Peer81 stelt zich voor

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Peer81 stelt zich voor

Bericht door Peer81 »

Hallo iedereen,

In mijn zoektocht naar meer informatie en tips over het bouwen van een energiezuinige of passieve woning ben ik hier terecht gekomen! Ik hoop hier wat vragen te kunnen stellen over dit onderwerp of eigenlijk alles wat op deze manier met een nieuw te bouwen woning te maken heeft.

Zelf heb ik er ook wel wat verstand van. Mijn kennis is echter theoretisch en niet in praktijk bewezen. Heb een bouwkundige opleiding van middelbaar t/m universitair niveau en mijn interesse ligt ook bij het energiezuinig bouwen van een huis.

Ik heb het geluk dat ik zelf mijn eigen woning heb ontworpen en ga bouwen. Tijd is dus (binnen de perken) geen factor, heb tijd om alles goed te doen (met nadruk op kierdichtingen). Maar dat wilt ook zeggen dat ik details van te voren goed moet hebben doordacht voordat ze op de bouwplaats gemaakt gaan worden.

Vragen zijn natuurlijk altijd welkom! :)

Groeten Peter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Peer81 stelt zich voor

Bericht door pelletpower »

Dag Peer, als je hier lang genoeg rondhangt ontwikkel je een redelijke tunnelvisie. Rocket en strobalen zijn dan de dingen. Als je over kierdichting praat kun je terug naar de tekentafel? ( geintje)
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Peer81 stelt zich voor

Bericht door sfj »

Tja, als je het allemaal zelf doet kan je niemand de schuld geven dat het niet goed gedaan is :lol:
Succes met de bouw, en ook veel moed en plezier ermee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Peer81 stelt zich voor

Bericht door Pietje »

Ook bij strobalenbouw is kierdichten een big issue. Je kan nog zo goed isoleren, maar als de buitenlucht een shortcut gevonden heeft om binnen te komen blijft er van de isolatiewaarde niet veel over...

Het strohuis in Veghel (Mergelven) had een muur met een verzakking er in, daar werd de binnenkant van die buitenmuur 0 C in de winter... (Inmiddels opgelost)

Welkom Peer!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Re: Peer81 stelt zich voor

Bericht door Peer81 »

Dank iedereen!

Strobouw gaat het zeker niet worden. Ookal is het qua aanschaf niet duur ik vind het niet logisch als het a. Alleen gebruikt mag worden als opvulling en niet als constructie. B. De meeste strobouwers gebruiken stro om het vervolgens te vermommen onder een laag stuc en zo strak te stuccen dat je geen idee hebt dat er stro onder zit. Heb me er zelf ook in verdiept en een paar lezingen gevolgd maar het is niet mijn ding. Geef mij maar bakstenen met isolatie ;)

Groeten Peter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Peer81 stelt zich voor

Bericht door deleted »

Peer81 schreef:Dank iedereen!

Strobouw gaat het zeker niet worden. Ook al is het qua aanschaf niet duur ik vind het niet logisch als het a. Alleen gebruikt mag worden als opvulling en niet als constructie. B. De meeste strobouwers gebruiken stro om het vervolgens te vermommen onder een laag stuc en zo strak te stuccen dat je geen idee hebt dat er stro onder zit. Heb me er zelf ook in verdiept en een paar lezingen gevolgd maar het is niet mijn ding. Geef mij maar bakstenen met isolatie ;)

Groeten Peter
A. Bij de nebraska-methode worden de strobalen ook als dragende elementen gebruikt.
B. Hoe strak er gepleisterd wordt hangt van de uitvoerder af. Maar het stucwerk heeft natuurlijk een belangrijke functie in het vochtregulerend vermogen van de stromuur. Idem voor de luchtdichting trouwens. Of heb jij meer vertrouwen in kilometers tape voor dat laatste ?
Ik wil de luchtdichtheidsproeven in veel van die tape-constructies wel eens opnieuw gaan meten na 10-20 jaar.

Ook welkom op het forum.

G
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Re: Peer81 stelt zich voor

Bericht door Peer81 »

Bedankt Gandalf voor je reactie,

Ik heb echter mijn keuze al gemaakt. Een oud mede student van mij aan de TU is ook bezig met strobalen met een professor aldaar dus deze discussies heb ik al lang gevoerd. Kort samengevat is stro voor mij nog te experimenteel en te veel in de kinderschoenen om daar mijn eigen eerste huis mee te bouwen. Ik vind het wel interessant om te volgen als ik daar tijd voor heb.

Groeten Peter
Plaats reactie