introductie van mij en drainback systeem

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

introductie van mij en drainback systeem

Bericht door JanLaarhuis »

Hallo Allemaal,
Mijn naam is Jan ben 47 jaar, getouwd en we hebben inmiddels 2 kinderen. We wonen in een zogenaamde 2-onder-een-kap woning. We hebben sinds een half jaar 22 Solar Frontier 165Wp panelen op het dak welke prima functioneren. We houden zelf 1MWh stroom over per jaar.
Mijn plannen zijn om een zonnecollector systeem op basis van drainback te maken. Hiervoor reeds een 4.2 m2 zonnecollector (voor op het garagedak), (dubbele) dT regeling en 950 ltr RVS-vat gekocht (gebruikt in de zuivel). Inmiddels de onderkant en zijkant geïsoleerd met 10.5cm PIR platen. Deze buffer, opgesteld in onze garage, zal het sanitair warm water moeten gaan ondersteunen. Hiervoor van plan onder het AL-deksel 2x25m Φ22mm CU-buis te hangen (parallel). Afstand tot de CV boven is ongeveer 11m welke overbrugd zal gaan moeten worden met Φ15mm CU-buis.
Verder van plan de vloerverwarming in de keuken erop aansluiten, afstand circa 5 m. Dit door het warme water uit het voorraadvat door de keukenvloerverwarming van ca, 14m2 te pompen. Wil hierbij gebruik maken van bestaande vloerverwarmingspomp. Heb er reeds bij de bouw 2 stuks 3-weg kleppen ertussen geplaatst. Deur naar woonkamer staat altijd open.

Verder staat volgende nog op mijn verlanglijst voor de komende jaren:
30 vacuümbuizen plaatsen op verticale muur (ZZW) van de garage(buren) achter in onze tuin (afstand tot buffer vat 11m).
zwembad warmtepomp (bv. XHP 40 heeft COP van 4 bij 13° buitenlucht->30°C bufferwater)
Eventueel Cv-houtkachel ca. 2kW-8kW, afstand tot buffer 14m. Maar vind deze Ned. Kachels vrij duur. optie is palletkacheltje in garage?

Ben van huis uit elektrotechnicus. Dus je begrijpt het al, heb nog al wat praktische vragen voor jullie.

Met Vriendelijke Groet,
Jan
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door Ruuben »

Welkom!

Je bent flink bezig! Ik begrijp alleen je 2x 25 (zachtkoper?) parallel niet.
Je kan standaard rvs spiralen kopen (ebay.de) en er zo inhangen. 25m 22mm zachtkoper kost een godsvermogen.
Gevoelsmatig is je collector en je vat voor sanitairwater wat uit proportie, met ook nog je lange leidingen, als je ook nog je vloer er mee wil opwarmen. Maar de 30 vacuümbuizen zullen wel helpen. Normaal kun je uitgaan van rond de 10 liter buffer per buis. In je huidige opstelling zou ik niet te laag je buffer laden dus.Of bedoel je dat je je Mwh er ook electrisch in gaat doen?
Ik zou je nog de overweging voor flexibele kunststof buis mee willen geven; (alleen via ebay.de) Veel voordeliger, beter isolerend en eenvoudiger te leggen.

Mag ik vragen wat je RVS melktank heeft gekost?
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

Koper versus RVS

Bericht door JanLaarhuis »

Hallo Ruuben,
Solarrohr Solarleitung Edelstahlwellrohr DN20 kost €3,69 en Kupferrohr 25 m im Ring 22x1,0 mm CU €5,60 verschil is €95,- Koper heeft ook een antibacteriële werking dus al met al kies ik voor koper. Inhoud 15,7 liter, Opp 3.45m2. Mooie groot opp. nodig daar het temperatuursverschil klein is.
Maar inderdaad als het de CV- betrof zou ik voor RVS gaan. Maak me wel zorgen over de druk wanneer het warme water bij de CV aankomt. Heb een dunnere (rond 15) en langere (+15m waarvan dus ca. de helft koud water aanvoer) dan de huidige (22mm) die rechtstreeks naar boven loopt. Iemand een idee of dit problemen gaat opleveren? Overigens in een 10m lange leiding zit slechts 1,76 liter water.
Het laden van de buffer wou ik afhankelijk van de temperatuur maken. Heb twee pompjes, de ene met de aanvoerleiding onderin, wou ik aanzetten als het water al flink warm is, bij de andere wou ik de leiding ergens middenin plaatsen. Het vat is 95cm hoog. Verwacht dat het pompje FL2203 120ltr/uur verpompt. Helaas is het geschikt tot 60C, maar geloof niet dat het onderin zo warm zal worden.
De stroming is dus niet zo heel groot in het grote vat. Heeft iemand een idee welke hoogte ik moet nemen?
De warmtepomp is voor later wou ik enkel overdag bij bewolkt weer inschakelen. Overigens deze geeft wel veel water verplaatsing. 4m2/h staat in het datablad met 50mm leiding diameter. Heeft iemand ervaring hiermee? 22 of 28mm lijkt mij ook voldoende?
Melktank koste me €450,- Inderdaad totaal wordt het allemaal best wel duur.
Flexibele kunststof buis wordt vlg mij niet veel gebruikt in zonne-collector systemen. Welk type bedoel je dan? Op marktplaats heb ik wat Wicu gekocht. Kan ik deze zo door het garagedak doorvoeren en dichtkitten met tixophalte? Kan nog geen geschikte doorvoer vinden.
Laatst gewijzigd door kockie op 06 feb 2015, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 2 onderwerpen samengevoegd
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door Ruuben »

bedoel je deze dn20? http://www.ebay.de/itm/351098828835?_tr ... EBIDX%3AIT
Hoe wil je die oprollen en in vorm houden dan?

Of koper:
http://www.ebay.de/itm/Warmetauscher/20 ... 4545&rt=nc


Wat bedoel je met anti-bacterieel mbt koper?

Ik bedoel dit kant en klaar frame met buis: http://www.ebay.de/itm/Warmetauscher-Ro ... 27c233e1a1

Kun je je vragen iets meer scheiden in je text, Dat maakt het benaderen er van eenvoudiger.

Je cv vraag is me niet helder geworden. Uiteraard is er meer drukverlies als je met 15mm werkt. Deze leidingen zou ik kunstofbuis voor gebruiken http://www.ebay.de/itm/100m-Aluminum-Me ... 2c7f7c9f2b

Als dakdoorvoer heb ik een extra beluchtingspijp op het dak geplakt, met grondpvc buis in de vorm van een U waar de leiding door gaat.
Jouw oplossing is niet preferabel.
https://www.google.nl/search?q=dakdoorv ... B380%3B238

Het laden en ontladen op hoogte van warmte is aardig maar nodeloos ingewikkeld, maar het volgende word wel meer uitgevoerd. Dan ontlaad je hem op 3/4 hoogte en laat je de rest voor drinkwater. Meng je temperatuur bij je buffer naar de gewenste temperatuur met een mengventiel.

22mm is natuurlijk zat voor waterverplaasting.

Naar je zonnecollector zou ik zeker niet met pex buizen gaan. Deze zijn niet bestand tegen UV licht en de hogere temperaturen dan 70 graden gedurende langere duur. Dan neemt de leeftijd van de buis flink af.
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

warmtewisselaar bovenin buffervat

Bericht door JanLaarhuis »

Beste Ruuben,
Klopt haalde te veel onderwerpen tegelijk aan daardoor werd het lastig te volgen.
Het Frame zou inderdaad wel de makkelijkste oplossing zijn maar komt vrij diep in het vat te hangen. Verticaal plaatsen zou natuurlijk een optie zijn. Trouwens jou dn20 is goedkoper dan welke ik gevonden had.
Onderstaand buis had ik in gedachte:
http://ihm-energy.de/shop/article_80456 ... 0456072%26
Deze ben ik van plan spiraalvormig van de buitenrand naar binnen te leggen en dan weer terug van binnen naar buiten. (dit dan ook voor de 2de buis van 25m). Dit alles met een onderlinge leiding afstand van 4 a 5cm. Dus enkel de warmtewisselaar in het bovenste (ca. 25cm) deel van het vat.
Om e.e.a. op te hangen wou ik Aluminium buis gebruiken b.v diameter 4x1. Bovenzijde een draad op tappen om door de buffer aluminium afdekplaat te halen. Buisjes worden aan beide zijden met een moer vast te zetten. Aan andere zijde (in het vat) gaatjes door de Alu-buis boren, koperen draad erdoor waarmee CU-buis vast gezet kan worden om de buis in vorm te houden.

Indien ik begin laden (bufferwater koud tot lauw) dan wordt het in eerste instantie opgepompt vanaf ¾ hoogte naar de 4.2m2 collector, zit hierbij net onder de warmtewisselaar. Bij een temperatuur van zeg 60C was ik van plan om eerste pomp uit te schakelen en met ander pomp het water aan de onderkant buffer door de zonne-collector te pompen. Het warme water kom natuurlijk wel in beide gevallen retour door Aluminium deksel (plaat). Leiding-plaat doorgang van plan om af te sluiten met kunststof kabelwartels. Trouwens tussen Auliminium afdekplaat dikke (12mm) RVS bovenrand vn buffer rubberen ring bedacht.
Hartelijk dankt voor de tip van de PEX/AL/PEX 16x2mm. Veel mooier dan koperpijpen die telkens veel warmte opnemen als er weer eens warm water wordt getapt. Wellicht dat ik deze pijp flexibel genoeg is om door de luchtafzuigpijp van 12.5cm te trekken vanaf bovenin de keuken tot bij de CV op tweede verdieping? Anders moet ik buiten langs en moet dan de buis inderdaad stevig isoleren (inderdaad ook tegen UV).

De beluchtingspijp ga ik denk ik ook als dakdoorvoer plakken. (voor beide leidingen en temp. kabels) Enkel de U vorm is bij een drainback niet zo handig i.v.m. het bevriezen wanneer er op onderste punt (U) water achterblijft.

Een mengventiel bij buffervat om zeg 30-35 graden naar vloerverwarming te pompen (ontladen) is een goed idee. Zal hierover verder nadenken.

Koper anti-bacterieel, zie bv
http://www.kopersporen.nl/meer-sub/koper.html

Ben benieuwd wat je van bovenstaande allemaal vind.
Groet,
Jan
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door JanLaarhuis »

RVS buffertank heeft een dikke rand aan bovenzijde van 12mm. Deksel is uiteraard 10x zo dun.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door Ruuben »

Ik vraag me af of je niet beter een kant en klare buffer had moeten kopen.

Verder zou ik altijd onderin water weg trekken en 3/4 bovenin laden.

Pex buis binnen liever 20/2 gebruiken. 16/2 is echt te klein en zonde van het drukverlies.

Koper als anti bateriele reden vind ik onzin omdat je sanitair water, zeker in jouw situatie, gewoon altijd door je combiketel moet lopen om na of bijverwarmd te worden tot 60 graden.

Ventilatie kanaal = geen leiding kanaal.
Binnenshuis gaten boren voor je leidingen. Voor je leegloop u of s pijp op het dak heb ik geen oplossing; behalve glycol te gebruiken, of meer een T-stuk met veel pur te gebruiken.

Hoe ga je sensors de gelaagdheid laten opnemen? Er is geen plek voor horizontaal ingebrachte voelers lijkt me.
Op verschillende nivo's laden met 4,2 m2 plaat op 950 liter is al erg optimistisch.

Hier al eens mee gespeeld? ": http://valentin.de/calculation/thermal/system/wwh/de#
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door pelletpower »

Gelaagdheid kun je bereiken door een standpijp naast de buffer te zetten.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door Tim »

Ruuben schreef:Koper als anti bateriele reden vind ik onzin omdat je sanitair water, zeker in jouw situatie, gewoon altijd door je combiketel moet lopen om na of bijverwarmd te worden tot 60 graden.
Die paar seconden in de ketel doet niets tegen bacteriën.

Het moet of regelmatig goed doorstromen, of langere tijd >60gr. Hoe warmer hoe korter. Genoeg te vinden op giggle.

Tim
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door Ruuben »

http://valentin.de/calculation/thermal/

Verkeerde link, deze geeft nog een keuze tussen met of zonder verwarming je solar aandeel in warmteopbrengst te schatten.
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

Re: introductie van mij en drainback systeem

Bericht door JanLaarhuis »

Tja, achteraf gezien had ik wellicht beter een kant en klare buffer kunnen kopen. Aan de andere kant ben nog geen buffers tegengekomen met enkel 1 wisselaar bovenin. Drainback wordt blijkbaar niet veel toegepast. Mijn belangrijkste uitgangspunt blijft alles zo eenvoudig mogelijk uit te voeren, (het kost me al genoeg denkwerk).

Buiten onze vakanties om zal 2x parallel RVS DN20 wel voldoende goed doorstromen.
Twee keer DN20 a€2,90/m is dan inderdaad de helft goedkoper dan koper.
En RVS tank op RVS spiraal geeft zo bi zo geen contactcorrosie:
http://www.rotocoat.nl/verzinken/techni ... NfNIyxCja4
Zou overigens dit met koper wel een probleem zijn, als er dood water in de tank zit?

Inderdaad onderin het koudste water weg trekken is meest efficiëntst voor de zonnecollector. Dan trek je het meeste warmte de buffer in. De op 3/4 bovenin laden kon ook wel eens kloppen daar soms het water uit retour van collector kouder kan zijn dan het water bovenzijde buffer. Hiermee kan ik straks nog vrij experimenteren. Door wat te spelen met de buislengte, (door deksel middels kabelwartel, zie ook mijn idee over de flexibele slang verderop)

Ik twijfelde tussen 20/2 en 16/2. Ruuben dat was de opmerking van mij die je niet kon plaatsen. Het wordt dus 20/2 wil niet het risico lopen 2x een leiding te moeten leggen.

Ventilatie kanaal = geen leiding kanaal. Ok, ik lees zelfs dat 12.5cm reeds aan de kleine kant is en dat er 15cm wordt geadviseerd. Dus met een leiding erdoor zou het nog slechter worden. Binnenshuis gaten boren voor de leiding is kan niet. Kan moeilijk de leiding door badkamer laten lopen. In ruime achter hangtoilet zie ik geen mogelijkheid. Dan maar buitenom. Je adviseert: zou een T-stuk in plaatje passen. Dat komt dan goed uit, ene kant beide leidingen voor collector, (kan in plaats van door mij genoemde Wicu ook slang multifixx 10mm buiten 17mm gebruiken). Aan de ander kant eruit met de 20/2. Heb tweedehans genoeg thermaflex op de kop getikt. Ook dit spul is niet UV bestendig. Zit er aan te denken een PVC-buis (regenpijp) als buitenschil te gebruiken, daar UV-tape me ook niet erg professioneel over komt.

Wat voelers betreft, die zaten met draad bij de dT regelaar. Van plan een kabelwartel in bovenplaat te bevestigen. Kan ik ze naar wens op hoogte hangen.
Plaats reactie