Walltherm en de juiste installatie

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Manuel72
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2016, 12:04

Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Manuel72 »

Bij deze wil ik me graag even voorstellen.
Mijn naam is Manuel en woon in Putten, bij Amersfoort.

Na de laatste 2 jaar regelmatig op dit forum als bezoeker aanwezig te zijn geweest, nu toch een account aangemaakt.
Ik moet zeggen dat ik soms sta te kijken van de kennis die hier aanwezig is voor wat betreft houtvergassers en de aansluiting ervan.

4 jaar terug zijn we in een oude boerderij komen wonen, die aan verbouwing toe was.
Begonnen met de rieten kap en verder voornamelijk binnen, verdiepingsvloer isoleren etc.
De boerderij is 15 jaar terug al een keertje aangepakt en is toen voorzien van dubbele beglazing, spouwmuren met isolatie, vloer met isolatie (6cm...) en vloerverwarming.
De boerderij is 20mx11m, de boven verdieping is nu opslagzolder en wordt (nog) niet bewoond. We zijn een gezin van 4 en alles past (voorlopig) beneden.

Omdat ik nagenoeg alles zelf probeer te doen duurt alles wat langer :fff .
Hoe staat het er nu voor?
2 jaar geleden een Walltherm houtvergasser gekocht (was toen nodig omdat hij redelijk strak ingebouwd zou worden in de oude schouw), lage temperatuur convectie radiatoren in de woonkamer en keuken opgehangen.
We hebben een CV Nefit Ecomline HR met CV Boiler 40Kw (15jaar) staan die nu alles verwarmt (radiatoren, vloerverwarming en SWW). Die opstelling kan voor een deel hergebruikt worden icm de houtvergasser.

En nu moeten buffervat en andere benodigdheden aangeschaft worden om het alles te kunnen aansluiten.

Ik zou wat wat advies van de kenners waarderen, omdat ik er na vele posts te hebben op nagelezen, toch nog met veel vragen zit.

Eerst en vooral de grootte van de buffer...
Eerst dacht ik aan 1000L (kachel is 15kW waarvan 12 richting buffer zal gaan), maar wil op termijn graag zonnecollectoren op het dak leggen om in de zomer minder te moeten stoken. Moet ik dan voor groter gaan? Ook om in de winter wat meer reserve te hebben en niet meteen continu te hoeven stoken?
2 spiralen (1 voor zonnecollector en 1 reserve).
Indien meer dan 1000L heb ik een probleem met de deur doorgang naar de bijkeuken, 81cm. Dan moeten het ofwel 2 buffers worden of 1 op maat gemaakt (duurder!).

Dit alles in combi met een friswaterstation met plaatwisselaar aangesloten op bovenkant buffer.

Mochten er wat mensen een soortgelijke opstelling hebben draaien en daarover wat wensen te delen dan zou ik dat super vinden.

Met vriendelijke groet,
Manuel
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door GTV6 »

Voor die 12 kW waterzijdig is 1000 liter ruim voldoende.
Maar die 12 kW afgezet op je gasketel van 40 kW geeft te denken. Of deze gasketel moet veel te groot zijn.
Om die buffer van 20 naar 80 te stoken ben je 6 uur bezig, zonder afname.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Ruuben »

Manuel72 schreef:Bij deze wil ik me graag even voorstellen.

2 spiralen (1 voor zonnecollector en 1 reserve).
Indien meer dan 1000L heb ik een probleem met de deur doorgang naar de bijkeuken, 81cm. Dan moeten het ofwel 2 buffers worden of 1 op maat gemaakt (duurder!).

Dit alles in combi met een friswaterstation met plaatwisselaar aangesloten op bovenkant buffer.

Mochten er wat mensen een soortgelijke opstelling hebben draaien en daarover wat wensen te delen dan zou ik dat super vinden.

Met vriendelijke groet,
Manuel

1 SPIRAAL is genoeg als je daar je zonneboiler collectoren tzt op wil aansluiten. Je verwarming kan rechtstreeks op de buffer, evenals je walltherm.
Friswater station is achterhaald; neem hygiene spiraal in je buffer. Scheelt veel techniek, electra en aanschafkosten. De warmwaterkant sluit je aan via solar-mixventiel (is hoge temperatuur geschikt) aan op de koudwater inlaat van je combi cv ketel; geen omkijken meer naar warmwater. Elke moderne ketel is ZB (zonneboiler) geschikt. Maar check het wel even.

1000 liter is mooie maat. Past prima door deurpost, zonder isolatie was mijn buffer van 1000 liter 79cm; die zet je op de installatieplek weer omheen. (ik kocht hem via 123 kamin randje duitsland) In de zomer hoef je met een beetje zonnecollector echt niet meer te stoken hoor.
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2013, 23:37
Locatie: Zaffelare, Oost-Vlaanderen, België

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Caelan »

Dag Manuel,

Ik heb een gelijkaardig systeem met een walltherm opgesteld dat ik binnen kort voor de eerste keer ga opstarten (spannend), dus mijn input is momenteel eerder theoretisch dan proefondervindelijk.

Ik heb gekozen voor een buffer van 1500L met 2 spiralen voor de zonnecollectoren (12m² vlakke plaat) en 1 voor hygiënisch warm water.
Het voordeel van 2 spiralen voor je zonnecollectoren is dat je sneller nuttige warmte zal hebben voor je hygiënisch warm water doordat je eerst enkel het bovenste deel (in mijn geval +- 500L) sneller op hogere t° krijgt alvorens de rest van de buffer op te warmen. In de tussenseizoenen ga je daarom minder moeten naverwarmen om sanitair warm water te hebben.

Met 1000L zit je normaal al goed voor het vermogen van je vergasser en collectoren .... 1500L geeft je nog wat meer capaciteit om de stookintervallen te vergroten of in de zomer een paar dagen minder weer te overbruggen. Indien je beperkt zit in doorgang kan je om diezelfde redenen opteren voor 2 buffers (eventueel elk wat kleiner vb 2 x 800l) waarvan je er 1 voorziet van 2 spiralen (1 zonnecollector + 1 hygiënisch warm water) en de 2de enkel een spiraal voor de zonnecollector, en beide natuurlijk aansluiten op je vergasser. Dan werk je eigenlijk volgens hetzelfde principe als bij mij hierboven, behalve dat je buffers naast elkaar staan in plaats van gestratifieerd boven elkaar in 1 vat. Je laat je systeem zich dan eerst richten op de buffer met de hygiënische spiraal (en een zonnecollector-wisselaar) en neemt voor je verwarming af van de tweede buffer. Om je energie zo efficient mogelijk te gebruiken laad je niet eerst de eerste buffer volledig tot 85° graden en dan de andere, maar spreid je beter.
Ik ga starten met een instelling waarin ik buffer 1 (bovenste zone 500L bij mij) opwarm tot +-60°, dan overschakel op buffer 2 (bij mij onderste zone 1000L) en die laat opwarmen tot vol vermogen. Van zodra je eerste buffer onder de 60° valt, schakelt je systeem weer naar bijladen op buffer 1. In mijn geval moet ik door de stratificatie niet kijken naar bijladen tot vol vermogen op de bovenste zone. Als de onderste zone op t°max zit , is de bovenste dat zoiezo ook. Bij 2 buffer naast elkaar dien je wel nog eens naar buffer 1 terug te gaan als buffer 2 op vb.50° zit en eens buffer 1 volledig is opgeladen schakel je terug naar buffer 2 tot t°max.

Omdat ik nog niet weet hoeveel extra bijverwarming ik nog nodig ga hebben (ik verwacht weinig omdat ik met zeer hoge isolatie-waarden zit en de walltherm zoveel mogelijk wil gebruiken), heb ik in eerste instantie enkel een elektrische weerstand bijplaatst net onder de bovenste zone van 500L en ongeveer ter hoogte van het aftappunt voor de verwarming. Ik verwacht deze op termijn te houden en op te vangen met fotovoltaïsche panelen. Ligt het verbruik toch te hoog, kan ik alsnog andere externe bronnen overwegen. Ik heb mijn buffer ook geplaatste in een aparte technische ruimte die ik na alles goed getest te hebben van boven tot onder volprop met isolatie ( de essentiële onderdelen moeten uiteraard bereikbaar en controleerbaar blijven)
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Ruuben »

Caelen,
Ik wil wel een kanttekening maken bij je doel van hogere temperaturen als doel van je zonneboiler door hoog te laden.
Je opbrengst gaat daar wel door omlaag en je verliezen nemen toe.
Als je een flauw zonnetje hebt haal je geen hogere temperaturen. Maar wel veel lauw water.
Ik laad dus ook niet met spiraal maar met platenwisselaar en voed hoog, en trek water naar de platenwisselaar onderuit de buffer om de delta-t zo groot mogelijk te houden = oogsten.
Ik haalde vandaag 17kwh. 183 buizen,
Laatst gewijzigd door Ruuben op 06 dec 2016, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2013, 23:37
Locatie: Zaffelare, Oost-Vlaanderen, België

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Caelan »

Ik voel me nog blind zolang ik onvoldoende meetwaarden van m'n systeem ken, dus ben ik nog voorzichtig in wat ik schrijf ... ( ik kijk ernaar uit de komende jaren wat wijzer te worden :wink: )

Het klopt dat je wat meer verlies zal hebben door je collector-systeem sneller op hogere temperatuur te brengen. Dit dan vooral in transport, in je buffer kan je dit beperken door erg goed te isoleren (in mijn geval de standaard isolatie van de buffer met nog ruim een halve meter extra isolatie rondomrond) .
Je beperkt dit wel door de gewenste temperatuur van het hoogste deel van je buffer niet te hoog in te stellen (net genoeg om tapwater van 40° te krijgen) en in je laadlogica is natuurlijk voorzien dat je collectoren toch overschakelen naar het onderste deel van je buffer (of tweede buffer als je ze naast elkaar zet) als delta-t° te laag wordt voor het hoogste deel, zelfs als je daar de gewenste t° nog niet bereikt hebt. Zo oogst je ook bij weinig zon.

Het lijkt me dus een keuze tussen zoveel mogelijk energie opslaan in je buffer en wat langer bijverwarmen, of iets meer verlies maar sneller autonoom werken. Als je je collector - oppervlak of je aantal buizen voldoende groot neemt, zou ik voor het tweede gaan, maar een systeem met meer capaciteit kost ook wat meer, dus dan wordt het een economisch vraagstuk.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein
Manuel72
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2016, 12:04

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Manuel72 »

@Ruuben:
Friswater station is achterhaald; neem hygiene spiraal in je buffer. Scheelt veel techniek, electra en aanschafkosten.
Ik ben het eens dat een friswaterstation een extra pomp en leidingwerk kost, maar waarom is dit achterhaald?
Kostprijs hygiënespiraal vs. friswaterstation kunnen op €200,- na weggestreept worden.

Ik ging ervan uit dat bij een buffer die niet volledig op temperatuur is, een hygiënespiraal minder rendement geeft.
Omdat het hete water door de stratificatie boven in de buffer zit zou je toch sneller heet SWW hebben met een plaatwisselaar? Die gebruikt alleen het bovenste deel van de buffer.

Dit station had ik op het oog:
https://www.heizungsdiscount24.de/regel ... ar2-l.html

http://www.ta.co.at/de/produkte/frischw ... ation.html

Heeft iemand ervaring met zo een voormengset? Is deze noodzakelijk of zou de temperatuur vanuit de buffer nooit te hoog worden?

Niet dat ik hier meteen voor wil gaan, maar ik wil graag de voor en tegens op een rijtje zetten...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

Manuel,

de voormenger zou ik zeker zetten. Dit zorgt ervoor dat er nauwelijks/geen kalkaanslag wordt gevormd in het Friwa. Er zijn nadelen maar zeker ook voordelen.

Het belangrijkste argument voor mij was dat de buffer tot de laatste druppel warm water leeggetrokken kan worden. Dit zorgt ervoor dat ik langer via mijn zonnecollector kan werken. Is er toch onverwacht geen zon, heb ik binnen de 3 minuten warm sww via de cv die de kop van de buffer verwarmt. Ik kan mijn cv dus ook langer volledig uitgeschakeld laten (stekker uit). Er is veel meer warm water nodig vooraleer een sww-spiraal voldoende warmte krijgt en je moet dus sneller gaan bijverwarmen wil je een warme douche hebben.

Elektriciteitsverbruik is verwaarloosbaar. Er zit bij mij een pomp met drie standen in en die draait op de laagste stand (30W). Deze wordt dan nog gemoduleerd in functie van het afgenomen debiet. En draait daardoor nooit op vol vermogen.

Mijn Friwa maakt water van 48°C (instelbaar). De kop van de buffer (ik schat 100lt) wordt op 53°-58° gehouden nu. Het geringe volume dat warm wordt gehouden zorgt er ook voor dat er meer koud water rest voor de zonnecollectoren wat het rendement ervan dan ook weer gevoelig verhoogd.

Groet
Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 07 dec 2016, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

Nu ik de eerste link open uit je vorig bericht, ik heb exact hetzelfde friwa van technische alternative. Deze gaat helemaal weinig stroom verbruiken. De mijne is inmiddels 3 jaar oud en nog met een "gewone" circulatiepomp; Deze heeft een hoogefficiënte pomp...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Ruuben »

Wouter Gillis schreef:Manuel,

Het belangrijkste argument voor mij was dat de buffer tot de laatste druppel warm water leeggetrokken kan worden. Dit zorgt ervoor dat ik langer via mijn zonnecollector kan werken. Is er toch onverwacht geen zon, heb ik binnen de 3 minuten warm sww via de cv die de kop van de buffer verwarmt. Ik kan mijn cv dus ook langer volledig uitgeschakeld laten (stekker uit). Er is veel meer warm water nodig vooraleer een sww-spiraal voldoende warmte krijgt en je moet dus sneller gaan bijverwarmen wil je een warme douche hebben.
Wouter
Je verwarmt dus eerst met een cv de kop van je buffer waarna je sanitair waterstation warmwater kan maken. :shock:
Er zijn een paar rekenmodules die laten zien dat dit energie technisch de duurste oplossing is. Naast de berg techniek.

Mijn sanitairspiraal in de buffer is levensgroot. En haalt ook echt alle warmte uit de buffer. Er is meer water nodig uit sww-sporaal voordat je warm water hebt? Ik volg je niet.

1000l hygiene buffer met 1 spiraal en sww 1148 euro; thuis bezorgd
1000l hygiene buffer met 1 spiraal 699; thuis bezorgd
-----------------------------------------------------------
499
jouw sww station met voormenger 1135 (+25 bezorgkosten?)
----------------------------------------------------------
jouw opzet: 661 duurder.
mixventiel 55 ( Bovenop je sww spiraal moet nog solar mixventiel dus die trekken we er vanaf)
----------------------------------------------------------------
606
jouw opzet is dus alleen al aan primair installatie materiaal 606 euro duurder, en dan nog alle koppelingen enzo....




je hebt hem ook in andere uitvoering
http://www.ebay.de/itm/Kombispeicher-So ... SwnLdWsi3T

1400 klaar.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

je verwarmt dus eerst met een cv de kop van je buffer waarna je sanitair waterstation warmwater kan maken.
inderdaad, leg eens uit wat hier raar aan is?

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

Er is meer water nodig uit sww-sporaal voordat je warm water hebt? Ik volg je niet.
Ik bedoel dat er meer warm water in de buffer nodig is om de sww spiraal voldoende op te warmen in vergelijking met een friwa waarbij zo'n 5 liter volstaat.

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

jouw sww station met voormenger 1135
hoe kom je hieraan?

nog alle koppelingen enzo....
als je de mengset bijrekent zoals in jouw voorbeeld bestaan alle koppelingen uit slechts 2 aansluitingen aan de buffer en 2,5 meter 22mm koperen buis.

groet Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

Manuel,

mocht je, na het op een rij zetten van voor en tegens, opteren voor een friwa, combineer die dan met een buffer die een aansluiting heeft bovenop. Dus geen buffer zoals in de laatste link van Ruuben waar de aansluiting van het friwa aan de zijkant komt. Aangewezen is ook als de bovenste aansluiting van de buffer (aan de zijkant dan) in de buffer zelf nog verder stijgt naar het hoogste punt van de buffer. Dan kan je daarop je kachel aansluiten en heb je snel warm water. Ik hoop dat dit duidelijk is, zoniet plaats ik wel een voorbeeld van zo'n buffer.

groet
Wouter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Ruuben »

Wouter Gillis schreef:
je verwarmt dus eerst met een cv de kop van je buffer waarna je sanitair waterstation warmwater kan maken.
inderdaad, leg eens uit wat hier raar aan is?

groet
Wouter
Je hebt warmwatervraag....je cv gaat aan (hoe?= techniek=storingsgevoelig) om warm water te maken (= verlies) in de hele toplaag van je buffer (is verliezen)...pas als daar flinke plas water is opgewarmd kan je friswaterstation aan slaan (is verliezen) en daadwerkelijk heetwater uit je kraan laten lopen. Of hou je houd permanent je buffer bovenin warm met je cv om maar heet water te kunnen tappen? = permanent opwarmingsverliezen en warmhoud verliezen in buffer.

Je hebt dit programma bijvoorbeeld waarbij je eke configuratie kan kiezen en laten doorrekenen wat het aan energie kost/oplevert. Daarbij komen bufferopwarm systemen altijd ongunstig uit.
http://www.valentin-software.com/produk ... ie/14/tsol
Het is niet voor niets alle leveranciers grote leveringsprogramma's hebben met buffervaten+hygiene spiraal.

Maar ik heb gezegd wat ik er van vind; ik maak er geen ik-heb-gelijk draadje van en wil het hier bij laten.
Wouter Gillis schreef:
jouw sww station met voormenger 1135
hoe kom je hieraan?
groet Wouter
Staat hier, onderaan de pagina.
http://www.ta.co.at/de/produkte/frischw ... ation.html

Ik heb ook een buffer met hygienespiraal die alleen bovenin hangt met warm en koud bovenop aansluitingen; maar die zijn zeldzamer en duurder.

http://solardiscounter.de/Vorteile-der-Hygienespeicher/ (=koperspiraal; veeel duurder)
http://www.ebay.de/itm/1000L-Pufferspei ... SwHoFXqyic met rvs spiraal=betaalbaarder
hygienespeicher.jpg
hygienespeicher.jpg (21.88 KiB) 10992 keer bekeken
Plaats reactie