RobinM wil een luchtcollector bouwen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobinM
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2015, 21:27

RobinM wil een luchtcollector bouwen

Bericht door RobinM »

Hallo allemaal, ik wil me graag voorstellen.

Ik ben RobinM en ben geïnteresseerd in duurzaamheid in het algemeen. Maar sinds kort in het bijzonder in het zelf bouwen van een luchtcollector. Ik ben me nog aan het inlezen en hoop daarna een prototype en een luchtcollector van ongeveer 5x0.6m te maken.

Een zonne luchtcollector verwarmd direkt de lucht die zich in de collectorbak bevind. Er zijn passief en aktief lucht gedreven typen.

In mijn geval denk ik aan een horizontaal geplaatste collector die zich boven het zonnescherm bevind over de breedte van het huis. Omdat de warme lucht naar beneden (woonkamer) verplaatst moet worden denk ik dat dat niet passief kan. Ik denk dat het rendement van een geblazen luchtcollector ook hoger is. Voor het type denk ik aan een 2-lagen gaas type dat veel als referentie gebruikt word. (bv. www.builditsolar.com , screen collector)

Verder hebben we PV-zonnepanelen liggen van 2250Wp. De cv-ketel is recent vervangen voor een hr-ketel waarvan ik het radiator vermogen wil verhogen om daarna de cv aanvoertemperatuur te verlagen. De doorstroming zal ook per radiator afgesteld worden om de retour temp. zo laag mogelijk te krijgen.

Voor wat betreft de luchtcollector houd ik me aanbevolen voor alle informatie en tips.

Gr, Robin
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: RobinM wil een luchtcollector bouwen

Bericht door swake »

Die warmeluchtcollectoren spreken me ook aan, al is het al maar om de eenvoud van de constructie. Kleine PC ventilator met klein zonnepaneeltje en de boel regelt zich als het ware zelf.

Zijn er ergens cijfers over het rendement? Kwestie van te kunnen uitrekenen wat er in onze streken van verwacht kan worden.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: RobinM wil een luchtcollector bouwen

Bericht door Sandman79 »

Ik wil er ook bouwen.
heb al wat info verzameld, zal ze vandaag of morgen posten. Een heel deel had ik al hier geplaatst.
Tot een 30% van je verwarming zou je kunnen vervangen hierdoor.
Meer met warmteoplsag, Al is dat lastiger en vooral duurder.
Het duurste is het plexiglas.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: RobinM wil een luchtcollector bouwen

Bericht door Pieke »

Sandman79 schreef:
Het duurste is het plexiglas.
Vraag of mail 'ns een glaszettersbedrijf/kozijnenplaatser. De oude kozijnen zijn voor hen gewoon afval.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
RobinM
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2015, 21:27

Re: RobinM wil een luchtcollector bouwen

Bericht door RobinM »

Er zijn rendementen van commerciele oplossingen te vinden:
Lubi™, Enerconcept Technologies Inc, 80%
RA 240 SOLAR MAX, Cansolair Inc, 67% - 95%
MatrixAir™ Delta, Matrix Energy Inc, 89%
SolarWall®, Conserval Engineering Inc, 65% - 80%
SolarSheat SH 1500G, Your Solar Home Inc, 50%
Trisomet® SC, Tata Steel, 75%
SV30 Air, SolarVenti®, 70%

Vergeleken met het rendement van een PV zonnepaneel 16%.
Plaats reactie