Dit is Stan

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stan.hudales
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2014, 19:05
Locatie: Limburg

Dit is Stan

Bericht door stan.hudales »

Hii Hii,

Ik kom me even voorstellen;
Stan, 31 (lees; 21 met >ervaring!<), wonende in Limburg.

Bezig met de renovatie van mijn eigen huisje, waarbij ik alles zoveel mogelijk zelf wil doen om later op te kunnen scheppen :')
Milieuvriendelijke oplossing wil ik zoveel mogelijk in mijn huis gebruiken, maar door de vele naalden in bergen met naalden raak je al snel de kluts kwijt!

Er zijn tienduizend mogelijkheden en combinaties te realiseren, maar welke is nu beter in welke situatie? Wat zijn de voor-/nadelen van alle opties? Etc. Dit zijn vragen die mij bezig houden.
Ook hou ik me bezig met de vraag; wat is nu een ideaal, ecologisch en betaalbare woning anno 21e eeuw? (Nieuwbouw) Want ja; een dak van zonnepanelen is behoorlijk cha-ching, net als een systeempje voor regenwater te kunnen gebruiken om het toilet mee door te spoelen, en dan heb ik het nog niet eens over de kachel te kunnen gebruiken om het douchewater op temperatuur te kunnen krijgen...

Zoals je ziet; ik ben met allerlei puzzelstukjes bezig.

Mvg; Stan
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dit is Stan

Bericht door Pietje »

Dan heb je genoeg te lezen hier...!

Veel plezier en stel je vragen gerust.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Dit is Stan

Bericht door Dutch John »

Welkom,

Tastbaar verhaal over het maken van keuzes. Blijft lastig, omdat oplossingen gebonden zijn aan de persoonlijkheid, aan de portemonnee, aan de beschikbare vrije tijd, aan de tijdsgeest, aan toekomstverwachtingen en misschien nog een paar zaken. Komt in de praktijk erop neer dat zich ontwikkelende inzichten je telkens inhalen. Het is net als een huis bouwen: de derde keer is het passend. Een andere benaderingstactiek is studeren, observeren en afwachten totdat je de ultieme oplossing ziet. In de praktijk blijf je dan de eeuwige dromer annex twijfelaar.

Welke weg je ook kiest, helemaal tevreden zul je nooit zijn. Geeft niet, kwestie van afleren....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
stan.hudales
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2014, 19:05
Locatie: Limburg

Re: Dit is Stan

Bericht door stan.hudales »

Dutch John schreef:Welkom,

Tastbaar verhaal over het maken van keuzes. Blijft lastig, omdat oplossingen gebonden zijn aan de persoonlijkheid, aan de portemonnee, aan de beschikbare vrije tijd, aan de tijdsgeest, aan toekomstverwachtingen en misschien nog een paar zaken. Komt in de praktijk erop neer dat zich ontwikkelende inzichten je telkens inhalen. Het is net als een huis bouwen: de derde keer is het passend. Een andere benaderingstactiek is studeren, observeren en afwachten totdat je de ultieme oplossing ziet. In de praktijk blijf je dan de eeuwige dromer annex twijfelaar.

Welke weg je ook kiest, helemaal tevreden zul je nooit zijn. Geeft niet, kwestie van afleren....

Groet,
DJ
Ojee, is het zo erg? :p
Ik neem de mooie tussenweg; ik zoek me eerst alles uit van wat ik op papier (internet, etc) kan vinden, ga vervolgens de dingen in de praktijk bekijken en er een beetje feeling mee krijgen; immers zijn er 9/10 maal mensen die het in huis hebben, vervolgens alles op een rijtje zetten en keuzes maken.
Uiteraard ligt het ook aan persoonlijke voorkeur, budget, tijd, etc, maar dan denk ik van de andere kant ook; deze zaken zijn niet het belangrijkste, keuzes maken is precies dat -> keuzes maken!
Mocht mijn budget het niet toelaten, dan zal ik gaan schuiven om het wel te kunnen doen; een keer niet op ski-vakantie, een jaar langer aan de oude auto vasthouden, etc. Hetzelfde geldt voor alle andere "belemmeringen" eigenlijk, niet op vakantie gaan scheelt geld, maar levert me ook meer tijd op ;)
Persoonlijke voorkeur hecht ik weinig waarde aan, als er slechts 1% efficientie verschil is; sure, doe wat je wilt, maar een groter verschil en ik geef mijn voorkeur wel op.

Ik vind het jammer dat er heel veel info te vinden is, maar geen degelijke betrouwbare vergelijkingen te vinden zijn...

Neem b.v. Speksteen vs Tichel vs Finoven, deze zijn allemaal accumulatiekachels, maar daadwerkelijke cijfers qua efficientie etc. heb ik niet kunnen vinden.
[Ik heb overigens bij Kassa de groen test voor kachels gezien, maar de percentages welke hieruit komen kloppen volgens mij voor geen meter... Een Speksteen kachel welke 24 uur warmte blijft afgeven zou een Rendement tussen de 80-95% hebben, terwijl een gietijzeren kachel een Rendement tussen de 70-84% zou halen. Ergens klinkt dit heel onlogisch]!


Deze zelfde vraag stel ik me ook bij b.v. zonnepanelen, cv-ketels / verwarmings-systemen, etc.
Een systeempje waarmee je water kunt verwarmen door gebruik van een kachel klinkt super, maar enige nuchtere vragen en ik heb er geen zin in ;)
(Veel elektronica, wat allemaal stuk kan [en uiteindelijk zal] gaan, wat een hoop gedoe met zich meebrengt).
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Dit is Stan

Bericht door Sandman79 »

Veel mensen hebben hier een of andere vorm van massakachel, en ja, dat is effectief efficiënter dan een stalen kachel. Mijn houtverbruik is dit jaar ook drastisch lager dan verleden winter die ook lekker zacht was.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dit is Stan

Bericht door Pietje »

stan.hudales schreef:Neem b.v. Speksteen vs Tichel vs Finoven, deze zijn allemaal accumulatiekachels, maar daadwerkelijke cijfers qua efficientie etc. heb ik niet kunnen vinden.
Het bedriegelijke van cijfers is dat cijfers goed te vergelijken lijken, maar door verschillende aannames is dat dus niet zo. Het eerste is "wat versta je onder rendement". Door convectie-warmte te vergelijken met stalingswarmte ga je gewoon mank. Dus die cijfers zullen er nooit komen, en als ze er zijn, zijn ze niet betrouwbaar.

Naarmate je meer leest en ervaart met massakachels, gaat je idee erover veranderen. En hetzelfde over isolatie, warm water, energiesoort. Dus welkom op je ontdekkingsreis! Geniet er van. En weet dat je achteraf wellicht andere keuzes gemaakt zou hebben: dat hoort er allemaal bij. :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
stan.hudales
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2014, 19:05
Locatie: Limburg

Re: Dit is Stan

Bericht door stan.hudales »

Pietje schreef:
stan.hudales schreef:Neem b.v. Speksteen vs Tichel vs Finoven, deze zijn allemaal accumulatiekachels, maar daadwerkelijke cijfers qua efficientie etc. heb ik niet kunnen vinden.
Het bedriegelijke van cijfers is dat cijfers goed te vergelijken lijken, maar door verschillende aannames is dat dus niet zo. Het eerste is "wat versta je onder rendement". Door convectie-warmte te vergelijken met stalingswarmte ga je gewoon mank. Dus die cijfers zullen er nooit komen, en als ze er zijn, zijn ze niet betrouwbaar.

Naarmate je meer leest en ervaart met massakachels, gaat je idee erover veranderen. En hetzelfde over isolatie, warm water, energiesoort. Dus welkom op je ontdekkingsreis! Geniet er van. En weet dat je achteraf wellicht andere keuzes gemaakt zou hebben: dat hoort er allemaal bij. :lol:
Dat ik achteraf wellicht andere keuzes gemaakt zou hebben geloof ik graag ;) Maar gewoon voor de fun, zal ik wel een poel willen zien als forum topic, waarin nieuwe leden kunnen aangeven welke richting ze in denken en later kunnen laten weten hoe het is geworden? :)

Cijfers zijn ook goed te vergelijken, mits je ze juist vertaald; stralingswarmte voelt warmer dan convectiewarmte, dus om dezelfde gevoelstemperatuur te krijgen heb je met stralingswarmte b.v. 19 graden, terwijl convectiewarmte 21 graden vereist en vloeverwarming 23 graden vraagt voor hetzelfde gevoel. Dan kun je vanuit dit punt kijken hoeveel brandstof nodig is om een winter lang deze warmte te halen. (Uiteraard in gelijke omstandigheden, dus dat wordt testen in een laboratorium ofzo, zodat overal een gelijke buitentemperatuur, isolatie, regenval, wind, etc. is. ;) Maar goed; er zijn genoeg milieu organisaties, dus waarom is dit nog nooit gedaan?)

Rendement wilt overigens zeggen de effecientie van hetgeen waar je het voor wenst te gebruiken, oftewel in het geval van brandhout; warmte opwekken. Het licht wat geproduceerd wordt is in princiepe verspilling van energie (vinden we niet erg, want het ziet er erg mooi uit, maar je snapt 'm). In het geval van benzine is het juist andersom; je wilt bewegingsenergie uit de benzine halen om de auto vooruit te laten bewegen, de warmte die vrijkomt is weggegooide energie. Hout wat verbrandt wordt zie je het liefste alle energie afgeven binnenshuis, met een temperatuur van de rookgassen gelijk aan de buitentemperatuur) ;) Deze 100% is zo goed als onmogelijk om te halen (verbranding is niet 100% en zelfs enig licht is weggegooide energie), maar een rendement van 94% van een accumulatiekachel, vind ik bijzonder mooi klinken! Zeker ten opzichte van 10% van een open haard.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dit is Stan

Bericht door kockie »

Waarom is licht van vuur weggegooide energie? Waar blijft het dan :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dit is Stan

Bericht door Tim »

K,

Kijk nu maar eens naar buiten terwijl de kachel brandt. Het is echt donker.

Als het niet zo is, zou ik de brandweer bellen :mrgreen:

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dit is Stan

Bericht door kockie »

pssst... het is een retorische vraag..... Het antwoord is bij mij bekend.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
stan.hudales
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2014, 19:05
Locatie: Limburg

Re: Dit is Stan

Bericht door stan.hudales »

Ik was ook niet van plan hierop in te gaan kockie ;)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dit is Stan

Bericht door ritsaert snijder »

Stan welkom!
Je schreef;
Cijfers zijn ook goed te vergelijken, mits je ze juist vertaald; stralingswarmte voelt warmer dan convectiewarmte, dus om dezelfde gevoelstemperatuur te krijgen heb je met stralingswarmte b.v. 19 graden, terwijl convectiewarmte 21 graden vereist en vloeverwarming 23 graden vraagt voor hetzelfde gevoel. Dan kun je vanuit dit punt kijken hoeveel brandstof nodig is om een winter lang deze warmte te halen. (Uiteraard in gelijke omstandigheden, dus dat wordt testen in een laboratorium ofzo, zodat overal een gelijke buitentemperatuur, isolatie, regenval, wind, etc. is. ;) Maar goed; er zijn genoeg milieu organisaties, dus waarom is dit nog nooit gedaan?)
Het gevoel van warmte is een combinatie van de warmte van de omgeving (de massa) en de luchtwarmte. Een warme massa geeft stabiliteit aan de warmte. Warme lucht geeft luchtstromingen en dat is onaangenaam. Ik streef zelf naar een continu temperatuur van de massa van 18-20 graden. De luchttemperatuur gaat daar dan in mee.

Je schreef verder:
Neem b.v. Speksteen vs Tichel vs Finoven, deze zijn allemaal accumulatiekachels, maar daadwerkelijke cijfers qua efficientie etc. heb ik niet kunnen vinden.
[Ik heb overigens bij Kassa de groen test voor kachels gezien, maar de percentages welke hieruit komen kloppen volgens mij voor geen meter... Een Speksteen kachel welke 24 uur warmte blijft afgeven zou een Rendement tussen de 80-95% hebben, terwijl een gietijzeren kachel een Rendement tussen de 70-84% zou halen. Ergens klinkt dit heel onlogisch]!
Helaas zijn er heel weing leesbare en betrouwbare metingen. Het is altijd maar de vraag waar de cijfers over gaan. Spekstenen kachels en kachels van Tichelaar zijn trouwens vaak Finovens of sterk verwant. Maar een kachel met een goed rendement is vaak wel te bedenken. Moeilijker is de vraag wat voor een verwarmingsopzet optimaal is voor jouw huis en jouw leven. Als je de hier beschikbare kennis optimaal wil gebruiken is het handig om met open mind een beeld te geven van je huis en het gebruik. Veel foto's en tekeningen helpen daarbij!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie