Wie ben ik

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Wie ben ik

Bericht door mechanieker »

Beste allen;
misschien even leuk dat je de persoon en de instelling van een profiel kent.
Een West-Vlaming, 52 jaar, vader van twee zonen, die ik alleen opvoedde.
Met andere woorden al 15 jaar weduwnaar.
Heel milieubewust. Recycleer zowat alles wat ik kan.
Met ons gezin ruimen we wel maandelijks bergen zwerfvuil op.
Ik woon op een oud boerderijtje, te midden de velden.
Ik heb ruimte zat , geen buren en wil alles zo ecologisch en energiezuinig gaan aanpakken wat maar kan.
Altijd bereid om een ander een hand toe te steken, als het kan helpen.
Ik heb een boomgaard met appelen waar niks mee gebeurt.
De wind giert hier rond mijn oren, winter en zomer, dus daar wil ik iets mee.
Warmte halen uit compost, etc lijkt me fantastisch.
Twee puberende zonen die bewust in het leven staan en mee willen werken aan elk project.
Dus alle tips om nog ecologischer te gaan leven zijn welkom.
Verder ben ik een handige harry, al zeg ik het zelf, en veel materiaal ter beschikking.

Zo hebben jullie een idee, bij vragen, laat maar komen.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie ben ik

Bericht door Pietje »

mechanieker schreef:Ik heb een boomgaard met appelen waar niks mee gebeurt.
Cider, niet al te veel werk en prima de winter mee door te komen.
mechanieker schreef:De wind giert hier rond mijn oren, winter en zomer, dus daar wil ik iets mee.
Goed isoleren dus! ;-) Ah, je wilt een windmolen.... Volgens Lowtech Magazine zijn kleine windmolens energetisch zinloos; ze kosten veel energie om te maken en leveren weinig energie. Ze kosten veel geld en leveren weinig geld op. Maar zelf een molen bouwen is natuurlijk ook gewoon leuk...
mechanieker schreef:Warmte halen uit compost, etc lijkt me fantastisch.
Biomeiler is langsgekomen. Biomeiler is een manier om compost te maken, waar je en passant minimaal warmte uit kan halen. Ik zou me er niet te veel van voorstellen...
mechanieker schreef:Twee puberende zonen die bewust in het leven staan en mee willen werken aan elk project.
Da's altijd mooi ;-)

Veel plezier hier!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wie ben ik

Bericht door mechanieker »

Maar zelf een molen bouwen is natuurlijk ook gewoon leuk...
https://www.youtube.com/watch?v=HylhATL_Sek

Ik heb dit eens geplaatst met de jongste zoon, maar wel veel steviger ( wat hier ook wel nodig is).
Gewoon een leeg vat doormidden, een as, oude rollagers die anders toch bij het schroot belanden , poelie erop, oude multiriem , plus de alternator van een wagen.
Het werkt goed, staat maar 40 cm van de grond af.
Na twee dagen hebben we het verstevigd met een driepekkel erover heen te plaatsen.
Dus allemaal recuup materiaal, er komt wel wat geruis vanaf , eerst had ik schrik dat de ganzen in gevaar waren maar die blijven er ver van weg :D

Boereganzen, de beste waakhonden, ecologische grasmaaiers , nihil werk aan als je veel weide hebt.
In de zomer enkel drinkwater, in koude tijden voer ik die bij met oud brood van de bakkers.
Een grote zak oud brood, pistolets, kost me 2 euro en kom ik geruime tijd mee toe.

Momenteel moeten ze wel onder gaas zitten ivm de vogelgriep dus ze zijn beperkt in hun parcours..

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Wie ben ik

Bericht door Blijfhopen »

@pietje
Je schrijft dat men zich niet te veel moet voorstellen van een biomeiler.
Ik volg het blog van Frank Scholtens over zijn droomplek in StÜnzel en lees dus ook over zijn ervaringen met zijn biomeiler.
Naar mijn mening doe je met jouw uitspraak de biomeiler te kort.
Doel is niet het verkrijgen van compost, maar van warmte. Zie de Duitse wikipagina "Biomeiler"
Er is ook in Nederland al een stichting die zich bezig houdt met de biomeiler.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wie ben ik

Bericht door mechanieker »

Je schrijft dat men zich niet te veel moet voorstellen van een biomeiler.
Ik vind dat idee van die biomeiller net super !
Ik heb er al verschillende topics op nagezocht, zelfs 1 van de eerste versies van Jean Pain

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie ben ik

Bericht door Pietje »

Blijfhopen schreef:Naar mijn mening doe je met jouw uitspraak de biomeiler te kort.
Hmm, "mijn" uitspraak komt echt uit de mond van Frank Himself... :lol:

Er is veel interesse in de biomeiler. Ik ken de biologische principes, en de stichting die probeert de biomeiler verder te ontwikkelen. Maar ik geloof er niet in, want er gaat al iets mis in de basis: warmte ontstaat door een verteringsproces dat warmte nodig heeft. Onttrekken van warmte laat het verteringsproces stoppen. Isoleren en het slaat op hol. Ervaringen in A'dam (meen ik) zijn niet louter positief; het werkt met piepen en kraken.

Als je echt op geen enkele manier warmte kan krijgen, en je hebt behoefte aan heel veel compost, kan de biomeiler een tijdelijke oplossing zijn. Anders Niet.

Groetjes
Peter

PS: als het echt geweldig zou zijn, dan had iedereen er toch al lang eentje? 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wie ben ik

Bericht door mechanieker »

Hmm, "mijn" uitspraak komt echt uit de mond van Frank Himself... :lol:

Er is veel interesse in de biomeiler. Ik ken de biologische principes, en de stichting die probeert de biomeiler verder te ontwikkelen. Maar ik geloof er niet in, want er gaat al iets mis in de basis: warmte ontstaat door een verteringsproces dat warmte nodig heeft. Onttrekken van warmte laat het verteringsproces stoppen. Isoleren en het slaat op hol. Ervaringen in A'dam (meen ik) zijn niet louter positief; het werkt met piepen en kraken.

Als je echt op geen enkele manier warmte kan krijgen, en je hebt behoefte aan heel veel compost, kan de biomeiler een tijdelijke oplossing zijn. Anders Niet.

Groetjes
Peter

PS: als het echt geweldig zou zijn, dan had iedereen er toch al lang eentje? 8)
Frank Himself is dit de schrijven van onderstaand topic hier op het forum ?

viewtopic.php?f=3&t=4218&hilit=biomeier

Ik lees elke link op google naar zo een ding.
Firma die en die .
Maar zonder een firma of stichting af te breken, wint niemand bij trouwens; moet je toch iets kunnen evalueren op een gezonde beleefde manier ?
Ik wil nu niet meteen door een ander zijn topic gaan schrijven, lijkt me niet netjes.

Toch wil ik nog zaken weten.
* warmte insteken, hoezo als het ding stil valt ?
* zijn twee van die dingen geen oplossing ( ruimte zat).
* natuurlijk moet de compost meegeteld, maar er hoeft geen winst mee gemaakt.
* isoleren slaat het op hol ? Te hoge temperatuur om vervolgens stil te vallen, uit te drogen ?
* wat mag er allemaal bij die houtsnippers het zelfde of op de composthoop ? Of krijg je minder warmte, sap ?
* composthoop mag bijvoorbeeld ook schavelingen bevatten, hier ook ?
* lees ergens dat het geheel op gang getrokken werd met stroop en ezelmest? Waarop is dit gebaseerd ?
* heeft er ooit iemand deftige metingen uitgevoerd in de kern / zijkanten. Speelt de hoogte een rol?
* Ergens sprak iemand van temperatuur meten met een " hooimeter " , lijkt me simpel ?

* mogen er appels bij :D
PS: als het echt geweldig zou zijn, dan had iedereen er toch al lang eentje? 8)
Tjah denk ik ook hoewel je moet de ruimte voor hebben, maar mensen met serres en landbouwers hebben die dus...

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wie ben ik

Bericht door mro »

Als ik het goed voorheb is deze blog ook van Frank: http://droomplek.blogspot.be/

Er staat veel en goed beschreven uitleg over de biomeiler op.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wie ben ik

Bericht door mechanieker »

Bedankt, net wat ik lezen wou.

Basis houtsnippers + mest + appelresten + tuinafval + water.
En er wordt eens gemeten, op vier kringen en parallel , wat me ook al het meeste logische leek.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Plaats reactie