Even voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan1962
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016, 10:34

Even voorstellen

Bericht door Jan1962 »

Hallo daar,
Ik zal mij even voorstellen, Jan dus, we wonen in no Groningen buiten de dorpen en dus volop in de wind, het gasverbruik loog er niet om, zo,n 2400€ per jaar!
Dus:
Sinds juni vorig jaar hebben wij een cv- houtkachel laten plaatsen, een Waterland J-17.
Nu heb ik een vraag: de kachel en pomp verwarmen een groot gedeelte van het huis prima, we hebben 13 radiatoren, alleen de woonkamer wordt nooit echt warm.
De radiatoren de 6-7 en 8e vanaf de cv worden niet meer dan lauw.
We zetten dan soms even de thermostaat van de cv op 22 en dan wordt het snel warm, echter gaat dan binnen 15 minuten de houtkachel op zijn " veiligheid" noem ik het maar even, hij wordt te warm en gaat koelen met kouder water.
De vraag: is een 17 kw met bijbehorende Grundfoss alpha 2 pomp toerijkend voor onze situatie?
En waarom schiet de cv- kachel zo snel op de veiligheid?
Groet,
Jan
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Even voorstellen

Bericht door le_pilaf »

geachte Jan.

Welkom op het forum 2400€ per jaar aan gas verbruik en 13 radiatoren doet vermoeden dat je een groot huis heb dat ook nog eens slecht geïsoleerd is.
door te isoleren kun je veel meer verdienen maar dat was je vraag niet je heb een probleem met je nieuwe Waterland J-17.
je heb hem laten plaatsen door ??????? en je heb je probleem natuurlijk bij hem voorgelegd en je probleem is nog niet opgelost .
jouw Waterland J17 Houtkachel levert 5kW straling en 12kW voor de CV.
of jouw Grundfoss alpha 2 pomp toereikend voor jullie situatie kan ik niet zeggen want ik kan niet zien hoe de kachel is gekoppeld aan de cv installatie dus als je een tekening/schema kunt posten op het forum kan ik je helpen .

suc6 Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Jan1962
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016, 10:34

Re: Even voorstellen

Bericht door Jan1962 »

Hallo Frank,
De installateur is een gerenomeerd bedrijf hier uit de regio, ik zal geen naam noemen want hij komt er niet zo positief vanaf ben ik bang..
Na plaatsing/ installatie zij de beste man, zo het is klaar en weg was ie!
Toen ik uit mijn werk kwam stond de pijp 15 graden uit het lood, en de kachel binnen ook scheef.
Ik kan nog wel even doorgaan maar dat is weer een ander forum denk ik :D
Geen enkele gebruiksaanwijzing, deze zou nadat ik erom gevraagd heb nog komen...nog steeds onderweg denk ik.
Ik heb weinig tot geen goede verwachtingen van deze installateur dus ga het daarom op deze manier zelf oplossen.
Ik zal er even voor gaan zitten en zo goed mogelijk een schematische tekening op het forum zetten,
Ik kom erop terug!
Jan
Ventoux
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jun 2014, 16:21

Re: Even voorstellen

Bericht door Ventoux »

Welkom Jan, welke instelling staat er op je pomp?.
Staat deze toevallig op auto adapt?.
Geef wat meer gegevens van de installatie, heb je thermostaatknoppen en voetventielen?.
Is de installatie voorzien van een avdo? en of een buffervat?.
Laatst gewijzigd door Ventoux op 03 jan 2016, 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan1962
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016, 10:34

Re: Even voorstellen

Bericht door Jan1962 »

Hoi,
Ja, staat op auto adapt
Ventoux
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jun 2014, 16:21

Re: Even voorstellen

Bericht door Ventoux »

Hoi Jan er kunnen diverse oorzaken spelen, het helpt als je een schema maakt hoe eea is aangesloten.
Ik zou sowieso de pomp minimaal handmatig op II zetten, als dit je pomp in het primaire circuit is.
Jan1962
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016, 10:34

Re: Even voorstellen

Bericht door Jan1962 »

Ga ik direct even proberen!
Daarna met het schema verder want dat is denk ik het beste om het probleem te vinden.
Ventoux
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jun 2014, 16:21

Re: Even voorstellen

Bericht door Ventoux »

Dag Jan hoe gaat het nu met je installatie
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Even voorstellen

Bericht door Sputnik »

Hallo Jan,

Ik woon in dezelfde regio en heb de kachel 1 type zwaarder, de j-19. Probeer je kachel eens op te stoken met vuren, en vervolgens door te laten branden met zwaarder hout. Werkt je pompschakelaar goed? Waar is deze geplaatst?
Plaats reactie