Hallo uit Muiden

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

Hallo allemaal,

Alef hier. Na 2 jaar vol met omzwervingen, voornamelijk in Italië, zijn we aanbeland in Muiden, onder de rook van het Muiderslot. Daar hebben we een oude houten boerderij gekocht die we langzaam om gaan bouwen tot ons paradijsje.

Ik kom oorspronkelijk uit de technologie hoek, maar ergens in 2013 van m'n geloof gevallen. De toekomst kenmerkt zich wat mij betreft eerder door de woorden 'simpel', 'lokaal' en 'minder' dan 'meer', 'technologie' en 'globaal'.

Fase 1 hier in Muiden is het woonhuis en het erf omvormen tot iets wat produceert in plaats van alleen maar consumeert. Op het erf gebeurt inmiddels al aardig wat (moestuin, boomgaard, ...). Voor wat betreft het woonhuis is mijn doel om dit jaar de verwarming en de warmwatersituatie aan te pakken zodat ik van het gas af kan.

Nu:
  • Zonneboiler met 120 liter vat
  • Propaantank in de boomgaard
  • Vloerverwarming
  • Koken op inductie
Helaas is vanwege gezondheidsissue een houtkachel in het huis geen optie, dus we moeten alternatieven bedenken.

Leuk om hier te zijn!

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door Pietje »

Welkom!

Genoeg te lezen hier...

Ga je ook isoleren? Goede isolatie zorgt er voor dat je aanmerkelijk minder alternatief-voor-gas nodig hebt :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef:Welkom!

Genoeg te lezen hier...

Ga je ook isoleren? Goede isolatie zorgt er voor dat je aanmerkelijk minder alternatief-voor-gas nodig hebt :-)
Zeker! Waar mogelijk gaan we dat doen, maar het is niet makkelijk. Rijksmonument, geen kruipruimte, dat soort gedoe.

We beperken normaliter sowieso de te verwarmen ruimten tot ongeveer 50m2 (keuken en woonkamer) en hebben uitvragen lopen voor vervangen van de tochtige ramen en deuren daar. Daar zit gelukkig al dubbelglas in en dat vervangen we (uiteraard) door HR++ (minimaal).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom,
Op dit forum is ook veel te vinden over de gevaren van het na-isoleren van oude huizen!
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door swake »

Geen houtkachel wegens gezondheidsproblemen. Misschien is een pelletketel (geen kachel, eentje welke de huidige CV vervangt) in een aparte ruimte dan een oplossing?
Pariah
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2016, 14:55

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door Pariah »

Welkom! Klinkt als een prachtprojec - veel succes!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door Dutch John »

alefarendsen schreef:van m'n geloof gevallen
Niet zo streng voor jezelf. Het getuigt van lef om als techneut te stellen dat de toekomst niet afhangt van nog complexere techniek. Ik vermoed dat veel technici dit weliswaar ook voelen, maar hun liefde voor techniek samen met het heilige geloof in technologie van het grote atechnische, maar gadgetminnende publiek, weerhoudt hen de stap te zetten.

Dus: welkom!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Niet zo streng voor jezelf. Het getuigt van lef om als techneut te stellen dat de toekomst niet afhangt van nog complexere techniek.
Idd,
Juist als technicus de omslag kunnen maken naar steeds eenvoudiger en, nog belangrijker, lang houdbare en reparabele techniek is een hele mooie middenweg.
Ik gebruik expres niet het woord "duurzaam" vanwege de enorme erosie.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

Weinig actief, jammer, maar wellicht nu de laatste groenten op de boerenkool en wat andijvie uit de moestuin zijn, de boomgaard bijna ontdaan is van z'n laatste appels en peren, dat er wat meer tijd komt.

Na veel wikken en wegen hebben we uiteindelijk toch gekozen voor een bode gebonden warmtepomp. De boringen zijn inmiddels gedaan, de pomp en de buffetkasten (2 stuks, 500 liter elk) komen over een week of 2. Dan kan de gastank de deur uit.

We hebben wel een extra wisselaar in 1 van de buffers zitten om iets met houtstook of restwarmte an compost bijvoorbeeld te kunnen doen.

Volgend jaar gaan we de gevel beter isoleren en kozijnen vervangen. Dan is daarna de kap nog het laatste grote project dat over ie. Voorlopig beginnen we daar nog niet aan, er zijn andere prioriteiten.

Ik lees regelmatig mee op het forum, mede omdat dit wat mij betreft 1 van de weinige plekken is waar simpel als beter gezien wordt dan complex. Toch las ik et pas de laatste 2 antwoorden op mijn intro waaronder die van Jan en DJ. Bedankt mannen, dat sterkt me ;).
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

Overigens zou ik nog steeds elke dag kiezen voor een houtgestookte oplossing, ware het niet dat de meisjes echt te veel.overlast zouden ervaren.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door nck »

alefarendsen schreef:erigens zou ik nog steeds elke dag kiezen voor een houtgestookte oplossing, ware het niet dat de meisjes echt te veel.overlast zouden ervaren.
Hmmm, er een heel mooi concept op de markt gekomen in Duitsland. Als techneut geloof ik wel in deze oplossing van houtvergassing en de extreem lage uitstootwaarden.
De windhager purowin, een ketel gebouwd voor de vergassing van houtsnippers.
Persoonlijk vindt ik deze benadering heel bijzonder.
In de link het promotie filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=cF1Ki-ngFjE
Vinden wanneer je stopt met zoeken
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

Mooi, dank voor de inspiratie. Die ga ik zeker onthouden. Op termijn gaat het er wellicht van komen. Voorlopig belde vandaag de mannen van de warmtepomp, hij komt 2 weken eerder; maandag worden de inmiddels geboorde bronnen aangesloten op de pomp.

gr.,
alef
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door Brutus Groenus »

Mooie promofilm. Ziet er goed uit, mooie techniek.

Voor mij persoonlijk wel wat ingewikkeld.
- Word geen slaaf van je bezit -
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door mro »

Idd mooi filmpje, zag daar zelfs even kort een ponsmachine van een vroegere werkgever voorbij komen :)

Lijkt mij wel niet echt iets voor particulier gebruik? Wel bijvoorbeeld voor kantoren, werkplaatsen, openbare gebouwen,...

Bvb een gemeentelijke groendienst die het snoeiafval verwerkt tot snippers voor het verwarmen van het gemeentehuis, zit wel iets in...
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door nck »

Persoonlijk ging het mij om het updraft-principe om het fijnstof en de teerfractie te vangen en opnieuw richting gloeibed te voeren.
Dat zie ik wel zitten.
Hier in nederland zal een "hackgut-heizung" voor klein particulier gebruik niet echt aan de orde zijn.
Wel voor grotere boerderijen, of inderdaad gemeentelijke utiliteit.
Had het nog niet eerder gezien op deze manier.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie