Wanneby off grid'er stelt zich voor

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door kockie »

Steven_Hout schreef:Tevens wil ik heel erg graag van de verplichtingen met commerciële bedrijven af.
Even een denkertje: Waar denk je de accu's , osmoseapparaat, revitaliser, zonnepanelen, omvormers, (bio)diesel, aggregaat etc vandaan te halen?

Vastrechten kunnen best hoog lijken, maar in vergelijking met een eigen energievoorziening is het maar een schijntje.

Ik zou ook willen wat jij aan het bedenken bent, maar bedenkt dat je nooit echt onafhankelijk wordt als je de huidige luxe wilt houden. Je verplaatst alleen je afhankelijkheid naar een ander bedrijf.

Als ik nog even door mag gaan: probeer zo te bouwen dat je zo weinig mogelijk externe energie nodig hebt om de tent warm of koel te houden, zorg voor een fatsoenlijke ruimte om de was te kunnen drogen, dan heb je ook geen droger nodig. Koken ed vragen relatief maar weinig energie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door pelletpower »

Kijk zover was ik ook gekomen. Osmosewater schijnt de mineralen uit je lichaam te halen. Helofytenfilter moet voldoende zijn voor zuivering van water. Het drinken gaat net te ver. Leuk, telkens komt dezelfde oplossing. Moet wel goed zijn. Membraan filter dus of drinkwater kopen. Pompen zal hier wel verboden zijn.
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

kockie schreef:
Steven_Hout schreef:Tevens wil ik heel erg graag van de verplichtingen met commerciële bedrijven af.
Even een denkertje: Waar denk je de accu's , osmoseapparaat, revitaliser, zonnepanelen, omvormers, (bio)diesel, aggregaat etc vandaan te halen?

Vastrechten kunnen best hoog lijken, maar in vergelijking met een eigen energievoorziening is het maar een schijntje.

Ik zou ook willen wat jij aan het bedenken bent, maar bedenkt dat je nooit echt onafhankelijk wordt als je de huidige luxe wilt houden. Je verplaatst alleen je afhankelijkheid naar een ander bedrijf.

Als ik nog even door mag gaan: probeer zo te bouwen dat je zo weinig mogelijk externe energie nodig hebt om de tent warm of koel te houden, zorg voor een fatsoenlijke ruimte om de was te kunnen drogen, dan heb je ook geen droger nodig. Koken ed vragen relatief maar weinig energie.
Tuurlijk mag je doorgaan haha!

Ik ben het deels met je eens.
Echter ben ik wel van mening dat alles dat je in huis haalt door jezelf onderhouden/gerepareerd moet kunnen worden.
Dit betekend, niet afhankelijk. Mits je enkel OEM onderdelen gebruikt en een onderhouds gevoelig systeem hebt.

Drogen gaan wij ook doen op zolder. De geplande "zolder" is te laag om te gebruiken als kamer, maar ideaal voor de kerstspullen, drogen enz.

Wat kosten aan gaat.....
- Aanleg kabels en meter
- Vastrecht en andere kosten mbt transport
- prijs per kwh

Dit moet allemaal mee genomen worden in de berekening.
Hierdoor krijg je een aardig potje per 10jaar.

Ik heb diverse offertes liggen van kant-en-klare kits mbt panelen/omvormers/laders/accu's/generator maar dit zijn bedragen die niet op kunnen tegen bovenstaande.

Ik geloof in DIY. Alleen goedkoop=duurkoop.
Ben zelf 8jaar onderhoudsmonteur in de automatisering geweest. Hier heb ik mijn lessen uitgetrokken!
Als je een kwalitatief hoogwaardig product pakt, netjes behandeld en tijdig PREVENTIEF onderhoud pleegt, hoef je geen raketwetenschapper te zijn.
En je moet je willen inlezen in werken en de DO/DONT'S van je product.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Dutch John »

Steven,

Ik herken je enthousiasme en heb zowat het hele technische traject wat je voor ogen hebt al doorlopen. En dan kom je tot de conclusie dat het economisch niet uit kan, ecologisch totaal niet verantwoord is en jezelf door al die apparatuur alleen maar afhankelijker maakt: het maakt je een slaaf van je eigen consumptie. De nutsbedrijven zijn vele malen betrouwbaarder dan (de leveranciers van) de apparatuur.

Zo beschouw ik tegenwoordig elektriciteit (eigen productie of van een leverancier) niet langer als een eerste levensbehoefte, maar als een luxe waar je niet van afhankelijk wilt zijn. Een huis moet ook blijven werken zonder stroom. Gadgets mogen uitvallen, de essentiële zaken moeten blijven functioneren.

De beslissing is uiteraard aan jezelf. Dit is alleen de mening van iemand die lange tijd verblind is geweest door techniek en nu de kunst van het weglaten heeft omhelsd. Het brengt me nog meer vrije tijd, kost minder geld, stimuleert de creativiteit en geeft rust.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie