De Groene Dagobert stelt zich voor!

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
De Groene Dagobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2013, 23:50

De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door De Groene Dagobert »

Hallo! Ik ben Mark, 30 jaar, heb fiscale economie gestudeerd en heb me tijdens mijn studententijd ook met de economie in zijn algemeenheid en met beleggen beziggehouden. Altijd al een interesse voor geldzaken gehad, maar wat ik bij veel mensen uit mijn omgeving miste, is de interesse voor al dat andere moois in het leven wat je simpelweg ziet door naar buiten te kijken: de natuur. Ik ben me in de loop der jaren steeds meer voor duurzaamheid gaan interesseren en ben er sinds ongeveer twee maanden artikelen en stellingen over gaan schrijven op mijn website: http://groenedagobert.nl

Wat ik zelf zoal doe op het gebied van duurzaamheid? Ik reis met het openbaar vervoer naar het werk, in tegenstelling tot mijn collega's, die veelal met hun leasebak komen. Ik eet niet iedere dag vlees en dat wat mijn vriendin voor me koopt is in ieder geval biologisch. En ik wek een deel van de energie die we thuis produceren duurzaam op, via windmolens.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Groene Dagobert,

Weet in wat voor wespennest je gaat steken. Menigeen hier heeft over "groen" en financiën nogal fundamentalistische ideeën, die de huidige maatschappij niet wil bevatten, maar er wel goed voor zouden zijn. Een paar stellingen uit mijn eigen doos. Mag je op je site plaatsen, mits met bronvermelding:
1."Alles wat je niet uitgeeft, hoef je niet te verdienen" (reuze slecht voor het huidige economische systeem, maar dat was toch al aan revisie toe; het individu houdt daarentegen wel veel vrije tijd over en hoe je het wendt of keert, tijd is belangrijker dan geld)
2."De klassieke definitie van "rijk": zoveel geld bezitten dat je onafhankelijk leeft. De moderne definitie van "rijk": een leven onafhankelijk van geld." (hoe je met dezelfde woorden een totaal ander leven kunt leiden, voor wie durft)

Wij verheugen ons op fundamentele discussie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door Pietje »

Gister gekeken naar deze aflevering van Tegenlicht:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1363663

Hier is een samenvatting van de visie van econoom Sedlacek.
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2013/s ... lacek.html

Zolang we blijven denken vanuit het economische model dat de huidige problematiek gevormd heeft, gaat er geen oplossing komen. En denken aan een ander model / samenleving betekent dat er een gigantische transitie voor ons ligt, die zo groot lijkt dat mensen die beweren dat het onmogelijk "is" gelijk gaan krijgen. Tenzij we gewoon beginnen. En in Griekenland zijn ze dat aan het doen.

Welkom, Mark! Ik hoop dat je in staat bent om datgene wat je gestudeerd / geleerd hebt los te laten om een glimp te begrijpen van onze ideeen. :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
De Groene Dagobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2013, 23:50

Re: De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door De Groene Dagobert »

Dutch John schreef:Hallo en welkom Groene Dagobert,

Weet in wat voor wespennest je gaat steken. Menigeen hier heeft over "groen" en financiën nogal fundamentalistische ideeën, die de huidige maatschappij niet wil bevatten, maar er wel goed voor zouden zijn. Een paar stellingen uit mijn eigen doos. Mag je op je site plaatsen, mits met bronvermelding:
1."Alles wat je niet uitgeeft, hoef je niet te verdienen" (reuze slecht voor het huidige economische systeem, maar dat was toch al aan revisie toe; het individu houdt daarentegen wel veel vrije tijd over en hoe je het wendt of keert, tijd is belangrijker dan geld)
2."De klassieke definitie van "rijk": zoveel geld bezitten dat je onafhankelijk leeft. De moderne definitie van "rijk": een leven onafhankelijk van geld." (hoe je met dezelfde woorden een totaal ander leven kunt leiden, voor wie durft)

Wij verheugen ons op fundamentele discussie.

Groet,
DJ
Hoi Dutch John, bedankt, je stellingen zijn nuttig. Ik heb ze op mijn website geplaatst, met duidelijk jou en dit forum als bron erbij vermeld. Zie http://groenedagobert.nl/stellingen/. Stelling 17 en 18. Wat betreft je tweede stelling heb ik nog een leuke aanvulling. Een artikel wat ik eerder in dat kader had geplaatst.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door deleted »

Heb er ook een:

"Geld is een fictie, groen geld een gekleurde fictie"

G
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door m.bouwer »

Hallo Mark,

Kun je iets vertellen over je energieproductie via windmolens?

Groet Rinus
De Groene Dagobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2013, 23:50

Re: De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door De Groene Dagobert »

m.bouwer schreef:Hallo Mark,

Kun je iets vertellen over je energieproductie via windmolens?

Groet Rinus
Hoi Rinus, dit zijn zogenoemde "winddelen". Daarmee heb je een stukje windmolen in bezit. Via mijn energieleverancier, Green Choice, heb ik daar een eenmalige investering in gedaan en door middel van de energie die de winddelen opwekken bespaar je dan de komende maanden / jaren op je energierekening.
De Groene Dagobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2013, 23:50

Re: De Groene Dagobert stelt zich voor!

Bericht door De Groene Dagobert »

Gandalf schreef:Heb er ook een:

"Geld is een fictie, groen geld een gekleurde fictie"

G
Hoi Gandalf,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Geld is inderdaad een fictie in de zin van dat het niet echt is. Het wordt door sommigen overschat. Het geld zelf is niet meer dan een muntstuk of een briefje, of soms zelfs alleen een getal op je computer. Verder is het een middel en geen doel. Van de andere kant kun je geld gebruiken als een zeer nuttig middel. Voor een "groen" doel. Dat is wat bedoeld wordt met "het groene geld" op mijn website (http://groenedagobert.nl).
Plaats reactie