Meelezer stelt zich voor :-)

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Menno62
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:08

Meelezer stelt zich voor :-)

Bericht door Menno62 »

Beste forumlezer,

Ik ben Menno 51, woonachtig in de betuwe en lees al geruime tijd mee.
Stook al z'n 20 jaar een Tulikivi 900, uit de berichten op dit forum geleerd dat het rendement een stuk beter kan. Rookgas temperaturen van boven de 300 graden zijn bij mij geen uitzondering.

Tijd voor verbetering dus, ik denk momenteel na over het aanbouwen van een warmtebank.
De bank zou ik willen uitvoeren als een single bell. Opmetselen met vuurvastevstenen of een bekisting maken en storten met vuurvaste beton. Suggesties zijn welkom, heb op het forum al iets gelezen over de warmte bank van Hendrik http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... ebank+tuli




Vandaag de eerste stook van het seizoen gedaan en gelijk maar een filmpje gemaakt, 62 minuten in 3:05

Start temperatuur kachel ~22 graden, eind ~73 graden.
Brandstof: beuken blokjes 3,5 kg na ~45 min nog 1 kg bijgeladen.


Bijlagen
Kachel:
Kachel:
Plaats warmtebank:
Plaats warmtebank:
Groet,
Menno

de pijp hoeft niet te roken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Meelezer stelt zich voor :-)

Bericht door Pietje »

Hoi Menno!
Welkom, en een leuk filmpje! Ik ben wel benieuwd wat er uit de schoorsteen komt als je blokjes vol aan het vlammen zijn: kan de kachel dat aan of worden de vlammen te snel teruggekoeld dat er een hoop rook ontstaat.
Ben benieuwd naar de bell-keuze en natuurlijk het eindresultaat ;-)

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Menno62
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:08

Re: Meelezer stelt zich voor :-)

Bericht door Menno62 »

Eerste schets van warmte bank, uit te voeren met leemsteen 295 x 140 x 90.
Schoorsteen is dubbelwandig 150 mm 7,5 m vanaf het plafond.
Ik zit nog met een aantal vragen:
Rookgas komt op vloer niveau uit in de bank, of moet ik deze iets hoger in de bank laten stromen?
Op welke hoogte laat ik de afvoer beginnen?
Gaat dit functioneren als bell of is het gewoon onderdeel van het rookgas kanaal, de hoogte is slechts 40cm. Boven de instroom resteerd dus slechts 25 cm.
Ik wil de leemstenen van de zitting laten rusten op een stalen T-profiel, links en rechts steunend op de zijwanden en in het midden op 2 leemstenen kolommetjes.

Graag hoor ik jullie suggesties of correcties, bij voorbaat dank.
Bijlagen
image.jpg
Groet,
Menno

de pijp hoeft niet te roken
Plaats reactie