Hallo uit Muiden

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen » 25 nov 2016, 19:20

alefarendsen schreef: Na veel wikken en wegen hebben we uiteindelijk toch gekozen voor een bode gebonden warmtepomp. De boringen zijn inmiddels gedaan, de pomp en de buffetkasten (2 stuks, 500 liter elk) komen over een week of 2. Dan kan de gastank de deur uit.
Goed, de buffetkasten (autocorrect, heerlijk) zijn er, de warmtepomp ook en we zitten er warmpjes bij. Ik heb de indruk dat de vloerverwarming beter zou kunnen qua afstand tussen de buizen, maar daar kunnen we voorlopig niks aan veranderen. De zonneboiler (die er al was) is aangesloten op het systeem. De (onverwarmde) ruimte waar we dit hebben geplaatst biedt ook een mogelijkheid tot aanbrengen van een houtvergasser oid. Er is plek, er is een schoorsteen en dus is dit zeker iets wat we in de toekomst gaan overwegen.

Volgend jaar (en daar zijn we nu mee bezig) de gevelbekleding aanpakken en nieuwe kozijnen plaatsen. Totaal 107m2 rabat vervangen. We proberen het hout uit Nederland te betrekken, leuk projectje.

Er zit al isolatie achter, maar wat precies weten we niet. Zodra we dit gaan openmaken gaan we zeker ook beter isoleren.

Als dat rond is, is het dak het enige wat nog aandacht behoeft. Dat is een project wat ik over een aantal jaren zelf wil oppakken. Aangezien we de bovenverdieping niet verwarmen en tussen begane grond en verdieping isolatie is, is dat niet het meest urgent.
Screen Shot 2016-11-25 at 19.20.33.png

alefarendsen
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen » 27 mar 2019, 21:53

Kleine update uit Muiden.

Renovatieproject is inmiddels lang en breed afgerond. Gevelisolatie volledig vervangen (naar 9cm PIR). Ook 50% van stijl- en regelwerk vervangen ivm rot. Als laatste ramen/kozijnen/deuren ook vervangen naar HR++.

Na de eerste winter gedraaid te hebben merken we naast veel comfortwinst ook de nodige afname van energieverbruik. Echt goed zeggen kan ik het niet (renovatie deden we vorig jaar in februari, maart en april plaats en toen was het verrekte koud en het pand lag half open, dus dat is geen goed vergelijk), maar ik heb de indruk dat ons energieverbruik voor de warmtepomp met 40% tot misschien wel 50% gedaald is t.o.v. winter 2016/2017.

Wel heb ik een fout gemaakt in de warmwaterbuffer. Die is met 500l veel te groot. We hadden nog uitbreidingsplannen, maar als dat niet doorgaat zou ik naar een kleinere kunnen kijken. Vraag is of dat het waard is.

Er zijn plannen om het dak van het najaar aan te pakken. Het lekt hier, de vogels hebben flink hun best gedaan door de jaren heen. Bij veel wind (waar we nogal veel last van hebben) stoft het binnen enorm. Het moet schoon, dicht en opnieuw geisoleerd, ook omdat er op sommige plekken lekkages zijn.

We willen tussen de spanten isoleren, met daarna nieuw dakbeschot, dampopen dakfolie erover. Ben nu aan het kijken naar materialen. PIR is geen optie vanwege geluid (er vliegt veel over hier), dus we kijken naar andere opties. Gutex is een kanshebber. Kom ik nog wel op terug met een concrete vraag; mocht er intussen iemand zijn met ideeën?

pelletpower
Berichten: 2205
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door pelletpower » 28 mar 2019, 18:57

Pannen gaan er dus ook af? Isoleren met dakplaten. Steenwol ipv pir. Van binnen blijft prutsen.

alefarendsen
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen » 28 mar 2019, 20:02

pelletpower schreef:
28 mar 2019, 18:57
Pannen gaan er dus ook af? Isoleren met dakplaten. Steenwol ipv pir. Van binnen blijft prutsen.
Ja, pannen gaan er ook af.

Zou graag met platen willen isoleren, maar er is te weinig ruimte. Ik zit aan het huidige profiel gebonden (monument). Ik kan maar 4cm kwijt en dat is te weinig. Hele profiel van het dak zou moeten veranderen.

Opbouw is nu als volgt van binnen naar buiten:

- aftimmering
- klimaatfolie
- 8 tot 10cm steenwol tussen spanten (ruimte voor 14cm denk ik)
- dakbeschot
- 4 tot 5 cm steenwol tussen stoflatten
- dampopen folie (lamellen, heel oud)
- panlatten
- pannen

Huidig idee is om alles tot de aftimmering / spanten te verwijderen en te schonen. Van buiten, maar daarna wel tussen de spanten te isoleren. Dan nieuw dakbeschot en eventueel daar bovenop die 4cm ook nog benutten.

Kan wel wat ideeën gebruiken, dus graag kritiek / advies.

excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door excelterror » 28 mar 2019, 23:39

Met die opbouw moet er langs binnen (warme zijde) een damprem.
Maar die damprem is langs binnen heel moeilijk foutloos te krijgen.

Een betere methode bij renovatie is daarom deze Duitse praktijk waarbij men eerst de binnendamprem langs buiten legt. Dan de isolatie, dan een onderdak.
aaa.jpg
aaa.jpg (41.35 KiB) 1566 keer bekeken
Onderdak MOET bij die opbouw dampopen en liefst ook nog capillair zijn. Dus houtwolplaat. Van pavatex over Gutex tot Celit zijn ze te vinden tussen 2 en 4 cm dik.

Voor geluid scoren de zwaardere (natuurlijke vezels) isolatiematerialen wat beter. Maar ze hebben allemaal een verifieerbare score voor geluidsisolatie in de produktfiche. (Zeker geen harde isolatieplaten nemen in de klankkast)
Qua opbouw heb je tegen geluid best massa-veer-massa. Pannen= massa; isolatie=veer; dus nog een massa langs binnen toevoegen: vaak neemt men twee dikke gipsplaten. Nog beter zijn de speciale akoestische gipsplaten. Nog beter is het om de akoestisch gipsplaten akoestisch te ontkoppelen van het gebinte met speciale afstandshouders.

alefarendsen
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen » 29 mar 2019, 09:25

excelterror schreef:
28 mar 2019, 23:39
Met die opbouw moet er langs binnen (warme zijde) een damprem.
Maar die damprem is langs binnen heel moeilijk foutloos te krijgen.
Helder, helemaal als we de aftimmering binnen laten zitten. Om die ook nog te gaan vervangen nu zie ik echt niet zitten.
Een betere methode bij renovatie is daarom deze Duitse praktijk waarbij men eerst de binnendamprem langs buiten legt. Dan de isolatie, dan een onderdak.
aaa.jpg
Onderdak MOET bij die opbouw dampopen en liefst ook nog capillair zijn. Dus houtwolplaat. Van pavatex over Gutex tot Celit zijn ze te vinden tussen 2 en 4 cm dik.
Hier voel ik wel wat voor. Enige is dat die damprem dan op de aftimmering komt te liggen. Als ik dan de aftimmering ook ga verwijderen om opnieuw te doen (wat ik waarschijnlijk op middellange termijn op sommige vlakken wel ga doen), dan is dat niet gemakkelijk. Maar goed, met een beetje beleid...

Dank voor zover, ook voor het stuk over de gipsplaten.

excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door excelterror » 29 mar 2019, 11:33

alefarendsen schreef:
29 mar 2019, 09:25
Als ik dan de aftimmering ook ga verwijderen om opnieuw te doen (wat ik waarschijnlijk op middellange termijn op sommige vlakken wel ga doen), dan is dat niet gemakkelijk.
De aftimmering zou ik juist als een voordeel zien. Dat houdt de relatief zachte kernisolatie op zijn plaats. Zonder gaat die veel meer doorhangen.

Voordeel van de Duitse methode is dat het gebinte ook in het binnenklimaat blijft. Thermisch zal dat niet zoveel verschil maken met de tussenlaag, maar hygrisch maakt het wel een verschil. Bovendien zal de damprem op deze manier veel minder doorboord worden.


Van interne condensatie door de binnenafwerking moet je geen schrik hebben zolang de U-waarde aan de binnenzijde (jouw binnenbeplanking bijvoorbeeld) van de damprem lager blijft dan 1/3 (van de U-waarde) van het totale pakket. Kom je met beplanking nooit aan.

alefarendsen
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen » 29 mar 2019, 15:02

excelterror schreef:
29 mar 2019, 11:33
alefarendsen schreef:
29 mar 2019, 09:25
Als ik dan de aftimmering ook ga verwijderen om opnieuw te doen (wat ik waarschijnlijk op middellange termijn op sommige vlakken wel ga doen), dan is dat niet gemakkelijk.
De aftimmering zou ik juist als een voordeel zien. Dat houdt de relatief zachte kernisolatie op zijn plaats. Zonder gaat die veel meer doorhangen.

Voordeel van de Duitse methode is dat het gebinte ook in het binnenklimaat blijft. Thermisch zal dat niet zoveel verschil maken met de tussenlaag, maar hygrisch maakt het wel een verschil. Bovendien zal de damprem op deze manier veel minder doorboord worden.

Van interne condensatie door de binnenafwerking moet je geen schrik hebben zolang de U-waarde aan de binnenzijde (jouw binnenbeplanking bijvoorbeeld) van de damprem lager blijft dan 1/3 (van de U-waarde) van het totale pakket. Kom je met beplanking nooit aan.
Kijk, daar heb ik wat aan. Dus dan zou je zeggen:

1. Alles eraf tot op de aftimmering binnen. Daar zit al eenvoudige klimaatfolie, lekker laten zitten
2. Gevouwen, met gebinten mee / op aftimmering nieuw damprem aanbrengen
3. Nieuwe kernisolatie zoals je het noemt tussen de gebinten
4. Onderdakplaten met eventueel extra isolatie
5. Dampopen folie. Iets van Pavatex ofzo?
6. Stoflatten / panlatten, ongediertebescherming

Als dit het is, in mijn enige vraag nog waar nog rekening mee te houden qua afstemming tussen onderdakplaat en kernisolatie. Dit ivm condensatie tussen die 2. Moet het strak op elkaar aansluiten of is het niet erg als er een klein luchtspouwtje tussen zit hier en daar. Dat is denk ik onvermijdelijk; het golft hier en daar. En 2, welke materiaal kunnen qua condensatie niet onder dat onderdak als kernisolatie. Neig nogal naar houtvezel-achtige producten, of anders steenwol. Kan dat allebei?

DANK!

excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door excelterror » 29 mar 2019, 16:20

alefarendsen schreef:
29 mar 2019, 15:02
Als dit het is, in mijn enige vraag nog waar nog rekening mee te houden qua afstemming tussen onderdakplaat en kernisolatie. Dit ivm condensatie tussen die 2.
Het grootste gevaar voor condensatie zijn eigenlijk convectiestromen van (warme)binnenlucht doorheen de isolatie naar buiten die halfweg het dauwpunt bereiken. Daarom is het eerste scherm heel belangrijk. Damprem, mag zelfs dampdicht zijn. Als de oude klimaatfolie nog een gewone plastic was (wellicht hier en daar stuk dan) dan zou ik zelfs een dampscherm nemen. Een folie met heel hoge µd-waarde dus.
Hier kan je trouwens simulaties doen met verschillende opbouwen/materialen en de µd en lambda-waarden zelf aanpassen: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/
Ik zou zo groot mogelijke schermen nemen (rol) en zo weinig mogelijk naden, die dan ook uiterst secuur worden afgetaped.


alefarendsen schreef:
29 mar 2019, 15:02
Moet het strak op elkaar aansluiten of is het niet erg als er een klein luchtspouwtje tussen zit hier en daar.
Als het basisscherm goed zit is er geen gevaar meer op interne condensatie. Toch heb je er alle belang bij om zo secuur mogelijk te werk te gaan. Waar geen isolatie zit heb je extra warmteverlies en in extreme gevallen nog steeds mogelijk oppervlaktecondensatie op de binnenafwerking op de plaatsen waar geen isolatie zit. Normaal nemen ze daarom de zachte opvulisolatie tussen de kepers/spanten een cm of twee grotere dan de keperafstanden. Idem voor de dikte: ook een cm teveel nemen. Voor oude constructies waar de afstanden heel erg onregelmatig zijn bestaan er ook isolatiedekens in driehoekvorm die omgekeerd in elkaar geschoven worden en de hoekjes weggeknipt voor alle mogelijke breedtes.
Hoeveel je overdimensioneert zal ook een beetje van de densiteit van de isolatie afhangen. Gaat van heel zacht tot halfhard, maar de prijzen en verwerkbaarheid (en lambda een beetje)varieert natuurlijk in dezelfde mate ...
Persoonlijk denk ik dat er meer isolatiewinst te halen valt in een historisch pand met een secure plaatsing dan met veel extra centimeters...

alefarendsen schreef:
29 mar 2019, 15:02
Dat is denk ik onvermijdelijk; het golft hier en daar. En 2, welke materiaal kunnen qua condensatie niet onder dat onderdak als kernisolatie. Neig nogal naar houtvezel-achtige producten, of anders steenwol. Kan dat allebei?
Houtwol, hennepvezel/wol, steenwol enz maakt bouwtechnisch weinig verschil.
De natuurlijke materialen scoren natuurlijk beter op 'eco'. Maar ook daar zitten nog verschillen in de gebruikte bindmiddelen. Zover ik weet is Pavatex bij houtwol het zuiverst qua natuurlijke bindmiddelen (enkel de harsen die in het hout aanwezig zijn, uitgezonderd voor de regendichte onderdakplaten), maar ook meestal het duurst daarom.
Rotswol zal het goedkoopst zijn en scoort veruit het best op brandeigenschappen (maar brandgevaar moet voor de volledige dakopbouw bekeken worden). Glaswol is absoluut te vermijden met kinderen die al gevoelige luchtwegen hebben.
En als je ze onderling gaat vergelijken (prijs/verwerkbaarheid) uiteraard de verschillen in de densiteit mee vergelijken.
Qua natuurlijke resistentie/prijs/ verwerkbaarheid verwacht ik eigenlijk dat hennepwol wel eens de interessantste kan zijn voor de zachtere isodekens.
4 tot 5 cm steenwol tussen stoflatten
Die ruimte zou misschien gebruikt kunnen worden om de hoogte verschillen wat weg te werken tussen de kepers onderling. Dan liggen de onderdakplaten en het dak wat strakker en kan de onderdakplaat wat dunner en de zachte opvulisolatie dikker. Dat zal goedkoper zijn.
Blijven er golven in het dak dan zal een dunnere onderdakplaat wel makkelijker zijn om die te volgen.

Als onderdak zou ik direct een speciale houtwol onderdakplaat nemen. Die isoleren, zijn wind en waterdicht en toch dampopen.
Ze worden ook met tand en groef rondom geplaatst voor een perfecte winddichting. En tand en groef uiteraard in de juiste richting leggen voor de afwatering.

Celit is de sterkste, maar slechts in 22 mm dik denk ik. Ik vermoed ook de waterdichtste en duurzaamste(tand des tijds:+50jaar) vermits het bindmiddel bitumen zijn. Pavatex heeft onderdakplaten in verschillende diktes. Ook 4cm. Maar die zijn op basis van latex. Ik vermoed wat duurder en wat brosser.(vooral bij plaatsing) Duurzaamheid als ze eenmaal liggen zal ook wel OK zijn.
Er zijn uiteraard ook nog andere merken. (Steico:bindmiddel paraffine ; Gutex:bindmiddel:paraffine+pur dikte 18mm tot 35mm; homatherm, enz, enz )

Met deze speciale onderdakplaten moet er geen scherm meer, gewoon direct stoflatten (=tengellatten) en panlatten.
(NB: nooit isolatie tussen de stoflatten: die ruimte(10-15mm) dient om vlot water af te voeren ( in geval van)).

Als je de oude pannen terug legt (enkele sluiting neem ik aan?), dan krijgt het onderdak toch wat meer stuifsneeuw en slagregen te verwerken en zou ik toch eerder naar Celit gaan. Maar best informeren bij de fabrikanten en aangeven wat voor pannen en hellingshoek je hebt.

Plaats reactie