waar alles technisch maakbaar is, maar de moderne maatschappij is economisch gericht: je kunt de mooiste duurzame techniek bedenken, maar als aan het eind van de reis het getal onder de streep negatief is, dan sterft het project. Als de financiële ROI faalt, dan doet de energetische dat zeker. Die laatste bepaalt uiteindelijk de werkelijke duurzaamheid.

Kun je wat getallen spuien over nieuwe accutechnieken?
Hoe gaan de Archimedes turbine om met de limiterende wet van Betz?

Groet,
DJ
Thanks!
Ik heb inderdaad een technische achtergrond (HTS E - TCK => combi hardware + software). Ik zoek erg graag dingen uit :)
Ben zo'n 20 jaar actief in de (embedded) ICT en heb rollen bekleed als programmeur, architect en nu informatie-analist. Ik sta in de klei en ben absoluut geen theoreticus.
Persoonlijk baal ik ervan dat de moderne maatschappij heel economisch gericht is. Tuurlijk, ROI is een belangrijke factor. Maar moet dit de belangrijkste factor zijn?
Voorbeeldje: De ROI op mijn zonnepanelen is 15 jaar, mede daar ik de BTW niet terug kan krijgen opdat we beide een eigen bedrijf hebben. En toch koop ik ze!

Ik snap niet goed waar je op doelt mbt getallen spuien over nieuwe accutechnieken.
Voor de Archimedes turbine / wet van Betz (nog nooit van gehoord, dank!) kun je hier denk ik je hart ophalen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door Dutch John »

Nou, hart ophalen.... Het artikel bevestigt mijn ervaring met kleine windturbines. Leuke hobby, maar op het moment dat je er energetisch aan gaat rekenen, kan het maar op een paar plekken in Nederland uit. Verder pas interessant als je geen toegang hebt tot het elektriciteitsnet.

Getallen over accu-opslag: wat zijn de kosten per opgeslagen kWh? Een stap verder dan economie: als je de EROEI van een zonne- of windsysteem kent, hoever daalt de EROEI na toevoeging van een accu-systeem?
Honderd jaar geleden hadden we duurzamere accu's dan nu. Dus de huidige ontwikkeling heeft naar mijn idee een wat andere agenda.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ook ik wil me even voorstellen

Bericht door mro »

Blijfhopen schreef:Op gevaar af dit draadje te vervuilen.
Gezocht op Google naar de Wet van Betz. Terechtgekomen op onderstaande site.
Lees vooral ook de commentaren.
http://www.skepsis.nl/blog/2014/08/geba ... ndturbine/
Al die megawatts die door windmolens 'uit de lucht worden geplukt'. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat men hierbij stil zal staan, vanaf welk aantal windmolens en hun totale vermogen beginnen deze invloed te hebben op het klimaat?

Links- of rechtsom, men komt toch altijd uit op veel minder energie te verbruiken om erger te voorkomen...
Plaats reactie