Even voorstellen dan maar

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Even voorstellen dan maar

Bericht door sjender »

Hallo allemaal,

Ik ben Sander en lees al geruime tijd mee op dit forum.
Vandaag toch maar even geregistreerd.

Ik ben een fan van alles wat met duurzaamheid te maken heeft.
Binnenkort (begin 2017) ga ik beginnen met het zelf bouwen van een vakantiechalet in de Ardennen.
De bedoeling is dat dit huis (nagenoeg) geen energieverbruik gaat krijgen.
De bouw ervan zal enkele jaren gaan duren (omdat ik alles zelf ga doen) en hou ik bij in een blog (http://www.chaletblog.nl) (weet niet of ik de link hier mag plaatsen??).

Hier thuis (in NL) ben ik ook druk bezig om alles ecologisch gezien op orde te krijgen.
We hebben al enige tijd zonnepanelen, voldoende voor eigen gebruik, met 100KWh overschot per jaar ongeveer.
Overal LED verlichting en A+ apparatuur.
Volgende stap is de verwarming en isolatie.
Op de planning staan:
- alle ramen vervangen voor triple of HR++ glas (afhankelijk van zonnerichting)
- MV vervangen door WTW
- Extra 10CM dakisolatie
- Zoneverwarming
- HoutCV kachel met buffervaten voor sanitair en verwarmingswater.
- PUR vloerisolatie in kruipruimte

Dit alles wordt ook (minimaal) in ons nieuwe chalet toegepast, met nog enkele toevoegingen zoals een douche WTW, 38cm dak en gevelisolatie (R waarde rond 11).

Ik zal nog een hoop vragen hebben, vandaar mijn aanmelding op dit forum.
Laatst gewijzigd door sjender op 28 dec 2016, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door kockie »

Welkom!

Hoe vaak en hoe verwacht je naar het chalet te gaan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door sjender »

Om te bouwen bedoel je?

Ik ga ongeveer 12 keer per jaar.
4 x 9 dagen (week + 2 weekenden)
8 lange weekenden (vr-ma)

Met de auto (verbruik 3.8/100).

Een (betaalbare) elektrische auto redt dat stuk nog niet helaas, anders had ik vorig jaar voor een elektrische auto gekozen.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door Pietje »

Welkom!

Ik zie dat voor jou "duurzaamheid" voornamelijk betekent "minder energie". Voor mij betekent "duurzaamheid" "lang vol te houden". Dat betekent dat je ook kijkt naar hoeveel energie gebruikt is om de besparing/opbrengst te realiseren. En dan blijken veel besparingen (energetisch dan) niet uit te komen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door sjender »

Hoi,

Wat bedoel je precies met "lang vol te houden"?
Dit gaat toch wel gepaard met ecologische oplossingen neem ik aan?
Kan je voorbeelden noemen?

"Duurzaam" betekent voor mij "Op de meest milieuvriendelijke manier aan energie komen of besparen".
Ik weet dat (vrijwel) alle vormen van 'groene' energie in het begin flink wat energie nodig hebben om tot stand te komen.
Denk hierbij aan fabricage van bijvoorbeeld zonnepanelen of windmolens, etc.

Mijn doel is echter om de balans naar de goede kant te trekken door voor oplossingen te kiezen die bewezen effectief zijn.
Ik vermoed (zonder enige onderbouwde achtergrond) dat je snel op het punt komt dat je 'goed bezig bent'.

Ik zie mezelf niet als een wereldverbeteraar, maar ik ben wel van mening dat ik een heel stuk beter bezig ben dan de gemiddelde persoon die zich totaal niet druk maakt over waar hun energie vandaan komt of hoeveel ze ervan gebruiken/verspillen.

De enige omgeving die ik duurzaam kan maken is die van mezelf, en dat is mijn doel.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door Pietje »

sjender schreef:Wat bedoel je precies met "lang vol te houden"?
Lang (= bijv. 1000 jaar) volhouden wil zeggen: geen bronnen gebruiken die kunnen opraken, en geen afval produceren dat niet hergebruikt wordt (of bij de recycling bronnen vereist die opraken).

Bijvoorbeeld: hoe lang kan de mensheid het volhouden om elke maand naar de Ardennen te rijden? Enkel zolang er olie is om autos te maken en te laten rijden. Nadat de olie op/teveel-energie-kost-om-te-winnen is, is dat niet meer mogelijk. Dus dat hou je niet lang vol.
Hoe lang kun je PUR maken? Zolang er olie is. Het afval van PUR is niet zomaar hergebruikt.
Hoe lang kun je PV-panelen maken? Grondstoffen ervoor zijn niet oneindig, er blijft olie nodig voor de extractie (shovels rijden nu eenmaal niet op stroom), en de EROEI van PV is te laag om deze maatschappij (die oa nodig is PV te maken) .

Als je op deze manier naar de wereld kijkt (en het lijkt me verstandig dat te doen) dan kun je het overgrote deel van deze maatschappij zo wegstrepen, omdat het niet duurzaam is.

Terug naar jouw project; hoewel het initiatief prima is, denk ik dat je in de uitwerken de oplossingen in een te eng/nauw paradigma uitwerkt. Just my five cents :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door dormos »

Pietje,

Goede discussie, maar het komt er volgens mij op neer dat iedereen zijn eigen grens heeft voor wat betreft concessies doen tbv duurzaamheid.
Jij gaat daar een stuk verder in dan vele anderen, maar ook weer minder ver dan sommig anderen.
Zo zaag jij tijdens de bouw met een kettingzaag (kan ook met de hand), gebruikt de skidster (hand/paardenkracht) en ik neem aan dat je strobalen ook niet met de hand geraapt en geperst zijn? Dit is geen kritiek op jou, maar in de ogen van mensen die "verder" zijn ben jij weer niet duurzaam genoeg bezig.
Ik denk dat het goed is om te laten zien wat je zelf doet (leading by example), maar het gevaar van een opgeheven vingertje naar anderen of borstklopperij ligt snel op de loer. Het gevolg kan dan makkelijk zijn dat mensen helemaal niet meer willen luisteren.

Je aanname over EROEI van PV is volgens mij achterhaald. In een recente publicatie in het gezaghebbende tijdschrift Nature Communications staat het volgende:
Energy pay-back times drop from around 5 years in
1992 to around just under 1 year for poly-Si and just over 1 year
for mono-Si PV systems currently


Hele artikel: https://www.ensoc.nl/uploads/content/en ... ms2016.pdf

Nog een recente publicatie, EROEI van 11-12:

http://www.resilience.org/stories/2016- ... ic-energy/

EROEI's van minder dan 1 zijn volgens mij achterhaald of te vinden op sites van klimaatcritici.

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 29 dec 2016, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door Rob van Rotterdam »

dormos schreef:... Zo zaag jij tijdens de bouw met een kettingzaag (kan ook met de hand), gebruikt de skiester (hand/paardenkracht) en ik neem aan dat je strobalen ook niet met de hand geraapt en geperst zijn? (...) Ik denk dat het goed is om te laten zien wat je zelf doet (leading by example), maar het gevaar van een opgeheven vingertje naar anderen of borstklopperij ligt snel op de loer. Het gevolg kan dan makkelijk zijn dat mensen helemaal niet meer willen luisteren.
Een heel goede reactie.
Sjender zoekt zijn eigen weg en daar is niets mis mee. Beter stimuleren en waar mogelijk terzijde staan, dan iemand wijzen op de spreekwoordelijke splinter en de balk in het eigen oog ongenoemd laten.
Rob
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door Joepie »

TS stelt zich gemotiveerd hier voor en wordt gelijk afgebrand op zijn goede intenties.
Flauw hoor. Welk doel wordt daar mee gediend?

Duidelijk is dat TS zich meer met het milieu inlaat dan de gemiddelde Nederlander. Dat streven is een compliment waard. Dat vergroening een initiële kost met zich mee brengt die mogelijk wordt gemaakt door fossiele bronnen, is geen argument om dan maar niets te doen. Dan verandert er namelijk niets en gaat alle fossiel uiteindelijk ook gewoon de lucht in.

De beste besparing die uitermate goed rendeert, en die heel goed als 'duurzaam op de zeer lange termijn' kan worden bestempeld, is de beslissing om geen kinderen te nemen. Geen kinderen is geen voortzetting of verbreding van je ecologische voetafdruk.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door kockie »

Tja, je kunt het afbranden noemen, ik noem het bewust maken.

Energie besparen is prima, zeer toe te juichen zelfs. Een (extra) huis bouwen is leuk, maar je kunt je dan wel afvragen hoe "duurzaam" dat is. Heen en weer rijden naar een vakantiehuis is per definitie niet duurzaam, of je moet het met de fiets doen.

Over balk en splinter: https://permies.com/t/3069/Wheaton-Eco-Scale nu met mooi plaatje!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door sjender »

Het was niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten :D .

Ik denk dat iedereen op z'n eigen manier hier op het forum de duurzaamheid bedrijft...
Sommigen gaan verder dan anderen, dat zal altijd zo zijn.

Ik rijdt bijvoorbeeld wel 1 keer in de maand naar de Ardennen (560km heen en weer).
Maar ik werk vanuit huis en alle tripjes binnen 10km (sporten, kleine boodschapjes, kinderen weg brengen, etc.) doe ik op de fiets.
Waardoor ik per saldo misschien minder rijdt (750km p/m) in mijn speciaal uitgekozen zuinige auto (gem. 3.8/100) dan iemand die iedere dag een half uur heen en weer naar kantoor rijdt á 50km in een minder zuinige auto.

Ben ik 100% ecologisch neutraal?
Nee, bij lange na niet helaas, maar ik doe mijn best om zo ver mogelijk te komen.
Dat varieert van 50% van mijn groenten zelf te verbouwen met eigen gemaakte compost tot het installeren van zonnepanelen bijvoorbeeld.

Ik heb nog veel te leren en ik wil nog veel leren, vandaar mijn aanmelding op dit forum... :D
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door dormos »

En als jou referentiekader is dat alles op de fiets kan/moet, dan is elke autokiliometer er 1 teveel. Ik vindt het knap als iemand alles op de fiets doet, maar ik wil/kan het (nog?) niet.
Het referentiekader zou kunnen zijn dat TS een huis hier heeft en er 1 in de Ardennen wil, bij beiden niets aan energiebesparing zou doen en er met een Porsche Cayenne naar toe rijdt.
In plaats daarvan maakt hij zijn gewone huis zo zuinig mogelijk, wil z'n vakantiehuis energieneutraal uitvoeren en rijdt er in een redelijk zuinige auto naar toe.
Volgens mij is dat gewoon winst voor het millieu en duurzamer (niet het duurzaamst).
Niet iedereen is bereid om in een Tiny Home met een grote moestuin helemaal zelfvoorzienend te gaan leven.
Of om bij de Wheaton Eco Scale te blijven; niet iedereen heeft de ambitie om op dat gebied een 10 te willen zijn.
Ik denk dat het commentaar in je infograpic na "observation 2" de lading wel redelijk dekt. Stel aanpassingen voor die binnen het bereik van de ander liggen en houdt dingen die een stap te ver zijn voor je. Misschien dat door het nemen van de eerste stappen de stappen die nu buiten bereik lijken wel binnen bereik komen.

Groet,

Hans
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door sjender »

dormos schreef:Het referentiekader zou kunnen zijn dat TS een huis hier heeft en er 1 in de Ardennen wil, bij beiden niets aan energiebesparing zou doen en er met een Porsche Cayenne naar toe rijdt.
In plaats daarvan maakt hij zijn gewone huis zo zuinig mogelijk, wil z'n vakantiehuis energieneutraal uitvoeren en rijdt er in een redelijk zuinige auto naar toe.
Volgens mij is dat gewoon winst voor het millieu en duurzamer (niet het duurzaamst).
Zo denk ik er ook over...

En waar de een wat vaker de auto pakt, gebruikt de ander een kettingzaag en kloofmachine om brandhout te krijgen.
Het is eigenlijk appels met peren vergelijken.
En de vergelijking wil je ook niet maken, want ik denk dat we hier met z'n allen proberen het zo goed mogelijk te doen.
En op de punten waar we misschien wat steekjes laten vallen, pakken we ze op andere punten weer terug.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Even voorstellen dan maar

Bericht door Pietje »

Mooie discussie, kan niet vaak genoeg gevoerd worden! :D

Natuurlijk bepaalt iedereen zijn/haar grens / concessie. Maar dat kan pas als je genoeg informatie hebt.

Ik ben niet roomser dan de paus, maar maak bewust gebruik van wat ik gebruik. En geniet daar van; dat is misschien nog wel het belangrijkste... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie