Wanneby off grid'er stelt zich voor

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Hallo allen,

In mijn zoektocht naar de "perfecte" oplossing voor mijn nieuwbouwproject, hoop ik hier meer informatie te kunnen verzamelen.
Ook lijkt het mij leuk en informatief om te spreken met ervarings deskundigen.

Ik kan nog niet helemaal een juiste plek vinden om mijn totaalplaatje te plaatsen, dus plaats ik deze in mijn post hieronder.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Pietje »

Hoi Steven,
Welkom!

Post je verhaal maar ergens, als het niet "goed" staat, dan zetten wij het wel waar het beter zou passen. Ik ben benieuwd!

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Lieve »

Hallo Steven, welkom op dit forum. :fff
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Bedankt voor het ontvangst!:D

Het plan is als volgt.

- Loghome bungalow model (240m2)
- 16cm steenwol isolatie met dubbele gipsplaten als wanden (Rc is dan 7.3 in combi met logs)
- Ramen worden HR++ achtigen. Deze komen waarschijnlijk mee uit Amerika en is net ff anders dan Europese isolatie normen
- Dak en kelder/fundering ook RUIM boven bouweis isolatie
- Houtkachel met c.v. als hoofdverwarming
- Houtfornuis met c.v. om te koken en bij verwarmen (kachel en fornuis in zelfde ruimte van 80m2)
- Grijs en zwart water via Helofyten Filtratie
- Douchen/warm water door gebufferd van kachel('s) en evt elektrisch bij verwarmen
- Zonnepanelen op +/- 150m2 dak 25graden dakhelling, liggen Z-Z-W
- Accupack met 2 dagen autonoom aan voorraad
- Biodiesel (nood)aggregaat
- Alle huishoudelijke apparaten minimaal A++
- Eigen water bron met omgekeerde osmose. Voor al het water gebruik.
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Als er iemand een goede opmerking of aanvulling heeft, hoor ik het graag.
Ook als ik ergens iets wil toepassen wat niet goed KAN of GAAT werken hoor ik dit ook heel graag.

Er is nog niet gekocht, niet staat vast. Ik houdt mijn opties open, verdiep mij zoveel als kan in de materie.
Heb helaas geen universitaire opleiding op ecologisch vlak. Dus zal misschien met sommigen niet meekomen met diepte aan kennis/kunnen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Dutch John »

Dat is nogal wat. Hoe ga je het financieren?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Hallo John,

Wij hebben elkaar geloof ik al kort gesproken via de mail.
Ging over koken op houtgas, je hebt me trouwens overtuigd :P.

Ik heb het geluk dat mijn vader grond ter beschikking stelt.
Dit drukt de totale kosten behoorlijk.
De rest zijn spaarcentjes en groot stuk moet mogelijk gemaakt worden de bank.
Momenteel wonen wij in een huurwoning op hetzelfde erf.

Het plan is om eerst de woning neer te zetten met alle "must-do" zaken gedaan.
Denk hierbij aan, vloerverwarming, riool, elektra, isolatie en wanden.
Zonnepanelen/accu's/aggregaat kunnen in later stadium nog toegevoegd worden. Wij kunnen gebruik maken van meterkast van oude heer.
Zo hebben we dat ook een beter beeld van het verbruik en tijdstip van piekbelastingen.
We willen natuurlijk het gebruik zoveel mogelijk "vlak" houden. Dit om toekomstige accu's niet te veel te belasten.

Ik ben zelf aardig handig, wtb-afgestudeerd en mbi erbij naast.
Elektriciens, grondwerkers, metselaars en timmermannen heb ik tot mijn beschikking. Dit wil dus zeggen dat "ik" zoveel als mogelijk "zelf" wil gaan doen!
Tijd is hierbij dus ondergeschikt.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door ritsaert snijder »

Steven,
welkom,

Over de verwarming; is een houtkachel en een houtfornuis niet voldoende voor de verwarming? Slimme plaatsing schhelt heel veel! Heb je al ideeën voor de opzet?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Pietje »

Mooi lijstje! Daar gaat nog wel het eea aan veranderen ;-)

Waarom ga je niet bouwen met houtskelet en isoleren met stro?

Zelf zou ik een hoop techniek aan de kant gooien en proberen hier "low tech" oplossingen voor te verzinnen. Maar je leefwijze moet wel mee-evolueren. Daarmee bedoel ik dat je je huis + inrichting/invulling niet los kan zien met de manier waarop je met tijd en geld omgaat. En daarin moet je willen veranderen. Dat gaat stapje voor stapje, maar wel een duidelijke richting in... Benieuwd?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Pietje,

Bedankt voor je opmerking.

De keuze voor loghome was al snel duidelijk.
Dit bouwpakket is zo simpel als je maar kunt bedenken.
Alles genummerd en simpele bevestiging.
Daarbij staat in 1x een compleet casco. Het aankleden is vervolgens naar eigen inzicht met als lei-draad het bouwbesluit natuurlijk.

Isoleren met steenwol is een gevoels/principe kwestie.
Tevens heb ik connecties in de dakbouw/beplating en er is redelijkerwijs simpel aan "rest" partijen te komen.
Dit zal de prijs behoorlijk drukken.

En natuurlijk is het idee op dit moment een concept en staat ook open voor verandering.
Het is niet de bedoeling dat de woning een homestead gaat worden met kaars verlichting of een doomsday prepper hol.
Het is nu 2016 en wil een combinatie tussen de luxe van nu en degelijkheid van "vroegah".

Ivm nieuwbouw kunnen nu en straks keuzes gemaakt worden.
Riool, water, gas en elektra dient allemaal nieuw aangelegd te worden. Ook dit is een serieuze kostenpost.
Tevens wil ik heel erg graag van de verplichtingen met commerciële bedrijven af.

Als je bovenstaande doorrekent op een termijn van bijvoorbeeld 10jaar, geeft dit alleen al ruimte op budget.
Echter is een startkapitaal wel een vereiste.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door pelletpower »

Welkom en leuke plannen.
Goede argumenten voor een log en isolatiewaarde. Maar laat je dat uit Amerika komen? Hebben we hier geen hout of houtbouwers?

Hoe minder techniek des te beter. Op allen vlakken dat gaat een interessante afweging worden.
Off grid zal waarschijnlijk de laatste fase en onbetaalbaar blijken. Dan heb je iig ook wind nodig. Zou een mooie stap zijn om hier op dat vlak eens wat te ondernemen.

Omgekeerde osmose? Wel schoon als resultaat maar totaal dood zonder mineralen en energieverslindend. Iemand hier een oplossing voor?
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Hallo Pelletpower,

Er zijn heel erg veel aanbieders op de loghome markt.
Ik ben echter overtuigd geraakt van de woningen van George White.
Het belangrijkste argument hiervoor is KRIMP.

De meeste europese logs zijn vers en nat.
Dit betekend dat ze een paar cm per jaar zakken!
Dat wil zeggen, eerste paar jaar tocht en kieren, na een paar jaar barsten in je logs.
Dit is natuurlijk niks!

Osmose is inderdaad leeg. Dit wil dus ook zeggen, het neemt mineralen op! Dus je kunt dit niet zomaar door een "normale" waterleiding drukken.
Er zijn "vitalisers" te koop. Deze vullen het water weer aan met mineralen.
Ik gebruik zelf al jaren osmose water om te drinken, ik vindt het heerlijk! Dus voor ons nog geen vitaliser.
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

ritsaert snijder schreef:Steven,
welkom,

Over de verwarming; is een houtkachel en een houtfornuis niet voldoende voor de verwarming? Slimme plaatsing schhelt heel veel! Heb je al ideeën voor de opzet?
Ik ben zelfs bang dat dit te veel van het goede wordt.
Misschien eens met een kachelboer om tafel.
De woonkamer wordt, net al de rest van de woning, flink geisoleerd.
Dit is in de winter leuk, maar misschien in de zomer over-kill.
Het nadeel van bufferen met houtkachel, is dat dat ding dan ook aan moet :P en dus veel warmte afstraalt.
Hier zijn natuurlijk bi-fuel branders voor, maar dan heb je 3 apparaten ipv 2 haha.

Ik kan evt wel een klatje plaatsen van de woning. Moet deze even opzoeken in uploaden.
In waterwerk/installatie werk ben ik niet helemaal thuis. Moet hier gewoon eens mee aan het werk denk ik.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Sputnik »

Wanneer ben je van plan te starten met de bouw? Ben benieuwd naar de start en de voortgang. Wellicht een idee om hier tzt een topic over te openen.
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Sputnik schreef:Wanneer ben je van plan te starten met de bouw? Ben benieuwd naar de start en de voortgang. Wellicht een idee om hier tzt een topic over te openen.
Hallo Spitnik.

Ik hoop begin 2017 te gaan beginnen.
Maar er zijn nog meer bewegende delen in deze machine dan alleen de bouw en installatie.
Gemeente, buurt en familie zijn zaken die netjes en met zorg uitwerkt moeten worden.
Ik neem dan ook ruim de tijd om mij te verdiepen in de materie
Plaats reactie