Ook even voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Ook even voorstellen

Bericht door petra »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Petra. Ben op dit forum terecht gekomen doordat ik informatie zocht over de zeis.

Heb een paar maand geleden een huis gekocht waar nog heel veel aan moet gebeuren (is nog zo ongeveer in de staat waarin deze is gebouwd). Geen badkamer, niet geïsoleerd, alleen gaskachel in de woonkamer en ga zo maar door. Wat mij betreft alleen maar leuk. Altijd al gedroomd om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden en zie dit als een kans om dit zoveel mogelijk in de praktijk te brengen.

Daarnaast ook nog een leuk stukje tuin erom heen van zo'n 2000m2 wat ook een aantal jaar achterstallig onderhoud heeft. Vandaar ook de zoektocht naar de zeis. Een deel kan ik niet maaien met de maaimachine en nu de maaimachine het ook nog heeft begeven, begint het wel te kriebelen om het meteen anders aan te gaan pakken.

Na het lezen van de info over de zeis toch eens verder gaan kijken op dit forum en tot de conclusie gekomen dat ik hier waarschijnlijk nog wel wat nuttige informatie weg kan halen.

Groeten Petra
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Pietje »

Welkom!
Genoeg te lezen hier...
Laat je weten hoe het zeisen je af gaat? Ik heb met veel moeite en geld een balkmaaier opgeknapt, maar heb nu het idee dat de helft van het bedrag in een goeie zeis veel meer resultaat had gegeven...

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Dutch John »

Welkom.

Geweldig, zo'n "maagdelijk" huis. Later aangebrachte "moderniteiten" vertroebelen het beeld en hinderen bepaalde beslissingen. Tip wat betreft het pad van de zelfvoorziening: investeer een paar tientjes in een boek van John Seymour. Verdieping van een bepaald onderwerp kun je dan hier middels discussie uitwerken.

Met een zeis maaien moedigen wij voluit aan, zeker startende dames....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Re: Ook even voorstellen

Bericht door petra »

Pietje schreef:Laat je weten hoe het zeisen je af gaat? Ik heb met veel moeite en geld een balkmaaier opgeknapt, maar heb nu het idee dat de helft van het bedrag in een goeie zeis veel meer resultaat had gegeven...
Het laten weten hoe het gaat, denk dat er vooraf nog wel de nodige vragen gaan komen :D
Helaas zag ik al dat ik een mooie workshop had gemist. Maar ik zal laten weten hoe het gaat en is gegaan.
Eerst maar eens op zoek naar een goede zeis, gisteren nog de rommelmarkt over geweest, maar niks gevonden. Zit er heel hard aan te denken om toch maar een nieuwe te kopen, die is dan in ieder geval passend, heb alleen geen idee wat de kosten ervan zijn. Las al dat er hier in de buurt een goede smit zit in baflo?
Dutch John schreef:Geweldig, zo'n "maagdelijk" huis. Later aangebrachte "moderniteiten" vertroebelen het beeld en hinderen bepaalde beslissingen. Tip wat betreft het pad van de zelfvoorziening: investeer een paar tientjes in een boek van John Seymour. Verdieping van een bepaald onderwerp kun je dan hier middels discussie uitwerken.

Met een zeis maaien moedigen wij voluit aan, zeker startende dames....
De moderne huizen, daar heb ik niet zoveel mee. Heel wat gezien en vooral afgeknapt omdat ik modern niet mooi vind en eigenlijk altijd een droom heb eens een eigen huis te kunnen bouwen die zoveel mogelijk duurzaam, milieuvriendelijk, onafhankelijk en dus ook zelfvoorzienend is. Nu is dat (nog) niet haalbaar, maar is dit een hele mooie kans om zoveel mogelijk te leren en ondertussen al heel mooi te wonen. Het hele gebeuren hier is een meerjarenproject omdat ik (bijna) alles zelf doe.

Ik begrijp uit je opmerkingen dat er weinig dames zijn die met de zeis maaien???

Ik zie net dat John Seymour meerdere boeken heeft geschreven, ik zal eens kijken of de bieb ze ook heeft. dank voor de tip.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ook even voorstellen

Bericht door jwardenier »

Petra , erg leuk dat je met een zeis wil gaan maaien , er is nog iemand [Maarten ?] die graag beter wil leren maaien , mochten er nog een paar bijkomen wil ik er best nog een dagje aan wagen om te proberen uit te leggen hoe en wat , vooral het haren blijkt wat moeilijker te gaan
Ik wil niet overkomen als ervaren of wijs ,maar weet er wel een beetje vanaf , dus bij belangstelling kan er wat geregeld worden .D J ik wil je sport zeis graag proberen .
Ik las dat je 2000 m 2 gras hebt ,als het on belopen en dus maai baar is , en er meer zijn die nog wat voelen om gezamenlijk dit aan te pakken is er wat mij betreft een mogelijkheid , voorwaarden zijn mooi weer goed gezelschap beetje eten en drinken ,b v koe schroeien of stukje spek .
Ik heb een Hollandse zeis en de Oostenrijker, kromme boom en sikkel , heb op energie na een redelijk zelfvoorzienend bedrijfje ,genoeg om te kletsen dus . Ook diegenen die de vorige keer niet konden of als 2 e dag .Een dag prikken zal wederom het moeilijkste zijn, voor mij na 19 Sep ,Liefst op een zaterdag i v m beschikbaarheid auto . gr John
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Beste Petra,
Je vroeg om nuttige info omtrent maaien met de zeis.
Vorig jaar, een paar maanden nadat ik een nieuwe benzinemaaier had gekocht, heb ik een cursus maaien met de zeis gedaan (dat viel duidelijk onder hetgeen je een vorm van voortschrijdend inzicht noemt) Duurde een dag. 's Ochtends theorie (maaitechniek en haren) 's middags een veldje en een talud maaien onder toezicht. Veel en ook goede uitleg gekregen over de verschillende soorten zeisen, zeisbladen, manieren van scherpen, enz. enz. Zeis gekocht en direct aan de slag gegaan.
Had ik dus veertig jaar eerder moeten doen!
In plaats van luchtverontreiniging, herrie, benzine- en uitlaatstank nu het ritmische 'gezwoeis' van de zeis door het gras, de geur van vers gemaaid gras, het kunnen blijven horen van de vogels, het aangename geluid van de strekel zo na een half uurtje, en niet geheel onbelangrijk: een uitstekende vorm van lichaamsbeweging. Na een uurtje zeisen heb ik tegenwoordig hetzelfde gevoel als wanneer ik als kind uit het zwembad kwam: psychisch en fysiek volledig ontspannen. Heerlijk. Daarna in alle rust het gereedschap scherpen voor de volgende maaibeurt.
Als je googelt op workshop/cursus maaien met de zeis, dan zul je tal van instanties vinden die zo een dag aanbieden, zeker ook bij jou in de buurt. Het belangrijkste is - maar dat weet je niet als je je opgeeft - dat je iemand treft die ervaring heeft, verstand van zaken en het ook nog leuk vindt om een en ander over te dragen.
Succes,
Vriendelijke groet,
rob
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Pietje »

@JWardenier: deze keer ben ik graag van de partij! Vakantie gooide roet in het eten van de vorige zeis-meeting...

Ik kan ons achterweitje onberoerd laten, 400m2 of is dat te weinig? De andere wei wordt deze week vol zand gegooid, ik kan nog niet overzien hoeveel m2 daarvan wei blijft...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Lieve »

Hallo Petra,
Wij hebben een paar jaar geleden ook een boerderijtje gekocht.
Een zeis behoorde tot de eerste aankopen, een sikkel ook.
Zelfs de kinderen hebben vooral de sikkel gebruikt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ook even voorstellen

Bericht door jwardenier »

Pietje 400 m2 is prima , het mooist is on belopen .Als jij wat wil organiseren b v het weekend 2, 3 okt neem ik mijn zeisen mee naar jou .
Er was nog een Maarten ook in de pr. Gr , maar als ze niet reageren .
Ik heb de groep liefst niet te groot ,als er een maaier of meerderen van de vorige groep mee willen helpen zou dat des te leuker zijn .
Ik heb even gekeken waar je ongeveer woont ,het is te doen .Ik melk 2 maal daags en probeer dus voor melkers tijd weer tuis te zijn.
Misschien kun je beter een nieuw lijntje opstarten b v maaien bij Pietje . Gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Tim »

Leuk,

3 Oktober?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Dutch John »

Ik wil m'n Oostenrijkse sportkloon wel meebrengen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ook even voorstellen

Bericht door pelletpower »

Als het me een beetje uitkomt zou ik ook graag meedoen.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Ook even voorstellen

Bericht door beek »

Ik zou ook graag meedoen met een eventuele tweede zeisdag.

Folkert.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Pietje »

Fijn, dat is genoeg animo!
Wijbosch ligt onder Den Bosch, niet heel centraal NL. Gaat jou dat lukken tussen twee melkbeurten in, John?
Ik overleg even met de missus alhier, maar in princiepe is iedereen van harte welkom! Met groen licht zal ik een topic starten.

(Genoeg gras om ons heen trouwens, als er veel mensen komen kunnen we altijd naar de buren uitwijken. )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Tim »

John,

Je kan evt met mij meerijden.

Tim
Plaats reactie