Hallo uit Muiden

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

maarten martens

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door maarten martens » 28 okt 2019, 21:34

Ik gebruik expres niet het woord "duurzaam" vanwege de enorme erosie.
ik hou van "volhoudbaar" ipv duurzaam

bio ecologische oplossingen zijn meestal ook nog eens circulair !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"
"een architect weet van alles iets, maar van niets alles"

pelletpower

Bericht door pelletpower » 29 okt 2019, 03:14

Da s knap heftig. Dat je zou gaan emigreren had ik al wel begrepen. Dat stilstofplaatje had ik al van gehoord via een een boer hier in het dorp. Schone lucht wordt hier ook over geklaagd. Waalwijk schijnt het het slechtst van West Europa te doen zowat. Is heel dat gedoe in de media terecht en leidt dat ergens toe dan? Mocht dat zo zijn dan kun je zowat je adem inhouden totdat die crisis opgelost is, zo gaan ze tewerk.

jwardenier

Bericht door jwardenier » 29 okt 2019, 09:32

Ik had al eens begrepen dat onze lucht kwaliteit niet al te best was ,Drenten doen er altijd groot over dat hier de lucht nog schoon is ,niet dus ,je plaatje verduidelijkt veel .Niet te ver weg gaan dan kunnen we nog eens samen maaien .
Ouders worden eens hulpbehoevend ,maar soms is het zo gek nog niet om dan wat veder weg te zitten
Voor opa jan zal wel plek zijn .
Begrijpelijk dat hem het huilen nader dan het lachen stond .
Succes met de voorbereidingen .

Pelet ,stikstof gaat even voor opschudding zorgen , boeren schijnen 40% te veroorzaken ,hobby boeren 6% terwijl de bouw 3% uitstoot heeft .
Valt wel op dat sommige sectoren niet me gerekend worden .Het zal mij benieuwen waar de rekening komt te liggen .
Niet dat ik er veel kijk op heb hoor ,ik meende dat stikstof in zakjes zat ,en een beetje in mest enz.
Er was eens een rechtszaak over het recht op schone lucht ,niet dus ,rust ,uitzicht enz. nergens is aanspraak op te maken

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 29 okt 2019, 20:10

Onthoud dat het plaatje wat ik postte volledig op stikstof is gericht (zie hier). Er zijn meerdere vervuilers. SOx (zwavel-oxiden) hebben we meen ik in Nederland veel minder. Fijnstof weer wel in vrij hoge mate.

Ik ben overigens wel gematigd positief over de veranderingen die de luchtkwaliteit in Nederland beter zouden moeten maken. Het is de afgelopen decennia ook echt al beter geworden, maar niet genoeg om het voor Lin houdbaar te maken. Toen ze jong was, was het nog erger dan nu. zTot 4 jaar terug deed ze in de winter een aantal tripjes naar het buitenland om het ergste van de winter te omzeilen, maar dat kan nu niet meer vanwege school. Omdat het een paar jaar terug best prima ging, hadden we het idee dat het (eventueel) met lichte medicatie wel zou lukken hier, maar niet dus. En omdat de oudste nu ook die kant uit lijkt te gaan...

Dank allemaal fijne woorden. En dat maaien, dat gaat er zeker van komen. Ik neem gewoon een treintje terug naar NL.

Voorlopig de komende periode nog even genieten van ons plekje hier. Morgen lamsbout in de marinade zetten voor een etentje op donderdag. We hebben de 2 rammetjes van van het voorjaar een paar weken geleden hier zelf op het erf geslacht. De koteletten smaakten heerlijk. De marinade die ik altijd doe is met koriander, gember, citroensap, peterselie, sojasaus, chilipepers en nog wat ander zaken. Iemand nog suggesties voor alternatieven?

Plaats reactie